علامت گذاری مهارت ها

سیستم جستجوی سایت بر اساس مهارتهای وکلا طراحی شده است .  با توجه به اینکه برخی کاربران جستجوی وکیل را بر اساس بر اساس مهارتهای حقوقی انجام میدهند ، جهت قرارگرفتن در نتایج جستجوی سایت مهارتهای خود را علامت گذاری نمایید . 

نکته 1 - پس از علامت گذاری مهارتها دکمه ثبت اصلاعات را در انتهای صفحه کلیک نمایید .

نکته 2- هر مشاوره ای که در پروفایل خود منتشر نمایید مهارت مرتبط با آن نیز در لیست مهارتهای شما نمایش داده خواهد شد . 

 

ضرورت اطلاع رساني وکلا

تمامي مشاغل و صنوف در جامعه نياز به معرفي به اشخاص نياز مند دارند و متقاضيان نيز دوست دارند تا به طريق مطمئن نسبت به آگاهي از مراجع بر طرف كننده نيازهاي آنان  اطلاع صحيح  پيدا نمايند.

اكثرمراجعين به دادگستري كه در جستجوي وكيل مدافع براي پرونده هاي خود ميباشند ، هيچ منبع موثقي براي پيدا كردن وكلاي مرتبط با موضوع تخصصي پرونده خود نمي شناسند و در اين رابطه اقدام به پرس و جو از كادر اداري يا قضايي شاغل در دادگستري مي نمايند و همين امر باعث رونق بازار دلالي براي برخي افراد سود جو و نهايتا تضييع حقوق شهروندان ميشود . امري كه با همكاري وكلا  براحتي قابل پيشگيري هست .

تخصص ها و مهارت هاي وكلا امري است كه خود وكلا به آن آگاه هستند و ارائه چنين اطلاعاتي حتي از سوي كانون هاي وكلا نيزغير ممكن است و پرداختن به اين مقوله صرفا با همكاري وكلا ممكن ميباشد . از طرفي وكلاي دادگستري بلحاظ وجود شائبه تبليغ  چندان رغبتي به اين موضوع نشان نمي دهند و لذا تا كنون انگيزه اي براي اين كار وجود نداشته وهيچ  تلاشي در زمينه اطلاع رساني در خصوص تخصص ها و مهارت هاي وكلا صورت نگرفته است . ولي نگاهي به برخي واقعيت هاي جامعه ضرورت اطلاع رساني  را در اين زمينه روشن مي سازد .

اطلاع رساني در زمينه تخصص وكلا از حقوق  مسلم شهروندان ميباشد تا در قبال هزينه هائي كه متحمل ميشوند ، از خدمات فردي متخصص استفاده نمايند . در واقع اكثر شهروندان از گستردگي قوانين و تخصص هاي حقوقي اطلاع چنداني ندارند و وكلاي دادگستري را در همه تخصص هاي حقوقي واجد اطلاعات لازم ميدانند . متأسفانه عملكرد قوه قضائيه و حمايت از اشخاصي كه بدون داشتن تحصيلات حقوقي متصدي شغل قضا شده اند  به اين باورغلط دامن زده است . لذا انتظار اينكه شهروندان در استخدام وكيل امر تخصص را مدنظر قراردهند انتظار بيهوده اي هست و مسئوليت هر گونه سوء دفاع ناشي از عدم رعايت تخصص  در وهله اول به عدم اطلاع رساني وكلاي دادگستري بر ميگردد .

نگاهي به كيفيت انتخاب وكيل و نياز موكلان اين حقيقت را اشكار ميسازد كه هر موكلي تمايل دارد ، در وهله اول و بعد از آشنائي عمومي با موكل خود مقداري از سوابق كاري و تحصيلات و سوابق تخصصي وتأليفات و كارهاي مشابه  يا مستندات كاري پرونده هاي وكيل خود را بشناسد .

اغلب موكلان بعد از پرس و جوي مقدماتي از منابعي كه در اختيار دارند ، يك نفر را بعنوان وكيل دادگستري در نظر ميگيرند. در اين مرحله علي رغم نياز موكلان به آگاهي بيشتر از وكيل، متقابلا تمايل معرفي كامل وكيل و سوابق وي براي موكلان، اغلب شيوه مناسبي وجود ندارد. زيرا وقت و فرصت اين امر وجود نخواهد داشت و مستلزم صرف ساعتها زمان ميباشد . و يا اينكه خيلي از همكاران وكيل و اغلب همكاران با سابقه و مجرب، اساسا هر گونه سخن و بيان مطالب در اين قسمت را براي خود امري وجيه و شايسته، ارزيابي نمي نمايند. بنابراين  نياز موكلان به آشنائي بيشتر با وكيل و نياز وكيل به معرفي دقيق تر ، در هر دو قسمت، ابتر باقي ميماند. امري كه ميتواند منجر به مشكلات بيشتري براي طرفين، در آينده گردد. با استفاده از روش هاي اطلاع رساني تخصصي براي وكلاي دادگستري، نيازهاي فوق الذكر قابل برطرف شدن ميباشد.  

وكالت در تمام دنيا دستخوش تحولات شگرفي شده است و مانند پزشكي گرايش به تخصص پيدا كرده است ولي متأسفانه در كشور ما چنين مسيري طي نشده است .هر چند عنوان قانوني وكالت تخصصي در كشور ما وجود ندارد ، لكن اين امر به منزله يكسان بودن وكلاي دادگستري در زمينه كاري و تخصصي ايشان نيست و تفاوت بين آحاد جامعه وكالت از حيث تحصيلات و تجربيات امري كاملا بديهي است ، بنابر اين، بي توجهي به نياز اطلاع رساني وكلا به دليل عدم تفكيك تخصصي ايشان و نبود قانون خاص در اين زمينه به منزله فقدان حقيقت و نياز مذكور در دنياي واقعي وكالت در ايران نمي باشد .

امرزوه بدليل گستردگي علم حقوق و وجود قوانين گوناگون امكان تخصص وكلاي دادگستري در تمام زمينه هاي تخصصي حقوقي امري غير ممكن ميباشد و كليه وكلاي دادگستري در امور متعدد كيفري و حقوقي ، در يك سطح تخصصي و تجربي يا تحصيلاتي قرار ندارند. و به مرور زمان، در برخي از رشته هاي وكالتي ، داراي تبحر بيشتري شده و تلاش ميكنند فقط در همان رشته ها به فعاليت بپردازند و اساسا براي موكلان، فهميدن اين امر كه كدام وكيل در كدام حوزه كاري، تجربه و كارآئي بيشتري دارد، از اهميت مضاعفي برخوردار ميباشد.