امکان ،مهلت قانونی و نحوه درخواست تعدیل و تجدیدنظر درمبالغ تقسیطی محکوم به


به نام خدا
با سلام و تشکرپیشاپیش،
من وکیل مدنی چند شخص حقیقی و حقوقی هستم. یکی از موکلین حقیقی اینجانب ، در طول سالهای ابتدای دهه 1390 به دنبال راه اندازی واحد تولیدی صنعتی در یکی از شهرکهای صنعتی بوده. در اثنای این تلاشها، بدلیل نیاز به تامین منابع مالی برای خرید زمین وماشین آلات صنعتی به افراد و مراکز مختلف مراجعه و اقدام به قرض گرفتن مبالغی از آنها نمود.
از جمله این که : از یکی از همکاران سابق خود مبلغ 100 میلیون تومان قرض نموده که در عرض چند ماه بازپرداخت نماید. ولی بدلیل عدم بازپرداخت در موعد مقرر، طی قرارداد و توافق نامه ای باشخص قرض دهنده که مدتی بعد از عدم تسویه منعقد شده، اقدام به صدور یک فقره چک 175 میلیون تومانی بهمراه همین مبلغ سفته در وجه نامبرده نموده است.
اخیرا دراردیبهشت ماه 1400 دارنده چک ، آن را به شخص دیگری واگذار و وانتقال گیرنده اقدام به برگشت زدن چک نمود. سپس درمردادماه با مراجعه مستقیم به اجرای ثبت، درخواست صدور اجرائیه نمودکه منجربه تشکیل پرونده حقوقی و متعاقبا صدور اجرائیه علیه موکل گردید. در مهلت قانونی، درخواست اعسار از طرف موکل( محکوم علیه) مطرح و چند روزپیش(11/8/1400)، رای پذیرش اعسار از پرداخت محکوم به ، به موکل ابلاغ گردید. قسمت انتهایی رای اصداری بدین ترتیب است(عینا قید می شود):
" ... لذادادگاه مستنداً به مواد 8 و11 قانون نحوه اجرای محکوميتهای مالی ضمن صدور حکم اعساراز پرداخت محکومٌ به بنحو دفعتاً واحده محکومٌ به دادنامه فوق الذکر اين شعبه را به پرداخت پنجاه ميليون تومان وجه نقد بصورت دفعتاً واحده و بقيه ماهيانه ده ميليون تومان وجه نقد تقسيط می دارد. بديهی است استصحاب حکم مذکور تا زمان اعسار است در صورتيکه اموالی از محکومٌ عليه موجود گردد که متضمن ايسار وی باشد اجرای حکم صادره متوقف می گردد. رأی صادره غيابی محسوب و ظرف بيست روزاز تاريخ ابلاغ قابل واخواهی دراين دادگاه و ظرف بيست روزپس ازآن قابل تجديدنظر خواهی درمحاکم تجديدنظراستان تهران می باشد"
سوالات:
1.آیا مهلت های 20 روزه تعیین شده برای واخواهی و تجدیدنظرخواهی، مربوط به موکل (محکوم علیه) است یا محکوم له ؟ موکل کلا از نظر زمانی، چند روز مهلت داردتا اقدام به درخواست بازنگری و تعدیل در مبالغ تعیین شده توسط دادگاه نماید؟آیا 20 روز مهلت داردیا 40 روز؟ و این روزها براساس تعدادروزهای تقویمی محاسبه می شود یا روزهای کاری ؟(ابلاغ رای در11/8/1400)
2. آیا اصولاموکل (محکوم له) می تواند با توجه به عدم بضاعت و تمکن مالی و شرایط وخیم اقتصادی خود، درخواست تجدیدنظر در رای دادگاه نسبت به مبالغ 50 میلیون (دفعتاواحده) و تقسیطی (ماهی 10 میلیون) نماید و درخواست کاهش و تعدیل دهد؟ بهترین راه اقدام در این مورد چیست؟
قبلا از پاسخ دقیق و توجه وکلا و مشاوران ارجمند تقدیر می گردد. سپاس از مسئولین محترم

وضعیت: بسته (پاسخ رایگان)
مهارت: الزام به تحويل ملك معوض یا قیمت روز
حوزه قضایی: تهران
4 پاسخ
2,221 بازدید
تاریخ ثبت: ۱۴۰۰/۰۸/۱۴ ۱۷:۲۷