مهرالمثل چیست؟

موسسه حقوقی دادآرمان

مهرالمثل چیست؟ به گفته دکتر مهدی رضوی بهترین وکیل مهریه در تهران طبق مواد ۱۰۸۷، ۱۰۹۳، ۱۰۹۹ و ۱۱۰۰ قانون مدنی، زن مستحق دریافت مهرالمثل می باشد و مقدار مهرالمثل بر حسب عرف و با توجه به وضعیت زن از لحاظ سن، تحصیلات، موقعیت خانوادگی، اجتماعی و غیره با در نظر گرفتن مقتضیات زمان و مکان تعیین می شود.

مهریه چیست؟

مهریه یا کابین به مالی گفته می‌ شود که مرد در هنگام وقوع عقد نکاح اسلامی به زن خود می ‌پردازد یا مکلف به پرداخت آن می ‌شود. طبق ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی، به مجرد عقد، زن مالک مهر می‌ شود و می‌ تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید.

همچنین مهریه مال معینی است که دارای ارزش مالی بوده مانند خانه، زمین (مهریه غیر منقول) و خودرو که ضمن عقد نکاح از سوی زوج به زوجه تملیک و داده می ‌شود و گاهی ممکن است به جای مال، انجام کاری به نفع زن باشد مانند تعهد مرد به آموزش قرآن به زن

در عقد دائم چنانچه در زمان عقد، مهریه ‌ای تعیین نشده باشد عقد صحیح است و طرفین می ‌توانند بعد از ازدواج در مورد مهریه توافق نمایند. به همین دلیل، بسته به اینکه مهریه در زمان عقد تعیین شده باشد یا نشده باشد؛ اما تعیین مهریه در عقد موقت (صیغه) شرط لازم و ضروری برای صحت عقد می‌ باشد و عدم تعیین مهریه و مدت زمان عقد موقت موجب بطلان نکاح می ‌شود.

با توجه به راهنمایی های مهدی رضوی، در مورد شرایط تعلق گرفتن مهریه به زوجه، می توان گفت در هر شرایطی به زن مهریه تعلق می گیرد و عدم تمکین زوجه، تخلف از وظایف زناشویی، اثبات خیانت و رابطه نامشروع زن و غیره مانع از مطالبه مهریه از سوی زوجه نیست و طبق قانون فقط در صورت فسخ نکاح یا بطلان نکاح پیش از نزدیکی به زن مهریه تعلق نمی گیرد و یا در طلاق دختر باکره نصف مهریه به او تعلق می گیرد، از این رو مهریه مهمترین پشتوانه و حقوق مالی زن در عقد دائم و موقت بشمار می رود.

انواع مهریه

مهریه انواع مختلفی دارد و با توجه به شرایط زن و وقوع یا عدم وقوع نزدیکی بین زن و مرد یکی از انواع مهریه به زن تعلق می گیرد.

انواع مهریه عبارتند از:

  • مهرالمسمی: اگر مهر ضمن عقد نکاح یا پس از آن به رضایت طرفین تعیین شود مهر‌المسمی نامیده می‌شود.
  • مهرالمثل: مهری که بر حسب عرف و با توجه به وضع زن از لحاظ سن، تحصیلات، موقعیت خانوادگی و اجتماعی زن و بر حسب زمان و مکان تعیین می‌گردد.
  • مهرالمتعه: هرگاه در عقد ازدواج مهر ذکر نشده باشد و شوهر قبل از نزدیکی و تعیین مهر، زن خود را طلاق دهد، زن مستحق مهر‌المتعه می‌شود.
  • مهرالسنه: مهری است که پیامبر اکرم (ص) برای دخترش فاطمه (س) تعیین کرده. این مهر معادل ۵۰۰ درهم است، که این یک نوع مهر‌المسمی می‌ باشد.

انواع مهریه از نظر زمان مطالبه

با توجه به اینکه زن چه زمانی می تواند مهریه خود را مطالبه نماید مهریه به دو دسته تقسیم می شود:

  • مهریه عندالمطالبهمهریه عندالمطالبه یعنی هر زمان که زوجه بخواهد می‌ تواند مهریه‌اش را از همسرش مطالبه کند و زوج موظف به پرداخت مهریه است. در عندالمطالبه اصل بر این است که مرد توانایی پرداخت آن را دارد، مگر آنکه خلاف آن ثابت شود و بار اثبات آن نیز بر عهده شوهر است. همچنین در مهریه عندالمطالبه زن می تواند از حق حبس مهریه استفاده کند.
  • مهریه عندالاستطاعه: مهریه عندالاستطاعه یعنی پرداخت آن از سوی مرد به همسرش مشروط به داشتن توانایی مالی است و اصل بر این است که مرد توانایی مالی برای پرداخت مهریه به صورت یکجا را ندارد. در مهریه عندالاستطاعه، اصل بر این است که زوج توانایی پرداخت تمام و یا بخشی از آن را به صورت یکجا ندارد و بار اثبات خلاف این موضوع بر عهده زوجه است.

مهرالمثل در چه مواردی به زن تعلق می گیرد؟

مهدی رضوی بهترین وکیل مهریه در مورد شرایط تعلق گرفتن مهرالمثل به زن با توجه به مواد قانون مدنی، چنین بیان می کند:

مواردی که زن مستحق مهرالمثل می باشد، عبارتند از:

  • هرگاه در عقد دائم مهر‌المسمی تعیین نشده باشد و یا شرط عدم مهریه شده باشد پس از نزدیکی زن مستحق مهرالمثل می شود. طبق ماده ۱۰۸۷ قانون مدنی، اگر در نکاح دائم مَهر ذکر نشده یا عدم مَهر شرط شده باشد نکاح صحیح است و طرفین می ‌توانند بعد از عقد مَهر را به تراضی معین‌ کنند و اگر قبل از تراضی بر مَهر معین بین آنها نزدیکی واقع شود زوجه مستحق مَهرالمثل خواهد بود.
  • طبق ماده۱۰۹۳ قانون مدنی، هر گاه مهر در عقد ذکر نشده باشد و شوهر قبل از نزدیکی و تعیین مهر زن خود را طلاق دهد زن مستحق مهرالمتعه است و اگر بعد از آن طلاق دهد مستحق مهرالمثل خواهد بود.
  • طبق ماده ۱۱۰۰ قانون مدنی، در صورتی مَهرالمسمی مجهول باشد یا مالیت نداشته باشد یا ملک غیر باشد، در صورت اول و دوم زن مستحق مَهرالمثل خواهد ‌بود و در صورت سوم مستحق مثل یا قیمت آن خواهد بود مگر اینکه صاحب مال اجازه نماید.
  • طبق ماده ۱۰۹۹ قانون مدنی، در صورت جهل زن به فساد نکاح و وقوع نزدیکی، به زن مهرالمثل تعلق می گیرد.
  • در صورت وقوع زنای به عنف به زن مهرالمثل تعلق می گیرد. طبق ماده ۲۳۱ قانون مجازات اسلامی، در موارد زنای به عنف و در حکم آن، در صورتی که زن باکره باشد مرتکب علاوه برمجازات مقرر به پرداخت ارش البکاره و مهرالمثل نیز محکوم می شود و در صورتی که باکره نباشد، فقط به مجازات و پرداخت مهرالمثل محکوم می گردد.

مقدار مهرالمثل چقدر است؟

یکی از سوالات متداول در مورد مهرالمثل نحوه تعیین و مقدار مهرالمثل است. دکتر مهدی رضوی بهترین وکیل مهریه در شمال تهران در مورد مقدار مهرالمثل می گوید: برای مهرالمثل مقدار دقیقی وجود ندارد و مقدار مهرالمثل توسط کارشناس دادگستری براساس برخی معیارها مانند وضعیت زن از لحاظ سن، تحصیلات، موقعیت خانوادگی، اجتماعی و غیره با در نظر گرفتن مقتضیات زمان و مکان تعیین می شود و با توجه به نظر کارشناس ارزش مهرالمثل برای زنان مختلف متفاوت خواهد بود.

به گفته ی مهدی رضوی بهترین وکیل مهریه، طبق ماده ۱۰۹۱ قانون مدنی، برای تعیین مهرالمثل باید حال زن از حیث شرافت خانوادگی و سایر صفات و وضعیت او نسبت به اماثل و اقران و اقارب و همچنین معمول محل و غیره در نظر گرفته شود.

نحوه مطالبه مهرالمثل

در صورتی که طبق مواردی که گفته شد، زن مستحق دریافت مهرالمثل باشد، می تواند با ثبت دادخواست مطالبه مهرالمثل از دادگاه خانواده تقاضای مطالبه مهرالمثل را بنماید. مرجع صالح برای طرح دعوی مطالبه مهرالمثل دادگاه خانواده محل اقامت زوج یا زوجه یا محل تنظیم سند می باشد.

همان طور که گفته شد مقدار مهرالمثل برای زنان متفاوت است و با توجه به وضعیت و شان زن از نظر اجتماعی و خانوادگی، سن، میزان تحصیلات و غیره توسط کارشناس تعیین می شود، بنابراین قاضی برای تعیین مهرالمثل زوجه، پرونده را به کارشناس دادگستری ارجاع می دهد تا با توجه به معیارهایی که گفته شد، مهریه المثل را تعیین کند.

اگر تصمیم داری برای مطالبه مهریه در عقد موقت و عقد دائم اقدام کنی، می تونی با وکالت دادن به مهدی رضوی بهترین وکیل مهریه در شرق تهران، بدون اتلاف وقت و سردرگمی در اجرای ثبت یا دادگاه خانواده به حق و حقوق خود برسی.

نظریه مشورتی شماره ۷/۹۸/۱۸۴۷ مورخ ۱۳۹۸/۱۲/۱۲

استعلام: مطابق ماده ۲۳۱ قانون مجازات اسلامی در موارد زنای به عنف و در حکم آن، در صورتی که زن باکره باشد مرتکب علاوه به مجازات مقرر، به پرداخت ارش البکاره و مهرالمثل نیز محکوم می شود و در صورتی که باکره نباشد، فقط به مجازات و پرداخت مهرالمثل محکوم می گردد و مطابق ماده ۶۵۸ همین قانون، هرگاه ازاله بکارت غیر همسر با مقاربت یا به هر وسیله دیگری و بدون رضایت صورت گرفته باشد، موجب ضمان مهرالمثل است. حال سوال اینجاست که آیا تفاوتی بین این دو ماده وجود دارد؟ چرا که در ماده ۲۳۱ اشاره به ارش البکاره و مهرالمثل شده و در ماده ۶۵۸ صرفا مهرالمثل قید شده است آیا احیانا از قلم افتاده است.

نظریه مشورتی: طبق ماده ۲۳۱ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲، در زنای به عنف و در حکم آن در صورتی که زن باکره باشد علاوه بر مجازات مقرر، پرداخت مهرالمثل و ارش البکاره هر دو ثابت است و عدم ذکر ارش البکاره در ماده ۶۵۸ قانون مذکور پرداخت آن را که به موجب ماده ۲۳۱ مقرر گردیده است، نفی نمی نماید؛ «اثبات شی نفی ما عدا نمی کند» بنابراین تعارضی بین دو ماده مذکور وجود ندارد و دو ماده مکمل یکدیگرند. ضمنا مفاد ماده ۷ قانون نحوه مجازات اشخاصی که در امور سمعی و بصری فعالیت غیرمجاز دارند موید این نظر است.

اگر برای مطالبه مهریه و سایر دعاوی مهریه مانند مطالبه مهریه از ضامن، مطالبه مهریه در طلاق غیابی، مطالبه مهریه از ارث، توقیف اموال زوج، ممنوع الخروجی بابت مهریه، مطالبه مهریه پس از بذل مهریه از طرف زن و… نیاز به راهنمایی و مشاوره داری، موسسه حقوقی دادآرمان بهترین وکیل مهریه در غرب تهران را به شما معرفی می کند تا با دریافت راهنمایی و مشاوره به حق و حقوق خود برسی.

کلام آخر

وکیل مهریه یک وکیل پایه یک دادگستری است که در خصوص دعاوی مربوط به مهریه فعالیت و قبول وکالت می نماید و به همه ی قوانین مهریه خصوصا قوانین جدید و همچنین روند رسیدگی دادگاه خانواده به دعاوی مهریه آشنایی کامل دارد، بنابراین وکیل مهریه، بهترین کسی است که می تواند هر یک از زوجین را در مورد دعاوی مهریه مانند مطالبه مهریه از ارث، اعسار از پرداخت مهریه، درخواست تعدیل اقساط مهریه و غیره راهنمایی کند. از این رو موسسه حقوقی دادآرمان برای دریافت مشاوره حقوقی حضوری، بهترین وکیل مهریه در تهران را به شما معرفی می کند؛ همچنین در صورتی که وقت کافی برای مراجعه ی حضوری به دفتر وکیل را ندارید، می توانید برای دریافت مشاوره به صورت آنلاین و بدون نیاز به مراجعه ی حضوری، با وکیل آنلاین موسسه حقوقی دادآرمان اقدام کنید و بدون اتلاف وقت و هزینه از مزایای مشورت با یک وکیل آنلاین مهریه با تجربه بهره مند شوید.

همچنین می توانید برای اطلاع از حقوق خود در طلاق با وکیل طلاق تضمینی موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیرید تا با دریافت کاملترین راهنمایی و مشاوره در مورد دعاوی طلاق از حقوق مالی و غیرمالی خود در طلاق مطلع بشی. 

لینکهای مفید موسسه حقوقی دادآرمان 

·        خدمات موسسه حقوقی دادآرمان 

·        وکیل آنلاین 

·        مشاوره حقوقی حضوری 

·        وکیل طلاق

·        وکیل مهریه 

·        وکیل طلاق توافقی 

·        وکیل ارث 

·        وکیل ملکی 

·        وکیل ملکی آنلاین 

·        امور مهاجرت 

·        انواع جرائم کیفری 

·        وکیل مواد مخدر 

·        وکیل رابطه نامشروع 

مشاوره آنلاین، تلفنی و حضوری دعاوی خانواده – ملکی – کیفری و حقوقی 

02122904873    -      02122904874 

 –09128400921 – 09336267878 – 09336267676 – 

مهری که بر حسب عرف و با توجه به وضع زن از لحاظ سن، تحصیلات، موقعیت خانوادگی و اجتماعی زن و بر حسب زمان و مکان تعیین می ‌گردد.

  دعاوی خانواده