مغازه موروثی


سلام، مغازه ای موروثی داریم. مغازه بابت سهم الارث به نسبت 40 درصد سهم من 40 درصد سهم برادرم 20 درصد سهم خواهرم تقسیم شده است و تمام کارهای انحصار وراثت و ..... انجام یافته است. موقع تقسیم ماترک مرحوم پدرمان سهم هر یک در سند ملک هم در دفترخانه به ثبت رسیده است. گواهی عدم افراز ملک را از اداره ثبت اسناد گرفته ام. مغازه مذکور از سال 1391 تا کنون در دست برادرم(یکی از وراث) می باشد و تا دو ماه پیش باز و فعال بود. من در ابان ماه سال 1396 دادخواستی با خواسته های ذیل به دادگاه حقوقی ارائه دادم
--- 1 - تامین خواسته
---2 – مطالبه خسارت دادرسی
---3- مطالبه اجرت المثل اموال
بهمن ماه سال 1396 رای دادگاه (دادنامه) ابلاغ گردید: دادگاه خوانده را (برادرم) به پرداخت اجرت المثل ایام تصرف با توجه به قدر السهم از چهل سهم از یکصد سهم و همچنین پرداخت هزینه دادرسی در حق خواهان (اینجانب) محکوم کرد. دادگاه تامین خواسته را نپذیرفت.
سوال:
با توجه به اینکه مغازه هنوز در دست برادرم هست ولی همانطور که قبلا اشاره شد دو ماه است که مغازه توسط برادرم بسته شده است نمیدانم به چه دلیلی؟ تکلیف مغازه از این به بعد چه میشود؟ ایا برای بستن مغازه از لحاظ قانونی باید دادخواست دیگری داده شود؟ مغازه از لحاظ قانونی در حال حاضر در دست کیست ؟ ایا از تاریخ دادنامه صادر شده به بعد هم اجرت المثل ایام تصرف را میتوان طلب کرد؟
سلام در خصوص املاک مشاعی ، چنان چه یک یا چند مالک ، ملک را تصرف کرده باشند و بقیه مالکین رای به تصرف نباشند ، باید دادخواست خلع ید مطرح کنند . در این صورت از همه ملک رفع تصرف می شود و درب ملک توسط اجرای احکام قفل می شود و استفاده از ملک منوط به اجازه همه مالکین است . هم چنین با توجه به این که شما و خواهرتان هم مالکین مشاعی هستید ، دادخواست ادخال ید هم می توانید مطرح کنید که در نتیجه آن همه مالکین یک نسخه کلید خواهند داشت و می توانند از ملک استفاده کنند .
چنان چه مالکین در خصوص نحوه تصرف یا استفاده از ملک مشاع به توافق نرسند ، باید درخواست افراز ملک به اداره ثبت تقدیم شود و در صورت عدم امان افراز ، درخواست دستور فروش ملک به دادگاه محل وقوع ملک تقدیم گردد
با سپاس از بذل توجه تان. خواهشمند است در صورت امکان جواب سوالهای من داده شود.

وضعیت: بسته (پاسخ رایگان)
مهارت: مطالبه اجرت المثل
حوزه قضایی: تهران
2 پاسخ
2,831 بازدید
تاریخ ثبت: ۱۳۹۷/۰۱/۰۴ ۲۰:۳۱