مهرالسنه چیست؟

موسسه حقوقی دادآرمان

مهرالسنه چیست؟ مهرالسنه مهریه ای است که پیامبر (ص) برای دختران و همسرانش تعیین می کرد و مقدار مهرالسنه، پانصد دهم برابر با ۱۵۰۰ گرم نقره خالص بوده است.

مهریه چیست؟

مهریه یا کابین به مالی گفته می‌ شود که مرد در هنگام وقوع عقد نکاح اسلامی به زن خود می ‌پردازد یا مکلف به پرداخت آن می‌ شود. طبق ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی، به مجرد عقد، زن مالک مهر می ‌شود و می ‌تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید. در واقع زوجه هر زمان که بخواهد می‌تواند مهر خود را از شوهر مطالبه نماید و زوج نیز پس از مطالبه زن، باید آن را بپردازد.

مهریه مال معینی است که دارای ارزش مالی بوده مانند آپارتمان، زمین (مهریه غیرمنقول)، خودور و غیره و ضمن عقد نکاح از سوی زوج به زوجه تملیک می ‌شود و گاهی ممکن است به جای مال، انجام کاری به نفع زن باشد مانند تعهد مرد به آموزش قرآن به زن

به گفته وکیل مهریه در مورد شرایط تعلق گرفتن مهریه به زوجه، در هر شرایطی به زن مهریه تعلق می گیرد و عدم تمکین زوجه، خیانت و اثبات رابطه نامشروع زن و به کلی تخلف از وظایف زناشویی از سوی زوجه موجب سقوط حق زن در مطالبه مهریه نمی شود، فقط طبق قانون در صورت فسخ نکاح یا بطلان نکاح پیش از نزدیکی به زن مهریه تعلق نمی گیرد.

با شماره تلفن وکیل مهریه موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیر و هر سوالی در مورد مطالبه مهریه داری بپرس.

انواع مهریه

انواع مهریه از نظر تعیین مهر در هنگام عقد نکاح یا پس از آن عبارتند از:

  • مهرالمسمی: اگر مهر ضمن عقد نکاح یا پس از آن به رضایت طرفین تعیین شود مهر‌المسمی نامیده می‌ شود. مهر‌المسمی مال معینی است که به عنوان مهر با توافق زوجین تعیین می‌ گردد یا شخصی که زوجین انتخاب کرده‌ اند.
  • مهرالمثلمهری که بر حسب عرف و عادت و با توجه به وضع زن از لحاظ سن، تحصیلات، موقعیت خانوادگی و اجتماعی زن و بر حسب زمان و مکان تعیین می‌ گردد.
  • مهرالمتعه: هرگاه در عقد ازدواج مهر ذکر نشده باشد و شوهر قبل از نزدیکی و تعیین مهر، زن خود را طلاق دهد، زن مستحق مهر‌المتعه می‌ شود. در مهر‌المتعه وضعیت مرد از لحاظ اقتصادی و توانایی مالی مورد توجه واقع می ‌شود.
  • مهرالسنه: مهری است که پیامبر اکرم (ص) برای دختران و همسرانش تعیین کرده است. این مهر معادل ۵۰۰ درهم است، که این یک نوع مهر‌المسمی می‌ باشد.

تعیین مهریه در عقد نکاح

همان طور که گفته شد زن و مرد هنگام عقد نکاح در مورد مقدار مهریه با هم توافق می کنند، اما ممکن است گاهی در هنگام عقد نکاح دائم مهریه ای برای زن تعیین نشود، در مورد عدم تعیین مهریه در عقد دائم باید گفت طبق ماده ۱۰۹۸ قانون مدنی، تعیین مهریه در عقد دائم شرط صحت عقد نمی باشد و بدون تعیین مهریه نیز عقد صحیح است و زوجین‌ می توانند بعد از ازدواج در مورد مهریه توافق کنند، اما طبق ماده ۱۰۹۵ قانون مدنی، مهریه در عقد موقت (صیغه)، شرط لازم و ضروری برای صحت عقد می ‌باشد و عدم تعیین مهریه و مدت زمان عقد موقت موجب بطلان نکاح می‌ شود، از این رو مهریه مهمترین حقوق مالی زن در عقد موقت بشمار می رود. در واقع تعیین مهریه به عنوان شرط صحت نکاح در عقد دائم و موقت یکی از مهمترین تفاوت ازدواج دائم و موقت است.

انواع مهریه از نظر زمان مطالبه

با توجه به اینکه زن چه زمانی می تواند مهرالمسمی را مطالبه نماید مهریه به دو دسته تقسیم می شود:

  • مهریه عندالمطالبهمهریه عندالمطالبه یعنی هر زمان که زوجه بخواهد می‌ تواند مهریه ‌اش را از همسرش مطالبه کند و زوج موظف به پرداخت مهریه است. هنگامی که مهریه به صورت عندالمطالبه باشد، اصل بر این است که مرد توانایی پرداخت آن را دارد. همچنین در صورتی که مهریه عندالمطالبه باشد زن می تواند از حق حبس مهریه استفاده کند.
  • مهریه عندالاستطاعه: مهریه عندالاستطاعه یعنی پرداخت آن از سوی مرد به همسرش مشروط به داشتن توانایی مالی است و اصل بر این است که مرد توانایی مالی برای پرداخت مهریه به صورت یکجا را ندارد. چنانچه زوجه مهریه خود را مطالبه کند، اصل بر این است که زوج توانایی پرداخت تمام و یا بخشی از آن را به صورت یکجا ندارد و بار اثبات خلاف این موضوع بر عهده زوجه است.

همچنین طبق قانون امکان کاهش مهریه از سوی زن و یا تبدیل مهریه عندالاستطاعه به عندالمطالبه بعد از عقد نکاح نیز وجود دارد، اما افزایش مهریه پس از عقد غیر شرعی و غیر قانونی است و زن نمی تواند بعد از ازدواج مهریه اش را افزایش دهد.

یکی از نکات مهمی که در مطالبه مهریه بایدبه آن توجه کرد مطالبه مهریه به نرخ روز است. اگر مهریه وجه رایج باشد و زن بخواهد مهریه اش را مطالبه کند، مهریه به نرخ روز و با توجه به شاخص تورم در سال که از سوی بانک مرکزی اعلام می شود، محاسبه می شود.

مقدار مهرالسنه چقدر است؟

دکتر مهدی رضوی بهترین وکیل مهریه در مورد مقدار مهرالسنه می گوید: میزان مهرالسنه، متفاوت ذکر شده است. کمترین مقدار روایت شده چهارصد درهم نقره‌ی مسکوک و بیشترین مقدار ذکر شده پانصد درهم نقره‌ ی مسکوک است. پانصد درهم نقره ‌ی مسکوک معادل پنجاه دینار طلای مسکوک در نظر گرفته ‌شده است. مقدار مهرالسنه، پانصد دهم برابر با ۱۵۰۰ گرم نقره خالص بوده است. در روایات مهریه حضرت زهرا(س)، زره یا کتان بافت یمن یا چیزهای دیگری غیر از درهم معرفی شده که قیمت آن را بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ درهم دانسته ‌اند. به ‌فتوای عده‌ ای از فقها تعیین مهریه بیش از مهرالسنه مکروه است، اما برخی به این علت که امروزه، ۱۵۰۰ مثقال نقره ارزش پولی زیادی ندارد و در زمان پیامبر(ص) و امامان و ارزشی بیشتری داشته، بر این باورند که مهرالسنه معادل پولی ثابتی ندارد و تلاش کرده‌ اند مهرالسنه را بر اساس ارزش روز محاسبه کنند؛ با این حال می‌ گویند مهرالسنه، مهریه ‌ای سنگین نیست.

از طریق پیج اینستاگرام بهترین وکیل ایران با مهدی رضوی بهترین وکیل مهریه در شرق تهران در ارتباط باشید و پاسخ سوالات خود را آنلاین دریافت کنید.

مهرالسنه امروزه چند سکه است؟

بهترین وکیل مهریه در تهران در ادامه در خصوص اینکه مهرالسنه امروزه چند سکه طلا است؟ چنین بیان می کند؟ پانصد درهم نقره مسکوک معادل پنجاه دینار طلای مسکوک در نظر گرفته می ‌شود. هر دینار معادل ۴.۶۰۸ گرم طلای سکه شده است. همچنین پنجاه دینار دارای ۱۷۲.۸ گرم طلای خالص، حداقل ۳۰.۲۴ گرم نقره و مقداری مس است.

با توجه به این که در زمان پیامبر اسلام ارزش ۶.۸۲۵ گرم نقره با یک گرم طلا برابر بوده، پنجاه دینار معادل ۱۷۷.۲۳ گرم طلای خالص است. در نتیجه مهرالسنه حداکثر معادل ۲۵ سکه تمام بهار آزادی است. با توجه به این که امروزه قیمت طلا ثابتی نیست، تعیین قیمت مهر السنه دشوار است.

برای دریافت مشاوره در خصوص مطالبه مهریه، موسسه حقوقی دادآرمان بهترین وکیل مهریه در شمال تهران را به شما معرفی می کند.

تفاوت مهرالمسمی و مهرالسنه

همان طور که گفته شد مهرالمسمی به مهریه ای گفته می شود که در هنگام عقد نکاح با توافق زن و مرد تعیین می شود. طبق قوانین هیچ تفاوتی در نحوه مطالبه و شرایط تعلق گرفتن مهرالسنه با مهرالمسمی نمی باشد و تنها تفاوت مهرالسنه با مهرالمسمی در مقدار آن است. اگر برای زن مهرالسنه تعیین شود او می تواند مانند مهرالمسمی هر زمان که بخواهد مهریه اش را از شوهر مطالبه کند و یا آن را ببخشد. البته توصیه می ‌شود قبل از مطالبه مهرالسنه از سوی زن، مرد آن را به زن هدیه کند، چرا که این کار در سنت پیامبر اسلام باعث افزایش محبت میان زوجین می ‌شود.

همچنین زوجه می تواند مهرالسنه را مانند مهرالمسمی بعد از فوت شوهر از ترکه مطالبه کند، مگر اینکه مهریه را بخشیده باشد که در این صورت پس از بخشش و بذل مهریه از طرف زن دیگر امکان مطالبه مهریه از ارث و ترکه بعد از فوت شوهر وجود ندارد.

نحوه مطالبه مهرالسنه

نحوه مطالبه مهرالسنه مانند مهرالمسمی از طریق اجرای ثبت و دادگاه خانواده یا شورای حل اختلاف است. در صورتی که زوجه بخواهد مهریه اش را مطالبه کند باید ابتدا از طریق اجرای ثبت اقدام کند. برای مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت زن یا وکیل او باید به دفترخانه رسمی ازدواج که عقد نکاح در آنجا به ثبت رسیده است مراجعه و درخواست صدور اجراییه بنماید. در صورتی که زوجه نتواند مهریه اش را از طریق اجرای ثبت وصول کند باید دادخواست مطالبه مهریه را به دادگاه خانواده تقدیم کند. اگر ارزش مهریه تا ۲۰ میلیون تومان باشد مرجع صالح برای مطالبه مهریه شورای حل اختلاف است و اگر ارزش مهریه بیشتر از ۲۰ میلیون تومان باشد مرجع صالح برای مطالبه مهریه دادگاه خانواده است. همچنین زن می تواند برای مطالبه مهریه اموال مرد را توقیف کند و یا درخواست ممنوع الخروجی بابت مهریه را بنماید.

طبق تبصره ماده ۱۰۲۸ قانون مدنی، اگر مهریه زن وجه نقد باشد، در زمان مطالبه، طبق شاخص تورم که از  سوی بانک مرکزی اعلام می شود، مهریه به نرخ روز محاسبه می شود.

با وکالت دادن به مهدی رضوی بهترین وکیل مهریه در غرب تهران بدون اتلاف وقت و سردرگمی در اجرای ثبت و دادگاه خانواده به حق و حقوق خود می رسی.

کلام آخر

وکیل مهریه یک وکیل پایه یک دادگستری است که در خصوص دعاوی مربوط به مهریه فعالیت و قبول وکالت می نماید و به همه ی قوانین مهریه خصوصا قوانین جدید و همچنین روند رسیدگی دادگاه خانواده به دعاوی مهریه آشنایی کامل دارد، بنابراین وکیل مهریه، بهترین کسی است که می تواند هر یک از زوجین را در مورد دعاوی مهریه مانند مطالبه مهریه از ارث، اعسار از پرداخت مهریه، درخواست تعدیل اقساط مهریه و غیره راهنمایی کند. از این رو موسسه حقوقی دادآرمان برای دریافت مشاوره حقوقی حضوری، بهترین وکیل مهریه در تهران را به شما معرفی می کند؛ همچنین در صورتی که وقت کافی برای مراجعه ی حضوری به دفتر وکیل را ندارید، می توانید برای دریافت مشاوره به صورت آنلاین و بدون نیاز به مراجعه ی حضوری، با وکیل آنلاین موسسه حقوقی دادآرمان اقدام کنید و بدون اتلاف وقت و هزینه از مزایای مشورت با یک وکیل آنلاین مهریه با تجربه بهره مند شوید.

همچنین می توانید برای اطلاع از حقوق خود در طلاق با وکیل طلاق تضمینی موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیرید تا با دریافت کاملترین راهنمایی و مشاوره در مورد دعاوی طلاق از حقوق مالی و غیرمالی خود در طلاق مطلع بشی. 

لینکهای مفید موسسه حقوقی دادآرمان  

·        خدمات موسسه حقوقی دادآرمان 

·        وکیل آنلاین 

·        مشاوره حقوقی حضوری 

·        وکیل طلاق 

·        وکیل مهریه 

·        وکیل طلاق توافقی 

·        وکیل ارث 

·        وکیل ملکی 

·        وکیل ملکی آنلاین 

·        امور مهاجرت 

·        انواع جرائم کیفری 

·        وکیل مواد مخدر 

·        وکیل رابطه نامشروع 

مشاوره آنلاین، تلفنی و حضوری دعاوی خانواده – ملکی – کیفری و حقوقی 

02122904873    -      02122904874 

 –09128400921 – 09336267878 – 09336267676 – 

مهرالسنه مهریه ای است که پیامبر (ص) برای دختران و همسرانش تعیین می کرد و مقدار مهرالسنه، پانصد دهم برابر با ۱۵۰۰ گرم نقره خالص بوده است.

  دعاوی خانواده