موسسه حقوقی دادآرمان

مهرالمسمی چیست؟ به مقدار مال معینی که با توافق زن و مرد در هنگام عقد نکاح به عنوان مهریه تعیین می شود مهرالمسمی گفته می شود. طبق ماده ۱۰۸۰ قانون مدنی، تعیین مقدار مهر منوط به تراضی طرفین مشخص می گردد.

مهریه چیست؟

مهریه یا کابین به مالی گفته می‌ شود که مرد در هنگام وقوع عقد نکاح اسلامی به زن خود می ‌پردازد یا مکلف به پرداخت آن می‌ شود. طبق ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی، به مجرد عقد، زن مالک مهر می ‌شود و می ‌تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید. در واقع زوجه هر زمان که بخواهد می‌تواند مهر خود را از شوهر مطالبه نماید و زوج نیز پس از مطالبه زن، باید آن را بپردازد.

همچنین مهریه مال معینی است که دارای ارزش مالی بوده مانند آپارتمان، زمین (مهریه غیرمنقول)، خودور و غیره و ضمن عقد نکاح از سوی زوج به زوجه تملیک می ‌شود و گاهی ممکن است به جای مال، انجام کاری به نفع زن باشد مانند تعهد مرد به آموزش قرآن به زن

با شماره تلفن وکیل مهریه موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیر و هر سوالی در مورد مطالبه مهریه داری بپرس.

انواع مهریه

انواع مهریه از نظر تعیین مهر در هنگام عقد نکاح یا پس از آن عبارتند از:

  • مهرالمسمی: اگر مهر ضمن عقد نکاح یا پس از آن به رضایت طرفین تعیین شود مهر‌المسمی نامیده می‌ شود. مهر‌المسمی مال معینی است که به عنوان مهر با توافق زوجین تعیین می‌ گردد یا شخصی که زوجین انتخاب کرده‌ اند.
  • مهرالمثلمهری که بر حسب عرف و عادت و با توجه به وضع زن از لحاظ سن، تحصیلات، موقعیت خانوادگی و اجتماعی زن و بر حسب زمان و مکان تعیین می‌ گردد.
  • مهرالمتعه: هرگاه در عقد ازدواج مهر ذکر نشده باشد و شوهر قبل از نزدیکی و تعیین مهر، زن خود را طلاق دهد، زن مستحق مهر‌المتعه می‌ شود. در مهر‌المتعه وضعیت مرد از لحاظ اقتصادی و توانایی مالی مورد توجه واقع می ‌شود.
  • مهرالسنه: مهری است که پیامبر اکرم (ص) برای دخترش فاطمه (س) تعیین کرده. این مهر معادل ۵۰۰ درهم است، که این یک نوع مهر‌المسمی می‌ باشد.

تعیین مهرالمسمی در عقد نکاح

همان طور که گفته شد زن و مرد هنگام عقد نکاح در مورد مقدار مهریه با هم توافق می کنند، اما ممکن است گاهی در هنگام عقد نکاح دائم مهریه ای برای زن تعیین نشود، در مورد عدم تعیین مهریه در عقد دائم باید گفت طبق ماده ۱۰۹۸ قانون مدنی، تعیین مهریه در عقد دائم شرط صحت عقد نمی باشد و بدون تعیین مهریه نیز عقد صحیح است و زوجین‌ می توانند بعد از ازدواج در مورد مهریه توافق کنند، اما طبق ماده ۱۰۹۵ قانون مدنی، مهریه در عقد موقت (صیغه)، شرط لازم و ضروری برای صحت عقد می ‌باشد و عدم تعیین مهریه و مدت زمان عقد موقت موجب بطلان نکاح می‌ شود، از این رو مهریه مهمترین حقوق مالی زن در عقد موقت بشمار می رود. در واقع تعیین مهریه به عنوان شرط صحت نکاح در عقد دائم و موقت یکی از مهمترین تفاوت ازدواج دائم و موقت است.

شرایط صحت مهرالمسمی

شرایط صحت مهرالمسمی عبارتند از:

  • مهرالمسمی باید مالیت داشته باشد و دارای ارزش مادی باشد و زن بتوانند مالک آن بشود و بتوان برای آن قیمت تعیین کرد. طبق ماده ۱۰۷۸ قانون مدنی، هر چیزی را که مالیت داشته و قابل تملک نیز باشد می ‌توان مهر قرار داد.
  • مهرالمسمی باید قابل تملک به وسیله زن باشد. اموال و مشترکات عمومی و موقوفات را نمی ‌توان به عنوان مهریه قرار داد. مالی که متعلق به حق شخص ثالث است، مانند مالی که به عنوان تأمین یا در اثر صدور اجرائیه بازداشت شده نمی ‌تواند مهر قرار داد مگر با اجازه دارنده حق.
  • مالی که به عنوان مهرالمسمی تعیین می شود باید ملک غیر نباشد.
  • مهرالمسمی باید عین معین باشد، یعنی مال باید در هنگام عقد نکاح وجود داشته باشد.
  • مالی که به عنوان مهرالمسمی تعیین می شود باید معین و معلوم باشد یعنی مقدار، جنس و وصف آن مشخص باشد.
  • مهرالمسمی باید منفعت عقلایی و شرعی داشته باشد، یعنی چیزهایی که در شرع و قانون ممنوع یا حرام هستند را نمی توان به عنوان مهریه تعیین کرد، مانند مواد مخدر
  • شوهر باید قدرت بر تسلیم داشته باشد.

به گفته ی وکیل مهریه، هر چیزی که ارزش مالی داشته باشد و معلوم و معین باشد و قابل تملک باشد قابل تعیین به عنوان مهرالمسمی می ‌باشد. بنابراین چنانچه سفر حج، آینه و شمعدان هم به عنوان مهریه قرار ‌دهند؛ در صورتی اعتبار دارد که مقوم به مقداری پول گردد تا ارزش مالی پیدا کند.

انواع مهرالمسمی از نظر زمان مطالبه

با توجه به اینکه زن چه زمانی می تواند مهرالمسمی را مطالبه نماید مهریه به دو دسته تقسیم می شود:

  • مهریه عندالمطالبهمهریه عندالمطالبه یعنی هر زمان که زوجه بخواهد می‌ تواند مهریه ‌اش را از همسرش مطالبه کند و زوج موظف به پرداخت مهریه است. هنگامی که مهریه به صورت عندالمطالبه باشد، اصل بر این است که مرد توانایی پرداخت آن را دارد. همچنین در صورتی که مهریه عندالمطالبه باشد زن می تواند از حق حبس مهریه استفاده کند.
  • مهریه عندالاستطاعه: مهریه عندالاستطاعه یعنی پرداخت آن از سوی مرد به همسرش مشروط به داشتن توانایی مالی است و اصل بر این است که مرد توانایی مالی برای پرداخت مهریه به صورت یکجا را ندارد. چنانچه زوجه مهریه خود را مطالبه کند، اصل بر این است که زوج توانایی پرداخت تمام و یا بخشی از آن را به صورت یکجا ندارد و بار اثبات خلاف این موضوع بر عهده زوجه است.

همچنین طبق قانون امکان کاهش مهریه از سوی زن و یا تبدیل مهریه عندالاستطاعه به عندالمطالبه بعد از عقد نکاح نیز وجود دارد، اما افزایش مهریه پس از عقد غیر شرعی و غیر قانونی است و زن نمی تواند بعد از ازدواج مهریه اش را افزایش دهد.

مقدار مهرالمسمی چقدر است؟

براساس ماده ۱۰۸۰ قانون مدنی، تعیین میزان مهریه مشروط به توافق زن و مرد است و زوجین در هنگام عقد نکاح دائم یا موقت می توانند در مورد مقدار مهریه با هم توافق کنند، از این رو طبق قانون مقدار مشخصی برای مهرالمسمی تعیین نشده است و زن و مرد با توجه به عرف و برخی ملاک ها مقدار مهریه را تعیین می کنند.

به گفته مهدی رضوی بهترین وکیل مهریه، در خصوص مطالبه مهرالمسمی طبق قانون جدید مهریه و ماده ۲۲ قانون حمایت خانواده، هرگاه مهریه در زمان وقوع عقد تا یکصد و ده سکه تمام بهار آزادی یا معادل آن باشد، وصول آن مشمول مقررات ماده ۲ قانون اجرای محکومیت های مالی است، چنانچه مهریه، بیشتر از این میزان باشد در خصوص مازاد، فقط توانایی مالی زوج ملاک پرداخت است.

شرایط تعلق گرفتن مهرالمسمی به زوجه

مهدی رضوی بهترین وکیل مهریه در تهران در مورد شرایط تعلق گرفتن مهرالمسمی به زوجه می گوید: مهریه مهمترین حقوق مالی زن در عقد دائم و موقت محسوب می شود، چرا که برخلاف سایر حقوق مالی زن در هر شرایطی به او مهریه تعلق می گیرد، حتی در صورت عدم تمکین زوجه، تخلف از وظایف زناشویی و حتی اثبات خیانت و رابطه نامشروع زن نیز موجب عدم تعلق گرفتن مهریه به زن نمی شود.

طبق قانون چنانچه مرد بخواهد زن باکره را طلاق بدهد، نصف مهریه (مهرالمسمی) به زن تعلق می گیرد و فقط در صورت بطلان نکاح یا فسخ نکاح پیش از نزدیکی به زن مهریه تعلق نمی گیرد.

می تونی از طریق پیج اینستاگرام بهترین وکیل ایران با مهدی رضوی بهترین وکیل مهریه در غرب تهران در ارتباط باشید و پاسخ سوالات خود را به صورت آنلاین دریافت کنید.

مطالبه مهرالمسمی از طریق اجرای ثبت

مطالبه مهرالمسمی از طریق اجرای ثبت و دادگاه خانواده یا شورای حل اختلاف امکان پذیر است. زوجه برای مطالبه مهرالمسمی ابتدا باید از طریق اجرای ثبت اقدام کند. از این رو زوجه باید با مدارک شناسایی (شناسنامه و کارت ملی) و عقد نامه به دفترخانه ی رسمی ازدواج که عقد نکاح در آنجا ثبت شده است، مراجعه و درخواست صدور اجراییه بنماید.

سردفتر باید رونوشت سند را در برگه‌ های ویژه ظرف ۲۴ ساعت در سه نسخه تهیه کرده و ظرف ۴۸ ساعت از تاریخ وصول درخواست، برگه‌ های اجرائیه را مهر و امضا کرده به مسئول اجرای ثبت ارسال کند. سردفتر ازدواج پس از صدور اجرائیه مراتب را به آخرین نشانی زوج از طریق پست سفارشی به او اطلاع می دهد.

اجرای ثبت پس از دریافت اجرائیه، آن را به زوج یا وکیل او ابلاغ می کند. زوج باید ظرف ۱۰ روز از تاریخ ابلاغ اجراییه اقدام به پرداخت مهریه به زوجه بنماید. اگر زوج بعد از ۱۰ روز مهریه را پرداخت نکند، اموالش توقیف می‌ شود. مال معرفی شده توسط کارشناسان قیمت‌ گذاری می ‌شود و آن را به مزایده گذاشته و از محل فروش آن، مهریه‌ ی زن پرداخت می ‌شود.

همچنین در صورتی که زن در عقد موقت دارای سند رسمی باشد برای مطالبه مهرالمسمی باید از طریق اجرای ثبت اقدام نماید و مراحل مطالبه مهریه در عقد موقت و عقد دائم یکسان است.

مطالبه مهرالمسمی از طریق دادگاه

در صورتی که زوجه نتواند مهریه اش را از طریق اجرای ثبت مطالبه کند باید دادخواست مطالبه مهریه را به دادگاه خانواده یا شورای حل اختلاف تقدیم کند. در صورتی که ارزش مهریه تا ۲۰ میلیون تومان باشد، مرجع صالح برای مطالبه مهریه شورای حل اختلاف است و در صورتی که ارزش مهریه بیش از ۲۰ میلیون تومان باشد، مرجع مطالبه مهریه دادگاه خانواده محل اقامت زوجه می باشد. البته اگر مهریه مال غیرمنقول باشد، دادگاه خانواده محل وقوع ملک مرجع صالح برای مطالبه مهریه است.

زن می تواند برای جلوگیری از انتقال و یا فروش اموال توسط مرد، از دادگاه درخواست توقیف اموال مرد را بنماید، همچنین زوجه یا وکیل او می توانند ممنوع الخروجی بابت مهریه را نیز از دادگاه خانواده درخواست کنند.

برای اینکه بتونی بدون سردرگمی و اتلاف وقت در اجرای ثبت و دادگاه خانواده مهریه ات را مطالبه کنی، به مهدی رضوی بهترین وکیل مهریه در شمال تهران وکالت بده تا در کوتاهترین زمان ممکن به حق و حقوق خود برسی.

مطالبه مهرالمسمی بعد از فوت شوهر

آیا زن می تواند بعد از فوت شوهر مهریه اش را مطالبه کند؟

مهدی رضوی بهترین وکیل مهریه در شرق تهران در پاسخ به این سوال می گوید: یکی از دلایلی که موجب شده است تا مهرالمسمی مهمترین حقوق مالی و پشتوانه زن در عقد دائم و موقت محسوب شود، امکان مطالبه مهریه بعد از فوت شوهر است.

مهریه مالی است که پرداخت آن به محض عقد نکاح بر عهده مرد است. در واقع مهریه بدهی است که بر ذمه مرد می ماند تا هر زمان که بتواند آن را پرداخت کند، از این رو پس از فوت شوهر، زن می تواند در صورتی که مهریه اش را تاکنون دریافت نکرده است، برای مطالبه مهریه از ترکه شوهر اقدام کند و طبق قانون، ورثه باید مهریه زن را از ترکه پرداخت کنند و در صورت عدم پرداخت مهریه از سوی ورثه شوهر، زن می تواند از دادگاه خانواده درخواست توقیف ترکه را بنماید تا مهریه خود را وصول کند.

وکیل مهریه در خصوص مطالبه مهریه از ارث در ادامه می گوید: در صورتی که زن پیش از فوت شوهر تمام یا بخشی از مهریه اش را بخشیده باشد، بعد از فوت شوهر نمی تواند آن مقدار از مهریه را که بخشیده است، مطالبه نماید و این حق با بخشش و بذل مهریه از طرف زن از وی ساقط می شود و در واقع عدم مطالبه مهریه پس از فوت شوهر یکی از عواقب بخشیدن مهریه از سوی زوجه است.

تفاوت مهرالمسمی با مهرالمثل و مهرالمتعه

همان طور که گفته شد مهرالمثل و مهرالمتعه در صورتی به زن تعلق می گیرد که در هنگام عقد نکاح مهریه تعیین نشده باشد، بنابراین مهرالمثل و مهرالمتعه فقط در عقد دائم به زن تعلق می گیرد و در عقد موقت موضوعیت ندارد، چرا که تعیین مهریه شرط لازم برای صحت عقد موقت است و عدم تعیین مهریه در هنگام عقد موقت موجب بطلان نکاح است، اما مهرالمسمی مهریه ای است که در هنگام عقد نکاح دائم و موقت با رضایت و توافق زن و مرد تعیین می شود و فقط مخصوص عقد دائم نیست، در واقع مهریه ای که در عقد موقت تعیین می شود، مهرالمسمی است.

کلام آخر

وکیل مهریه یک وکیل پایه یک دادگستری است که در خصوص دعاوی مربوط به مهریه فعالیت و قبول وکالت می نماید و به همه ی قوانین مهریه خصوصا قوانین جدید و همچنین روند رسیدگی دادگاه خانواده به دعاوی مهریه آشنایی کامل دارد، بنابراین وکیل مهریه، بهترین کسی است که می تواند هر یک از زوجین را در مورد دعاوی مهریه مانند مطالبه مهریه از ارث، اعسار از پرداخت مهریه، درخواست تعدیل اقساط مهریه و غیره راهنمایی کند. از این رو موسسه حقوقی دادآرمان برای دریافت مشاوره حقوقی حضوری، بهترین وکیل مهریه در تهران را به شما معرفی می کند؛ همچنین در صورتی که وقت کافی برای مراجعه ی حضوری به دفتر وکیل را ندارید، می توانید برای دریافت مشاوره به صورت آنلاین و بدون نیاز به مراجعه ی حضوری، با وکیل آنلاین موسسه حقوقی دادآرمان اقدام کنید و بدون اتلاف وقت و هزینه از مزایای مشورت با یک وکیل آنلاین مهریه با تجربه بهره مند شوید.

همچنین می توانید برای اطلاع از حقوق خود در طلاق با وکیل طلاق تضمینی موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیرید تا با دریافت کاملترین راهنمایی و مشاوره در مورد دعاوی طلاق از حقوق مالی و غیرمالی خود در طلاق مطلع بشی. 

لینکهای مفید موسسه حقوقی دادآرمان 

·        خدمات موسسه حقوقی دادآرمان 

·        وکیل آنلاین 

·        مشاوره حقوقی حضوری 

·        وکیل طلاق 

·        وکیل مهریه 

·        وکیل طلاق توافقی 

·        وکیل ارث 

·        وکیل ملکی 

·        وکیل ملکی آنلاین 

·        امور مهاجرت 

·        انواع جرائم کیفری 

·        وکیل مواد مخدر 

·        وکیل رابطه نامشروع  

مشاوره آنلاین، تلفنی و حضوری دعاوی خانواده – ملکی – کیفری و حقوقی 

02122904873    -      02122904874 

 –09128400921 – 09336267878 – 09336267676 – 

به مقدار مال معینی که با توافق زن و مرد در هنگام عقد نکاح به عنوان مهریه تعیین می شود مهرالمسمی گفته می شود. طبق ماده ۱۰۸۰ قانون مدنی، تعیین مقدار مهر منوط به تراضی طرفین مشخص می گردد.

  دعاوی خانواده