ارث


سلام ودرود
مادرمان قبل از فوت در قالب مبایعه نامه (فروشنده و خریدار) به اندازه یک سهم پسر از منزلش را (کل ملک 300 متر و تعداد ورثه 2 پسر و 3 دختر) در سال ۸۲ و در قبال هزینه خرج کرد مراسمش به یکی از ورثه (پسرش) فروخت و ایشان خرج چهلم و سالگرد را دادند و دوباره در قالب همان مبایعه نامه و همان فرمت (فقط جابجایی اسم خریدار) مجدد همان سهم پسری معامله اول منزلش را در سال ۸۵ و در قبال خرج کرد مراسمش به یک ورثه دیگر (دخترش) فروخت و این ورثه نامه ای مشابه نامه معمله اول تنظیم و از ایشان اثر انگشت فروشنده گرفتند !!! و اینان سوم و هفتم را هزینه کردند. حال که در زمان فعلی موقع تقسیم ارثیه رسیده ، هر دو ورثه مدعی بردن سهم پسری را دارند و شده محل اختلاف و دودش به چشم بقیه ورثه
1. آیا مادرمان میتونسته همزمان معادل یک سهم پسر از ملکش را به دو ورثه بفروشد؟
۲. اینکه به یکی در سال ۸۲ و دیگری ۸۵ فروخته ، آیا زمان معامله در تصمیم دادگاه که اولویت با کیست تاثیر دارد ؟
۳ .اینکه مبایعه نامه سال ۸۲ اثر انگشت فروشنده و فقط امضاء ۴ شاهد دارد و مبایعه نامه سال ۸۵ اثر انگشت فروشنده و فقط امضاء همه وراث من جمله مالک مبایعه نامه اول را دارد و فاقد شهود است ، در تصمیم دادگاه که اولویت با کیست تاثیر دارد ؟
۴. احتمال دارد که اصلا به هیچکدام نرسه (چون بقیه وراث راضی نیستند و شرط اخلاقی که بین بقیه و این دو نفر ردوبدل شده بود که مادر را تا زمان فوتش نگهداری کامل کنند رعایت نشد و دست به دست و در منزل همه چرخید و ۳ سال آخر هم در منزل خودش با پرستار و متاسفانه این در جایی قید نشده و طبعا ً حرف خالی برای دادگاه ملاک نیست) یا اینکه دادگاه فقط به یکی بدهد و یا برای اینکه حق بقیه وراث تضعیف نشود سهم پسری را نصف کرده و و به هر دو خریدار ۱/۲ سهم پسری بدهد ؟
ممنون از راهنمایی

وضعیت: باز (پاسخ رایگان)
مهارت: اثبات فروش/اثبات وقوع بيع
حوزه قضایی: تهران
1 پاسخ
2,319 بازدید
تاریخ ثبت: ۱۴۰۰/۰۱/۲۵ ۲۳:۱۹