حکم قطعی چیست؟

موسسه حقوقی دادآرمان

حکم قطعی چیست؟ حکم قطعی به حکمی گفته می شود که از روش ‌های عادی اعتراض قابل واخواهی یا تجدیدنظر نباشد و دیگر، امکان تغییر در مفاد آن وجود ندارد، جز در مواردی که در قانون بیان شده است. این حکم قطعی و لازم الاجرا خواهد بود. طبق ماده ۵ قانون آیین دادرسی مدنی، اصل بر قطعی بودن آرای دادگاه‌ ها می ‌باشد.

تماس با موسـسه حقوقی دادآرمان

حکم قطعی دادگاه بدوی

مهدی رضوی وکیل پایه یک دادگستری، در تعریف حکم قطعی می گوید: حکم قطعی به حکمی گفته می شود که از روش ‌های عادی اعتراض قابل واخواهی یا تجدیدنظر نباشد و دیگر، امکان تغییر در مفاد آن وجود ندارد، جز در مواردی که در قانون بیان شده است. این حکم قطعی و لازم الاجرا خواهد بود. طبق ماده ۵ قانون آیین دادرسی مدنی، اصل بر قطعی بودن آرای دادگاه‌ ها می ‌باشد. حکم قطعی می ‌تواند از دادگاه بدوی یا دادگاه تجدیدنظر صادر یا در دیوان عالی کشور قطعیت یابد.

همچنین طبق ماده ۳۳۰ قانون آیین دادرسی مدنی، آراء دادگاه‌ های عمومی و انقلاب در امور حقوقی قطعی است، مگر در مواردی که طبق قانون قابل درخواست تجدیدنظر باشد.

به استناد ماده ۳۳۱ قانون آیین دادرسی مدنی، احکام مربوط به دعاوی مالی که ارزش خواسته ی آنها کمتر از ۳میلیون ریال باشد قطعی بوده و قابل اعتراض و تجدیدنظرخواهی نمی باشد، همچنین طبق تبصره این ماده احکام مستند به اقرار در دادگاه یا مستند به رای یک یا چند نفر کارشناس که طرفین کتبا رای آنان را قاطع دعوا قرار داده باشند قابل درخواست تجدیدنظر نیست مگر در خصوص صلاحیت دادگاه یا قاضی صادر کننده رای.

همچنین در صورتی که از مهلت اعتراض به رای بدوی بدون داشتن عذر موجه بگذرد و محکوم علیه به رای بدوی اعتراض نکند حکم دادگاه بدوی قطعیت یافته و دیگر قابل اعتراض نمی باشد.

در ماده ۲۳۲ قانون آیین دادرسی کیفری آرای صادره از دادگاه بدوی که قابلیت تجدیدنظرخواهی دارند بیان شده است همچنین طبق ماده ۳۳۱ و ۳۳۲ قانون آیین دادرسی مدنی، می توان از برخی احکام و قرارهای بدوی تجدیدنظرخواهی کرد و این آرای جزء آرای قابل تجدیدنظرخواهی هستند.

جهت بهره مندی و استفاده از خدمات موسسه حقوقی دادآرمان (بهترین موسسه حقوقی در تهران و ایران) متقاضیان می توانند با دریافت مشاوره حقوقی حضوری و تلفنی با بهترین وکیل ایران و تهران از طریق تماس با خطوط ثابت موسسه (۰۲۱۲۲۹۰۴۸۷۴-۰۲۱۲۲۹۰۴۸۷۳) و به صورت آنلاین در بستر شبکه های اجتماعی داخلی و خارجی (پیج اینستاگرام بهترین وکیل ایران) در دعاوی کیفری و حقوقی در ارتباط باشند…

حکم قطعی دادگاه تجدیدنظر

به گفته ی بهترین وکیل آنلاین تجدیدنظرخواهی اصل بر این است که تمام آرای صادره از مراجع قضایی قطعی بوده و قابل اعتراض نیستند، از این رو طبق ماده ۳۶۵ قانون آیین دادرسی مدنی و ماده ۴۴۳ قانون آیین دادرسی کیفری، آرای صادره از دادگاه تجدیدنظر قطعی است، جز در مواردی که قانون امکان اعتراض به آنها را پیش بینی کرده است.

در صورتی که به موجب قانون، امکان اعتراض به رای دادگاه تجدیدنظر پیش بینی شده باشد، با توجه به موضوع دعوی، هر یک از طرفین دعوی که رای به ضرر او صادر شده است، می تواند از طریق فرجام خواهی، اعاده دادرسی و اعتراض شخص ثالث به رای تجدیدنظر اعتراض کند.

آیا حکم قطعی قابل تغییر است؟

وکیل تجدیدنظرخواهی در خصوص تغییر حکم قطعی می گوید: همان طور که گفته شد، امکان اعتراض و تغییر مفاد حکم قطعی وجود ندارد، مگر در مواردی که در قانون پیش بینی شده است. حکم قطعی در صورتی تغییر می کند که یکی از طرفین دعوی که رای به ضرر او صادر شده است، به رای صادره اعتراض کند. برای اعتراض به حکم قطعی چندین روش وجود دارد که ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

یکی از مهمترین نکاتی که باید در اعتراض به حکم قطعی به آن توجه شود، مهلت اعتراض به رای است، چرا که در صورتی که دادخواست اعتراضی خارج از مهلت قانونی به مرجع صالح تقدیم شود، رد خواهد شد، از این رو محکوم علیه برای اعتراض به رای صادره باید دادخواست خود را در مهلت مقرر قانونی که برای افراد مقیم ایران ۲۰ روز و برای افراد خارج از کشور ۲ ماه از تاریخ ابلاغ رای است به مرجع صالح تقدیم کند، در غیر این صورت دادخواست رد خواهد شد، مگر اینکه طبق ماده ۳۰۶ قانون آیین دادرسی مدنی، محکوم علیه، برای تقدیم دادخواست خارج از مهلت قانونی، دلیل موجهی ارائه نماید.

همچنین برای نقض رای و تغییر حکم قطعی باید حتما جهات و دلایل اعتراض به رای در دادخواست ذکر شود و عدم ذکر جهات اعتراض به رای یکی از دلایل رد دادخواست خواهد بود و در صورتی که دادخواست اعتراض به رای با رعایت کلیه شرایط قانونی تنظیم و تقدیم شود از سوی مرجع صالح پذیرفته شده و به آن رسیدگی می شود.

روش های اعتراض به حکم قطعی

احکام صادره از دادگاه ها اعم از بدوی و تجدیدنظر و یا آرای صادره از شورای حل اختلاف قطعی است، اما در شرایطی که در قانون پیش بینی شده باشد، احکام قطعی قابل اعتراض خواهد بود، که این امر به دلیل اصل حقوقی لزوم رسیدگی دو درجه ‌ای به دعوی برای جلوگیری از اشتباه قضایی است. در واقع با اعتراض به رای صادره این فرصت به محکوم علیه داده می شود تا یک بار دیگر به درخواست او رای صادره در مرجع دیگر و توسط قاضی دیگری بررسی شده و در صورتی که هر یک از جهات و دلایل نقض رای وجود داشته باشد، رای صادره به نفع محکوم علیه نقض شده و رای مقتضی صادر شود.

روش های اعتراض به حکم قطعی عبارتند از:

  • واخواهی
  • تجدیدنظرخواهی
  • فرجام خواهی
  • اعاده دادرسی
  • اعتراض ثالث

جهت دریافت مشاوره غیرحضوری با بهترین وکیل آنلاین موسسه حقوقی دادآرمان با بهره مندی از مزایای استفاده از سایت موسسه حقوقی در فضای مجازی و از طریق اپلیکیشن های داخلی و خارجی و اطلاع از به روزترین اخبار و رویه های حقوقی در محاکم با دستیابی به شماره تلفن وکیل خانم در تهران می توانید مشاوره آنلاین، حضوری، تلفنی (۰۲۱۲۲۹۰۴۸۷۳  –  ۰۲۱۲۲۹۰۴۸۷۴) دریافت نمایید و از سایر خدمات موسسه حقوقی آنلاین با صرف هزینه و زمان کمتری پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

اعتراض به حکم قطعی با واخواهی

هرگاه حکم دادگاه غیابی باشد، محکوم علیه غایب می تواند، طبق ماده ۳۰۵ قانون آیین دادرسی مدنی، در مهلت مقرر قانونی به حکم غیابی اعتراض نماید و دادخواست واخواهی در دادگاه صادر کننده حکم غیابی قابل رسیدگی است. تبصره ۳ ماده ۳۰۶ قانون آیین دادرسی مدنی، تقدیم دادخواست خارج از مهلت مقرر بدون عذر موجه قابل رسیدگی در مرحله تجدیدنظر برابر مقررات مربوط به آن مرحله می‌ باشد.

مطابق ماده ۳۶۴ قانون آیین دادرسی مدنی، در مواردی که رای دادگاه تجدیدنظر مبنی بر محکومیت خوانده باشد و خوانده یا وکیل او در هیچ یک از مراحل دادرسی حاضر نبوده و لایحه دفاعیه و یا اعتراضیه ای هم نداده باشند، رای دادگاه تجدیدنظر ظرف مدت بیست روز پس از ابلاغ واقعی به محکوم علیه یا وکیل او قابل اعتراض و رسیدگی در همان دادگاه تجدیدنظر می باشد، رای صادره قطعی است. به این ترتیب براساس ماده ۳۶۴، خوانده غایب از طریق واخواهی حق اعتراض به رای غیابی دادگاه تجدیدنظر را خواهد داشت.

اگر برای تنظیم لایحه تجدیدنظرخواهی یا فرجام خواهی و یا واخواهی از حکم غیابی و اعتراض به رای مهریه دنبال یه وکیل خوب هستید، موسسه حقوقی دادآرمان بهترین وکیل مهریه را به شما معرفی می کند. همچنین می توانید از طریق کانال حقوقی تلگرام و سایر پیام رسان ها با بهترین وکیل مهریه (وکیل آنلاین مهریه، بهترین وکیل مهریه در شرق تهران، وکیل مهریه در غرب تهران، مشاوره از وکیل مهریه در اجرای ثبت، وکیل مهریه در شمال تهران) در ارتباط باشید.

اعتراض به حکم قطعی با تجدیدنظرخواهی

آرای یادشده در ماده ۲۳۲ قانون آیین دادرسی کیفری و ماده ۲۳۱ و ۲۳۲ قانون آیین دادرسی مدنی، جزء آرای قابل تجدیدنظرخواهی در امور کیفری و حقوقی هستند و تجدیدنظرخواه در صورت وجود یکی از جهات تجدیدنظرخواهی حقوقی یا کیفری در رای بدوی می تواند به رای صادره از دادگاه بدوی اعتراض کند. براساس ماده ۳۳۴ قانون آیین دادرسی مدنی، مرجع رسیدگی به تجدیدنظرخواهی از آرای دادگاه های عمومی و انقلاب هر حوزه ای، دادگاه تجدیدنظر مرکز همان استان است.

متقاضیان می توانند جهت تنظیم لایحه تجدیدنظرخواهی و اعتراض به رای طلاق با وکلای دپارتمان خانواده موسسه حقوقی دادآرمان و بهترین وکیل طلاق در غرب تهران در ارتباط باشند، همچنین استفاده از مشاوره های حضوری، تلفنی (۰۲۱۲۲۹۰۴۸۷۳  –  ۰۲۱۲۲۹۰۴۸۷۴) و آنلاین از طریق فضای مجازی با وکیل طلاق در شرق تهران جهت تنظیم و نگارش لایحه تجدیدنظر طلاق و فرجام خواهی از رای طلاق می تواند متقاضیان را به کسب بهترین نتیجه نزدیک نماید….

اعتراض به حکم قطعی با فرجام خواهی

طبق ماده ۳۶۶ قانون آیین دادرسی مدنی، رسیدگی فرجامی عبارت است از تشخیص انطباق یا عدم انطباق رای مورد درخواست فرجامی با موازین شرعی و مقررات قانونی. در ماده ۳۶۷ و ۳۶۸، آرای بدوی و تجدیدنظر که قابلیت فرجام خواهی دارند، بیان شده است و مرجع رسیدگی به دادخواست فرجامی دیوان عالی کشور است.

همچنین طبق ماده ۳۶۹ قانون آیین دادرسی مدنی، احکام زیر قطعی بوده و قابل فرجام خواهی نمی باشد:

  • احكام مستند به اقرار قاطع دعوا در دادگاه
  • احكام مستند به نظریه یك یا چند نفر كارشناس كه طرفین به طور كتبی رأی آنها را قاطع دعوا قرار داده باشند.
  • احكام مستند به سوگند و قسم كه قاطع دعوا باشد.
  • احكامی كه طرفین حق فرجام‌ خواهی خود را نسبت به آن ساقط كرده باشند.
  • احكامی كه ضمن یا بعد از رسیدگی به دعاوی اصلی در مورد متفرعات آن صادر می ‌شود، در صورتی كه حكم در مورد اصل دعوا قابل رسیدگی فرجامی نباشد.
  • احكامی كه به موجب قوانین خاص غیرقابل فرجام‌ خواهی است.

وکیل پایه یک دادگستری در مورد فرجام خواهی از آرای شورای حل اختلاف تاکید می کند: هر چند که طبق قانون تجدیدنظرخواهی از رای شورای حل اختلاف امکان پذیر است، اما طبق نظریه مشورتی شماره ۲۰۸/۹۳/۷ مورخ ۱۳۹۳، آرای شوراهای حل اختلاف قابلیت فرجام خواهی ندارد.

اعتراض به حکم قطعی با اعاده دادرسی

طبق ماده ۴۲۶ قانون آیین دادرسی مدنی، نسبت به احکامی که قطعیت یافته ممکن است به جهات ذیل درخواست اعاده دادرسی شود:

  1. موضوع حکم، مورد ادعای خواهان نبوده باشد.
  2. حکم به میزان بیشتر از خواسته صادر شده باشد.
  3. وجود تضاد در مفاد یک حکم که ناشی از استناد به اصول یا به مواد متضاد باشد.
  4. حکم صادره با حکم دیگری درخصوص همان دعوا و اصحاب آن، که قبلاً توسط همان دادگاه صادر شده‌است متضاد باشد بدون آنکه سبب قانونی موجب این مغایرت باشد.
  5. طرف مقابل درخواست کننده اعاده دادرسی حیله و تقلبی به کار برده که در حکم دادگاه مؤثر بوده‌است.
  6. حکم دادگاه مستند به اسنادی بوده که پس از صدور حکم، جعلی بودن آنها ثابت شده باشد.
  7. پس از صدور حکم، اسناد و مدارکی به دست آید که دلیل حقانیت درخواست کننده اعاده دادرسی باشد و ثابت شود اسناد و مدارک یادشده در جریان دادرسی مکتوم بوده و در اختیار متقاضی نبوده‌ است.

همچنین در ماده ۴۷۴ قانون آیین دادرسی کیفری، درخواست اعاده دادرسی در مورد احکام محکومیت قطعی دادگاه ها اعم از آنکه حکم مذکور به اجرا گذاشته شده یا نشده باشد، بیان شده است.

مرجع صالح برای رسیدگی به اعاده دادرسی، دادگاه هم عرض صادر کننده حکم می باشد. یعنی دادگاه بدوی یا دادگاه تجدیدنظری که حکم را صادر کرده است.

اعتراض به حکم قطعی با اعتراض شخص ثالث

بهترین وکیل ایران در این باره ادامه می دهد: طبق ماده ۴۱۷ قانون آیین دادرسی مدنی، اگر در خصوص دعوایی رایی صادره شود که به حقوق شخص ثالث خللی وارد آورد و آن شخص یا نماینده او در دادرسی که منتهی به رای شده است به عنوان اصحاب دعوا دخالت نداشته باشد، می ‌تواند نسبت به آن رای اعتراض نماید و طبق ماده ۴۱۸ شخص ثالث حق دارد به هر گونه رای صادره از دادگاه ‌های عمومی، انقلاب و تجدیدنظر اعتراض نماید و نسبت به حکم داور نیز کسانی که خود یا نماینده آنان در تعیین داور شرکت نداشته‌اند می ‌توانند به عنوان شخص ثالث اعتراض کنند. طبق ماده ۴۲۵، چنانچه دادگاه پس از رسیدگی، اعتراض ثالث را وارد تشخیص دهد، آن قسمت از حکم را که مورد اعتراض قرار گرفته نقض می‌ نماید و اگر مفاد حکم غیرقابل تفکیک باشد، تمام آن الغاء خواهد شد.

کلام آخر

با توجه به آنچه در خصوص تقدیم دادخواست و رسیدگی پرونده در مراجع قضایی گفته شد، اکنون می دانیم پیگیری پرونده درهر مرحله از دادرسی و اعتراض به آرای صادره نیازمند دانش حقوقی و آگاهی از قوانین و رویه مراجع قضایی در رسیدگی به دعاوی کیفری و حقوقی است، از این رو برای موفقیت در پرونده در هر مرحله از دادرسی نیاز به حضور یک وکیل با تجربه و کاردان ضروری می باشد.

دکتر مهدی رضوی وکیل موسسه حقوقی دادآرمان یک وکیل پایه یک دادگستری است که در کلیه دعاوی حقوقی و کیفری از جمله دعاوی خانواده، ملکی، ثبت احوال، ارث، کلاهبرداری، مطالبات، رابطه نامشروع، جعل، افشای اسناد محرمانه و سری دولتی ، مواد مخدر و… و همچنین تمام مراحل دادرسی اعم از بدوی، واخواهی، تجدیدنظر خواهی، فرجام خواهی و اعاده دادرسی فعالیت و قبول وکالت می نماید. با وکالت دادن به یکی از وکلای موسسه حقوقی دادآرمان از جمله مهدی رضوی بهترین وکیل پایه یک دادگستری (وکیل طلاق تضمینی،وکیل خانواده (حضانت، نفقه، اعسار از هزینه دادرسی، جهیزیه،ملاقات فرزند…)، وکیل طلاق توافقی، وکیل مهریه، وکیل ملکی، وکیل مواد مخدر، وکیل کلاهبرداری، وکیل ارث، وکیل رابطه نامشروع و…) می توانید بدون اطاله دادرسی و سردرگمی در مراجع قضایی برای ثبت دادخواست و پیگیری پرونده در مراجع قضایی از حقوق خود دفاع کرده و با حضور وکیل پایه یک دادگستری تهران در پرونده خود بهترین نتیجه را دریافت کنید.

متقاضیان می توانند جهت دریافت مشاوره حقوقی حضوری (هماهنگی از طریق تماس با خطوط ثابت : ۰۲۱۲۲۹۰۴۸۷۳ – ۰۲۱۲۲۹۰۴۸۷۴) در مورد نحوه بررسی رای، استحکام مدارک، تنظیم و تقدیم دادخواست فرجام خواهی به دیوان عالی کشور با شماره تماس بهترین وکیل تهران با وکلای خبره و باتجربه موسسه حقوقی دادآرمان در ارتباط باشند…. 

لینکهای مفید موسسه حقوقی دادآرمان  

·        خدمات موسسه حقوقی دادآرمان 

·        وکیل آنلاین 

·        مشاوره حقوقی حضوری 

·        وکیل طلاق 

·        وکیل مهریه 

·        وکیل طلاق توافقی 

·        وکیل ارث 

·        وکیل ملکی 

·        وکیل ملکی آنلاین 

·        امور مهاجرت 

·        انواع جرائم کیفری 

·        وکیل مواد مخدر

·        وکیل رابطه نامشروع  

مشاوره آنلاین، تلفنی و حضوری دعاوی خانواده – ملکی – کیفری و حقوقی 

02122904873    -      02122904874 

 –09128400921 – 09336267878 – 09336267676 – 

حکم قطعی به حکمی گفته می شود که از روش ‌های عادی اعتراض قابل واخواهی یا تجدیدنظر نباشد و دیگر، امکان تغییر در مفاد آن وجود ندارد، جز در مواردی که در قانون بیان شده است. این حکم قطعی و لازم الاجرا خواهد بود. طبق ماده ۵ قانون آیین دادرسی مدنی، اصل بر قطعی بودن آرای دادگاه‌ ها می ‌باشد.

  مشاوره حقوقی