انواع طلاق در ایران

طلاق در ایران به دو دسته کلی تقسیم می شود:

۱- طلاق یک طرفه: طلاق یک طرفه فقط از طرف یکی از زوجین مطرح می شود و ممکن است از طرف مرد یا از طرف زن به دادگاه خانواده تقدیم شود.

۲- طلاق توافقی (درخواست طلاق از طرف زوجین)

بیشتر بدانید: هزینه طلاق یک طرفه چقدر است؟

طلاق از طرف مرد

طبق قوانین طلاق در ایران مرد برای طلاق دادن همسر خود نیازی به ارائه دلایل محکمه پسند ندارد و می تواند هر زمان که بخواهد با پرداخت حقوق مالی زوجه مانند مهریه، نفقه، اجرت المثل ایام زوجیت و تنصیف اموال، همسر خود را طلاق دهد.

برای اینکه بدونی آیا طلاق دادن بی دلیل زن از سوی شوهر امکانپذیر است یا خیر، کلیک کن.

اگر نیاز به مشاوره ی طلاق داری، موسسه حقوقی دادآرمان بهترین وکلای طلاق را به شما معرفی می کنه، فقط کافی تماس بگیری و مشاوره رایگان دریافت کنی.

طلاق از طرف زن

برخلاف طلاق از طرف مرد، درخواست طلاق از طرف زن طبق قوانین طلاق با دشواری هایی همراه است، چرا که زوجه نمی تواند بدون دلیل از همسر خود جدا شود و درخواست طلاق نماید، از این رو زن برای ارائه دادخواست طلاق به دادگاه باید دلایل محکمه پسندی داشته باشد و دلایل خود را بتواند در دادگاه خانواده اثبات کند، اعتیاد زیان آور شوهر، ترک انفاق، ترک منزل و… از جمله دلایل طلاق از سوی زن هستند که مورد پذیرش دادگاه می باشد.

همچنین زوجه می تواند از ادامه زندگی مشترک با شوهر خود اعلام کراهت نماید و با بذل مهریه و پذیرفتن آن از سوی شوهر، طلاق (طلاق خلع) بگیرد.

نکته: در طلاق یک طرفه در صورتی که خوانده دعوی در مراحل دادرسی حاضر نشود و وکیل اختیار نکند و لایحه نیز ارائه ندهد، رأی طلاق به صورت غیابی صادر می شود، برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد طلاق غیابی کلیک کن.

طلاق توافقی (طلاق از سوی زوجین)

طلاق توافقی نوع دیگری از طلاق است که آسان ترین نوع طلاق در ایران می باشد، چرا که در این نوع طلاق زن و شوهر هر دو در مورد طلاق و جدایی با هم توافق دارند و برای ارائه دادخواست طلاق به دادگاه خانواده نیازی به ارائه دلایل محکمه پسند برای طلاق نمی باشد، در واقع زوجین به دلایلی تصمیم می گیرند به زندگی مشترک خود پایان دهند و برای این امر به دادگاه خانواده مراجعه می کنند و با ثبت دادخواست طلاق، خواهان طلاق توافقی هستند.

مهمترین شرط طلاق توافقی چیست؟

همان طور که گفته شد، طلاق توافقی آسان ترین نوع طلاق است، اما برای ارائه دادخواست طلاق توافقی از سوی زوجین یک شرط اساسی باید وجود داشته باشد.

مهمترین شرط طلاق توافقی این است که زوجین در خصوص مسائل مالی و غیرمالی طلاق با هم به توافق برسند و توافقات خود را به دادگاه اعلام کنند.

در طلاق از سوی زوجه یا طلاق از سوی زوج، دادگاه برای حقوق مالی زوجه مانند مهریه، نفقه و غیره و همچنین مسائل غیرمالی مانند حضانت فرزند مشترک و حق ملاقات با فرزند پس از طلاق تعیین تکلیف می کند و زوجین باید طبق تصمیم دادگاه عمل نمایند؛ اما در طلاق توافقی دادگاه دخالتی در توافقات زوجین ندارد و خودشان باید در مورد مسائل طلاق با هم توافق نمایند و توافقات خود را به صورت مکتوب و امضا شده به دادگاه تقدیم کنند.

تا زمانی که زن و شوهر نتوانند در مورد حقوق مالی و غیرمالی خود در طلاق توافق کنند، نمی توانند درخواست طلاق توافقی نمایند و برای حل و فصل اختلافات خود در خصوص حقوق مالی و غیرمالی طلاق باید به دادگاه خانواده مراجعه کنند و دادگاه برای حقوق مالی زوجه و سایر مسائل طلاق تعیین تکلیف نموده و سپس اقدام به صدور رأی طلاق خواهد کرد، که در این صورت برخلاف طلاق توافقی پروسه ی طلاق بسیار طولانی خواهد شد.

اگر تصمیم داری به صورت توافقی از همسرت طلاق بگیری، اما نمی دونی از کجا باید شروع کنی، برای دریافت مشاوره رایگان در خصوص طلاق توافقی با وکلای طلاق توافقی موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیر تا کاملترین راهنمایی را در  این زمینه دریافت کنی.

در طلاق توافقی زوجین در چه مواردی با هم توافق می کنند؟

همان طور که گفته شد، در طلاق توافقی زن و شوهر باید خودشان در مورد مسائل مالی و غیرمالی طلاق و بدون دخالت دادگاه توافق کنند.

توافقات زوجین در طلاق توافقی عبارتند از:

۱- میزان و نحوه پرداخت مهریه توسط زوج

۲- نحوه پرداخت نفقه زوجه

۳- در صورت داشتن فرزند، توافق در خصوص حضانت و نحوه ملاقات با فرزند پس از طلاق

۴- استرداد جهیزیه زوجه

۵- تنصیف اموال زوج

۶- هر گونه توافق مالی دیگر که در عقدنامه قید شده باشد.

میزان و نحوه پرداخت مهریه در طلاق توافقی

مهریه یکی از مهمترین حقوق مالی زوجه پس از ازدواج است و در صورت عندالمطالبه بودن مهریه، زن می تواند هر زمان که بخواهد مهریه خود را از شوهرش مطالبه نماید، در طلاق توافقی زوجین باید در مورد مقدار و نحوه پرداخت مهریه از سوی زوج توافق کنند و همچنین زوجه می تواند طبق توافق با همسرش تمام یا بخشی از مهریه خود را ببخشد.

پرداخت نفقه در طلاق توافقی

نفقه یکی دیگر از حقوق مالی زوجه است، که از زمان جاری شدن عقد نکاح بر عهده ی زوج می باشد و مرد مکلف به پرداخت نفقه زوجه است. مرد باید برای زندگی مشترک اقدام به تهیه مسکن مناسب و اثاثیه منزل نماید و هزینه های زندگی زوجه را پرداخت کند.

پرداخت نفقه ی زوجه به قدری اهمیت دارد که قانون گذار عدم پرداخت نفقه ی زوجه و ترک انفاق را جرم تلقی می کند و در صورت شکایت زوجه به دلیل ترک انفاق زوج، علاوه بر پرداخت نفقه ی معوقه به مجازات حبس نیز محکوم خواهد شد. همچنین ترک انفاق یکی از دلایل موجه زوجه برای طلاق است و در صورت ترک انفاق شوهر، زن می تواند به دادگاه خانواده مراجعه و درخواست طلاق نماید.

زوجین در طلاق توافقی باید در خصوص نفقه ی معوقه زوجه و یا نفقه زوجه در ایام عده طلاق با هم توافق کنند.

حضانت و نحوه ملاقات با فرزند پس از طلاق توافقی

حضانت فرزند طبق قانون به این صورت است که ، حضانت فرزند دختر و پسر تا هفت سالگی با مادر و پس از آن تا سن بلوغ شرعی که برای دختران ۹ سال تمام قمری و برای پسران ۱۵ سال تمام قمری است، به عهده ی پدر می باشد و پس از رسیدن به سن بلوغ، فرزند می تواند خودش یکی از والدین را برای زندگی انتخاب کند. همچنین یکی از والدین که حضانت فرزند را بر عهده ندارد، دارای حق ملاقات با فرزند است، که در انواع طلاق به جز طلاق توافقی دادگاه در این مورد تعیین تکلیف می کند، اما در طلاق توافقی زن و شوهر بدون دخالت دادگاه با یکدیگر در خصوص حضانت و نحوه ملاقات با فرزند پس از طلاق به توافق می رسند.

استرداد جهیزیه زوجه در طلاق توافقی

در صورتی که زوجه برای شروع زندگی مشترک طبق توافق با شوهر جهیزیه را تهیه و به منزل شوهر برده باشد، طبق قانون مالک آن می باشد و می تواند هر تصرفی که بخواهد در آن بنماید و شوهر حق هیچ گونه تصرفی در آن ندارد مثلا نمی تواند آن را بفروشد و یا به آن آسیب برساند.

طبق قانون زن به عنوان مالک جهیزیه می تواند، هر زمان که بخواهد جهیزیه خود را از منزل شوهر خارج کند و شوهر نمی تواند مانع او شود.

در طلاق توافقی زوجین باید خودشان در مورد اقلام جهیزیه و نحوه بردن جهیزیه توسط زوجه از منزل زوج توافق کنند و زوجه برای بردن جهیزیه خود باید طبق توافقات انجام شده عمل نماید.

تنصیف اموال زوج در طلاق توافقی

تنصیف اموال یکی از شروط ضمن عقد است که در صورت امضای آن توسط زوج در هنگام عقد نکاح، زوجه می تواند در زمان طلاق تا نصف اموال زوج را که پس از ازدواج به دست آورده است را مطالبه نماید، البته تشخیص این مقدار به عهده ی قاضی دادگاه خانواده خواهد بود.

برای اجرای شرط تنصیف اموال زوج، باید طلاق از سوی زوج مطرح شود و طلاق به دلیل نشوز زوجه و تخلف او از وظایف زناشویی نباشد.

در صورتی که مرد شرط تنصیف اموال را امضا کرده باشد، در هنگام طلاق توافقی این شرط اجرا نمی شود و در طلاق توافقی تنصیف اموال مرد به زن تعلق نخواهد گرفت.

آیا امکان تغییر توافقات در طلاق توافقی وجود دارد؟

زوجین می ‌توانند توافقاتی که برای طلاق توافقی بین خود تنظیم کرده ‌اند را در جریان دادرسی تغییر دهند و یا توافقاتی را که در متن دادخواست نوشته ‌اند، بعد از ارجاع دادخواست به شعبه دادگاه خانواده، تغییر دهند و ملاک اصلی دادگاه، توافقات نهایی زوجین پیش از صدور رأی طلاق توافقی است.

همچنین پس از صدور گواهی عدم امکان سازش، زوجین می توانند تا پیش از ثبت طلاق توافقی و تا زمانی که مدت اعتبار گواهی عدم امکان سازش به پایان نرسیده باشد، توافقات خود را تغییر دهند و به این منظور باید با اقرار کتبی در دفترخانه طلاق، توافقات خود را تغییر داده و براساس توافقات جدید عمل نمایند.

همچنین امکان تغییر توافقات پس از ثبت طلاق توافقی نیز وجود دارد و زوجین می توانند طی صورتجلسه ای که به امضای آنها رسیده است، توافقات خود را تغییر دهند و این سند قابلیت اسناد در دادگاه خانواده را خواهد داشت.

* نکته: تغییر توافقات زوجین در طلاق توافقی باید به گونه ای باشد که موجب تغییر ماهیت و نوع طلاق نشود.

یکی از سوالاتی که ممکن است برای زوجین در طلاق توافقی مطرح شود این است که در صورتی که زوجین پس از صدور رأی طلاق توافقی یا همان گواهی عدم امکان سازش از طلاق پشیمان شوند، چه اقدامی باید انجام دهند؟

برای پاسخ به این سوال پشیمانی زوجین از طلاق توافقی را کلیک کن.

وکیل خانواده کیست؟

وکیل خانواده یک وکیل پایه یک دادگستری است که در زمینه دعاوی مربوط به خانواده مانند طلاق، مطالبه مهریه، مطالبه نفقه، استرداد جهیزیه، حضانت فرزند و غیره فعالیت دارد. وکیل خانواده با احاطه کامل به قوانین مربوط به امور خانواده و نحوه دادرسی دادگاه های خانواده می تواند زوجین را در رسیدن به حق و حقوق خود در امور خانواده یاری کند و در حل و فصل پرونده به نفع آنها کمک بسزایی نماید.

حضور و راهنمایی یک وکیل خانواده در پرونده، احتمال موفقیت دعوی را افزایش می دهد و زن و مرد می توانند بدون استرس و با صرف وقت و هزینه کمتر بدون سردرگمی در دادگاه خانواده و بدون طولانی شدن دادرسی به نتیجه دلخواه برسند.

اگر وقت و هزینه کافی برای مشاوره حضوری نداری، می تونی به صورت آنلاین از وکیل خانواده آنلاین موسسه حقوقی دادآرمان مشاوره رایگان دریافت کنی.

وکیل طلاق

همان طور که گفته شد، دعوای طلاق یکی از دعاوی خانواده است. در صورتی که نیاز به مشاوره و راهنمایی با یک وکیل با تجربه در زمینه طلاق دارید باید به وکیل طلاق مراجعه کنید، وکیل طلاق به کلیه قوانین به ویژه قوانین جدید در خصوص طلاق و رویه دادگاه های خانواده در رسیدگی به پرونده های طلاق آشنایی کامل دارد و می تواند زوجین را در مورد حقوق مالی و غیرمالی خود در انواع طلاق ها راهنمایی کند.

وکیل طلاق می تواند وکالت زن یا مرد را برای طرح دادخواست طلاق از طرف مرد، طلاق از طرف زن (طلاق خلع) و یا طلاق توافقی قبول نماید.

با حضور یک وکیل طلاق با تجربه در پرونده طلاق، زن و مرد می تواند دلایل خود را برای طلاق با ارائه مدارک محکمه پسند و موجه اثبات کنند، از این رو از حقوق خود در طلاق بهره مند گردد.

وکیل طلاق توافقی

طلاق توافقی یکی از انواع طلاق و البته آسان ترین نوع طلاق در ایران است. برخلاف طلاق یک طرفه در طلاق توافقی زن و شوهر هر دو برای طلاق توافق دارند و تصمیم دارند با طلاق توافقی به زندگی مشترک خود پایان دهند. در طلاق توافقی زن و شوهر می توانند خودشان برای ثبت دادخواست طلاق توافقی و پیگیری آن در دادگاه خانواده اقدام کنند و یا می توانند هر یک از زوجین به یک وکیل طلاق توافقی وکالت دهند تا دادخواست طلاق توافقی را ثبت و مراحل دادرسی طلاق را پیگیری نماید.

در صورت حضور وکیل طلاق توافقی در پرونده طلاق دیگر نیازی به حضور زن و مرد در جلسات دادرسی (به جز مشاوره قبل از طلاق) نیست و زن و شوهر می توانند بدون صرف وقت برای حضور در جلسات دادرسی از یکدیگر جدا شوند و همچنین برای ثبت طلاق توافقی نیز حضور وکلای آنها در دفترخانه رسمی طلاق کافی است.

وکیل مهریه

مهریه یکی از مهمترین حقوقی مالی زوجه است که از زمان عقد نکاح به زن تعلق می گیرد و مطالبه ی آن مشروط به طلاق و جدایی زوجین نیست و زن هر وقت بخواهد در صورت عندالمطالبه بودن مهریه می تواند آن را از زوج مطالبه نماید و در صورت عندالاستطاعه بودن مهریه هر زمان که زوج توانایی مالی پرداخت مهریه را داشت زوجه می تواند مهریه اش را مطالبه نماید.

مطالبه مهریه یکی دیگر از دعاوی مهم خانواده است که زوجه برای طرح دادخواست آن می تواند به وکیل مهریه مراجعه نماید و با وکالت دادن به او برای مطالبه مهریه اقدام کند.

مهریه از مهمترین حقوق مالی زوجه است، بنابراین بهتره قبل از هر اقدامی برای مطالبه مهریه ابتدا با یک وکیل مهریه با تجربه مشورت کنید. از این رو موسسه حقوقی دادآرمان این امکان را فراهم کرده است که افراد بتوانند به صورت آنلاین و یا تلفنی بدون صرف وقت و هزینه از بهترین وکیل مهریه مشاوره رایگان دریافت کنند.

کلام آخر

در کلام آخر باید گفت، طلاق یکی از مهمترین تصمیمات زندگی زوجین است که زندگی آنها و فرزندانشان را تحت تاثیر قرار می دهد، از این رو زن و شوهر قبل از اقدام به طلاق و جدایی باید با مشاوران با تجربه در این زمینه مشورت کنند.

همچنین زن و مرد در طلاق، دارای حقوق مالی و غیرمالی هستند که باید قبل از اینکه برای طلاق اقدام کنند با یک وکیل خانواده که در خصوص طلاق تجربه دارد، مشورت کنند و از تمام حقوق خود در طلاق آگاه شوند تا بتوانند حقوق خود را به درستی مطالبه نمایند و از تضییع حقوق خود در طلاق جلوگیری نمایند، از این رو ما دریافت مشاوره رایگان از وکلای طلاق موسسه حقوقی دادآرمان را به شما پیشنهاد می کنیم.

 

لینکهای مفید موسسه حقوقی دادآرمان 

·        خدمات موسسه حقوقی دادآرمان 

·        وکیل آنلاین 

·        مشاوره حقوقی حضوری

·        وکیل طلاق

·        وکیل مهریه

·        وکیل طلاق توافقی 

·        وکیل ارث

·        وکیل ملکی 

·        وکیل ملکی آنلاین 

·        بهترین وکیل ملکی تهران 

·        امور مهاجرت

·        انواع جرائم کیفری 

·        عناوین جرائم کیفری

لینک مقاله توافقات زوجین در طلاق توافقی چیست؟ در سایت موسسه حقوقی دادآرمان

مشاوره آنلاین، تلفنی و حضوری دعاوی خانواده – ملکی – کیفری و حقوقی 

02122904873    -      02122904874 

 –09128400921 – 09336267878 – 09336267676 –

 

 

 

  دعاوی خانواده