اقامه دعوی در مورد چک امانی


با عرض سلام خدمت جنابعالی و تقاضای پاسخگویی سریع،
موکل مدنی اینجانب ، در سال 94 اقدام به صدور تعدادی چک جهت اخذ تسهیلات و وجه مورد نیاز به منظور تامین مخارج خرید ماشین آلات یک واحدصنعتی لوازم پزشکی، در وجه شخصی به نام آقای کامبیز تیموری نموده .همه این چکها در تاریخ مربوطه به بانک ارائه شده و در مورد آن اقدام به صدور برگشتی به دلیل فقدان موجودی شده است. یکی از این چکها ابتدا به مبلغ 40.000.000 چهل میلیون ریال )با دستخط ونوشته شریک ایشان) صادر شده و بعد با توصیه و خواست همان شریک ، صادرکننده چک ، رقم را خط زده و به 4.080.000.000 چهارمیلیاردوهشتادمیلیون ریال اصلاح کرده است ، در تاریخ 30/10/94 (تاریخ چک) در بانک صنعت ومعدن برگشت خورده و گواهی برگشتی آن نیزبه دلیل کسرموجودی صادر شده.توضیح این که ذینفع اولیه چک ، آقای کامبیزتیموری بوده و بعد در دو مرحله ، ابتدا به بابک ربیعی و سپس به محمدعلی جان نثار(دارنده نهایی چک و اقدام کننده حقوقی) منتقل شده است.
چکهای صادره از جمله چک فوق ، فاقد قید عبارت"بابت امانت "یا "به صورت امانی" یا بابت تضمین" بوده ، ضمنا کلمه حواله کرد نیز در متن چاپی چک ازطرف صادرکننده، خط نخورده و لذا زمینه لازم برای انتقال چک به اشخاص ثالث فراهم شده. تصویر ظهر چک و گواهی برگشتی موجود است.
در ادامه ، آقای جان نثار(برگشت زننده چک) در تاریخ 9/12/1394 تحت شماره پرونده 9409982513400964 اقدام به تنظیم دادخواست نموده که به شعبه 14 دادگاه عمومی حقوقی شهرستان قم ارجاع شده. (شماره بایگانی شعبه: 941043 ) متن دادخواست تنظیمی حاکی از این است که محمد علی جان نثار عنوان نموده :"من مبلغ چهارمیلیاردوهشتادمیلیون ریال از نامبرده طلبکارم که نامبرده (خوانده دادخواست) با وصف مراجعات مکرر و حلول اجل و سررسید از تادیه و پرداخت آن خودداری می کنندفلذا مستندا به مواد 198 قانون دارسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور مدنی و 310 قانون تجارت درخواست رسیدگی و صدور حکم محکومیت خوانده به پرداخت مبلغ خواسته به میزان فوق بعلاوه کلیه خسارات قانونی و هزینه دادرسی و تاخیرتادیه در حق اینجان مورد استدعااست"
سپس در تاریخ 24/12/1394 ابلاغیه برای خوانده صادر و او به دلیل ارسال ابلاغیه به محل کارخانه ( که در حال حاضرمتروکه است) از ابلاغیه مطلع نشده و در تاریخ 3/3/95 در جلسه حاضرنشده . پس از آن شعبه 14 دادگاه عمومی قم در تاریخ 5/5/1395 اقدام به صدور حکم با شماره دادنامه 9509972513400238 نموده و اعلام نموده "...حکم بر محکومیت خوانده به پرداخت مبالغ و خسارات موضوع دعوی در حق خواهان صادر و اعلام می گردد ، این حکم غیابی است و ظرف بیست روز از تاریخ ابلاغ قابل واخواهی در این دادگاه و ظرف بیست روز از تاریخ انقضاء مهلت واخواهی قابل تجدیدنظرخواهی در دادگاه تجدید نظر استان قم است."( ضمیمه : صورت جلسه تشکیل جلسه دادگاه)
سوال: با این اوصاف، ودر صورت درخواست واخواهی (واعسار از هزینه های دادرسی)و تنظیم دادخواست جلب ثالث از طرف فردمحکوم شده(که هم اکنون صادر شده است) با توجه به این که هدف اصلی از صدور چک ، دریافت تسهیلات بوده و عملا این وام از طرف اقدام کننده چک به صادرکننده چک، پرداخت نشده ، چگونه و با چه شرایطی می توان رای محکومیت صادره را ابطال نمود؟ سوال دیگر این که آیا اگراحتمالا مشخص شود که نوشته خط خورده رو و ظهرچک ، متعلق به شخص دارنده حساب صادرکننده چک نبوده و او فقط امضا نموده است ، آیا به حل موضوع کمک می کند؟
توضیح این که بر اساس بررسی و تحلیل شواهد و قرائن و اظهارات موکل اینجانب (که بر علیه او دادنامه مطالبه وجه چک صادرو طی رای غیابی جلسه اول رسیدگی دادگاه ، به پرداخت وجه چک و کلیه هزینه ها و خسارات دارنده آن محکوم شده)، به نظر می رسد و برای اینجانب کاملا محرز شده که تمامی این فرآینددو سه ساله ، از جمله اقامه دعوی در مورد چک اشاره شده، یک برنامه از پیش طراحی شده از طرف شریک ایشان (شریک صادرکننده چک )و نشاندهنده تبانی کلیه عوامل دخیل در اجرای این فرآیند بوده که با توجه به بی اطلاعی و سادگی و خامی صادرکننده چک، و در مقابل پختگی و تجربه و فریبکاری اجراکنندگان برنامه، به طور دقیق برنامه خود را به مورد اجرا گذاشته اند.
نکته و سوال اصلی: با این اوصاف، اخیرا به دلیل کشیده شدن پای موکل اینجانب به دادگاه و اعتراضات زیاد ایشان به شریکشان، نامبرده (شریک) به طور شفاهی اظهار نموده که حاضر است برای نشان دادن حسن نیت خویش و خلاصی شریک خود از این موضوع !! ، طی اعلام کتبی ( به عنوان رئیس دادگاه رسیدگی کننده یا با عنوان عمومی) کلیه تعهدات شریک مغبون شده و محکوم شده خود را بر عهده بگیرد.و مقرر است در منزل ایشان در ساعت 3 بعد از ظهر امروز جمعه 24 دی ماه 95 به منظور کتبی نمودن این اعلام خود حاضر شود. لذا ضمن عذرخواهی از اطاله نوشتار، متن تنظیمی زیر جهت اخذ امضا از او آماده شده.
در متن این نوشته، سعی شده به طریق تکنیکی ، مطالب به گونه ای گنجانده شود که ضمن تامین زمینه ای برای جبران مبالغ و چکهای خرج شده و لطمات ناشی از از دست رفتن کل اموال و داراییهای موکل من ، به گونه ای نیز نباشد که برای امضا کننده شک برانگیز بوده و او استنکاف از امضا نماید.. لطفا با توجه به خبرگی و تجربه خود، متن زیر را ملاحظه و با عنایت به دو نکته اخیری که در متن تعهد مورد نظراست، نظر خویش و متن اصلاحی احتمالی را بیان فرمایید. همچنین این نکته که متن ، خطاب به رئیس دادگاه بوده و یا عمومی وبدون خطاب خاصی باشد، کدام بهتر است را ارائه فرمایید. قبلا ضمن سپاس بیکران از مساعدت و پاسخگویی دقیق ، مستدعی است آدرس و تلفن دقیقتر تماس خویش را برای مراجعه حضوری اعلام فرمایید. سپاسگزارم. :
رئیس محترم شعبه 14 دادگاههای عمومی قم
با سلام
احتراما به استحضار می رساند اینجانب (شریک) دارنده کد ملی ، ضمن بر عهده گرفتن کلیه تعهدات و دیون خانم (فرد مغبون شده که از وی کلاهبرداری و بر علیه وی اقامه دعوی شده) دارنده کد ملی ، متعهد به پرداخت مبالغ و هزینه های انجامی از طرف نامبرده و جبران خسارات و لطمات مورد اظهار و مورد مطالبه ایشان می باشم. همچنین پاسخگویی به کلیه اشخاص و مراجع تا رفع کلیه مسائل مطروحه را به جای ایشان بر عهده می گیرم.

سپاس از شما.پاک اندیش09124854074

وضعیت: بسته (پاسخ رایگان)
مهارت: سایر موارد
حوزه قضایی: تهران
7 پاسخ
5,079 بازدید
تاریخ ثبت: ۱۳۹۵/۱۰/۲۴ ۱۲:۲۴