افزاز ملک مسکونی


________________________________________
سلام علیکم
سوال در خصوص افراز ملک مسکونی است .
ملکی شامل 72 حبه مشاع که به 34و 38 حبه بین دو شریک تقسیم شده است واقع در روستایی در شهرستان اردستان اصفهان .
این ملک سند مشاع داشته و در سال 42 بین شرکا به نسبت 34 و 38 حبه تقسیم شده و دیواری ما بین دو شریک کشیده شده و به دو خانه تقسیم گردیده است و شرکا هیچگونه اعتراضی به تقسیم نداشته و تمکین نموده اند و لکن تقسیم نامه ای کنبی بین انها نوشته نشده و ردوبدل نگردیده است. صرفا اراده طرفین و این دیوار ملاک افراز در سال 42 بوده است. زمان سپری گردیده و یکی از شرکا 10 سال پیش از دنیا رفته و قبل از فوت سهم خود را به تنها فرزندش فروخته است و خریدار با اگاهی از چند و چون قضیه ملک را خریداری کرده است. البته خرید صوری بوده و مالک برای اینکه مالیات بر ارث از دوش فرزندش برداشته شود قبل از فوت ملک را به فرزندش فروخته.
در سال 95 فرزندش از اداره ثبت درخواست افراز داده و مدعی است که افراز فیمابین پدرش و شریک او در سال 42 را نمیپذیرد و مدعی است چون تقسیم نامه مکتوبی درآن زمان نوشته نشده است بنابراین این افراز قانونی نیست و در سال 95 باید افراز جدیدی صورت گیرد. اداره ثبت نیز تاکنون دوبار برای طرفین نامه افراز ارسال نموده و یکی از طرفین مدعی است که افراز سال 42 صجیج بوده و اراده طرفین در آن زمان براین استوار بوده.
سوال: ایا اداره ثبت میتواند افراز سال 42 را چون سندی ردوبدل نشده و تقسیم نامه ای وجود ندارد باطل اعلام نماید و خواهان افراز جدید باحدوحدود جدید ملک شود؟ با تشکر. محمدرضا فتاحی 09131140938 \\r\\n


وضعیت: باز (پاسخ رایگان)
مهارت: ثبت احوال
حوزه قضایی: اصفهان
1 پاسخ
2,656 بازدید
تاریخ ثبت: ۱۳۹۵/۱۲/۲۹ ۱۰:۱۲