چک ضمانتی که بدون وجود دین وصول شده است


با سلام و تقدیر از وکلا و متخصصین ارجمند
برادراینجانب دربهمن ماه سال گذشته، به دلیل نیاز شدید مالی ، با مشاهده آگهی یک طلافروشی در سایت دیوار، اقدام به مراجعه به آنها ودرخواست وام نمود. ولی با توجه به این که طلافروشی،شرط پرداخت وام راارائه چک معتبراعلام کرد و خود، دارای حساب جاری ودسته چک نبود،من به طلافروشی مراجعه و اقدام به صدو 10 فقره چک (بابت بازپرداخت 10 ماهه وام ) بعلاوه یک فقره چک ضمانتی به میزان حدود 2 برابر وام و تسلیم آنها به طلافروشی نمودم.
درمقابل، طلافروشی هم اقدام به اخذ آدرس و مشخصات کامل ما و دونفرازاقوام ، همچنین اخذ امضا در فاکتور صوری فروش طلانمود.به این ترتیب، به لحاظ صوری وساختگی،پرداخت وام را درقالب فروش وسپس نگهداری طلا که هیچگاه قبض واقباض نشده ، انجام داد و کماکان رسید تحویل طلا و فاکتور فروش طلا را نزد خود نگه داشته اند .
به هرحال ، وام مورد درخواست، توسط طلافروشی پرداخت و در ظرف 10 ماه ، همه اقساط وام که بابت آنها چکهای 10 گانه صادر شده بود تسویه شد.پس ازتسویه، توسط طلافروشی تماس گرفته شد که "به طلافروشی مراجعه و چک ضمانتی خود را پس بگیرید."ولی اینجانب به دلیل گرفتاری ها و درگیریهای متعدد شخصی و خانوادگی و بیماری، صدور چک مزبور (چک ضمانتی) و باقی ماندن آن در دست وام دهنده را فراموش نمودم.
متاسفانه در پنج شنبه گذشته 13 اسفند1400 ، اس ام اسی دریافت کردم که نشان میداد چک ضمانتی مزبور ، از حساب من وصول و برداشت شده است. لذا به طورمکرر با اشخاص و کارمندان طلافروشی تماس اعتراضی گرفته شد و ضمن اعتراض شدید ، به آنها اعلام شد که بدون وجود دین و بدهی ، چک را مورد استفاده قرارداده و برداشت نموده اید و مکلفید فورا مبلغ مربوطه را به حساب برگردانید.
متاسفانه علیرغم قول و تعهد شفاهی تلفنی طافروش مبنی براین که : حداکثر تا سه شنبه 17 اسفند کل مبلغ چک 65 میلیون تومن به حساب شما عودت خواهد شد، هیچ اقدامی در این خصوص انجام نداده اند . این در حالی است که در اولین تماس اعتراضی من ، اعلام کردند که ما اینجا یک شاگرد وکارمندداشتیم که کج دست بود و چک شما بهمراه چند چک دیگر از کشوی نگهداری چکهای مشتریان مفقود شده و ما درصدد پیداکردن شخص بردارنده چکها هستیم ولی وچه شما را صددرصد درعرض چند روزعودت میدهیم... ولی متاسفانه در آخرین گفتگوی تلفنی روز گذشته ، طلافروش مربوطه با استنکاف از قبول خود مبنی برادای تعهد و تسویه مبلغ چک ، اعلام کرد که " هر کاری دوست داری انجام بده، پولت را نمیتوانم بدهم "
سوال من از متخصصین محترم این است که بهترین اقدام حقوقی حال حاضر که میتوان برعلیه طلافروشان انجام داد و فرآیند آن چیست؟ به عبارت دیگر، تحت چه عناوین اتهامی میتوان علیه نامبردگان شکایت نمود؟ که بتوان بهترین نتیجه را گرفت؟ سپاسگزارم .
[پاک اندیش 09124854074 ]

وضعیت: بسته (پاسخ رایگان)
مهارت: خیانت در امانت
حوزه قضایی: تهران
5 پاسخ
2,162 بازدید
تاریخ ثبت: ۱۴۰۰/۱۲/۱۸ ۰۰:۳۰