موسسه حقوقی دادآرمان

در صورتی مهریه به نرخ روز محاسبه می شود که مهریه زن وجه نقد باشد. طبق تبصره ماده ۱۰۲۸ قانون مدنی، چنانچه مهریه وجه رایج باشد، متناسب با تغییر شاخص قیمت سالانه زمان تأدیه، نسبت به سال اجرای عقد که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین می گردد، محاسبه و پرداخت خواهد شد؛ مگر اینکه زوجین، در حین اجرای عقد، به نحو دیگری تراضی کرده باشند.

مهریه چیست؟

مهریه یا کابین به مالی گفته می‌ شود که مرد در هنگام وقوع عقد نکاح اسلامی به زن خود می ‌پردازد یا مکلف به پرداخت آن می ‌شود. طبق ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی، به مجرد عقد، زن مالک مهر می‌ شود و می‌ تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید.

به گفته ی بهترین وکیل مهریه، مهریه مال معینی است که دارای ارزش مالی بوده مانند خانه، زمین (مهریه غیر منقول) و خودرو که ضمن عقد نکاح از سوی زوج به زوجه تملیک و داده می ‌شود و گاهی ممکن است به جای مال، انجام کاری به نفع زن باشد مانند تعهد مرد به آموزش قرآن به زن

در عقد دائم چنانچه در زمان عقد، مهریه ‌ای تعیین نشده باشد عقد صحیح است و طرفین می ‌توانند بعد از ازدواج در مورد مهریه توافق نمایند. اما تعیین مهریه در عقد موقت (صیغه) شرط لازم و ضروری برای صحت عقد می‌ باشد و عدم تعیین مهریه و مدت زمان عقد موقت موجب بطلان نکاح می ‌شود.

مهدی رضوی بهترین وکیل مهریه در تهران در مورد شرایط تعلق گرفتن مهریه به زوجه می گوید، در هر شرایطی به زن مهریه تعلق می گیرد و مطالبه مهریه از سوی زن هیچ شرطی ندارد و عدم تمکین زوجه، اثبات خیانت زن و یا سایر مصادیق نشوز و سوء معاشرت زوجه موجب سقوط حق مطالبه مهریه نمی شود، فقط در صورت فسخ نکاح یا بطلان نکاح پیش از نزدیکی به زن مهریه تعلق نمی گیرد.

انواع مهریه

مهریه انواع مختلفی دارد و با توجه به شرایط زن و وقوع یا عدم وقوع نزدیکی بین زن و مرد یکی از انواع مهریه به زن تعلق می گیرد.

انواع مهریه عبارتند از:

  • مهرالمسمی: اگر مهر ضمن عقد نکاح یا پس از آن به رضایت طرفین تعیین شود مهر‌المسمی نامیده می‌شود.
  • مهرالمثلمهری که بر حسب عرف و با توجه به وضع زن از لحاظ سن، تحصیلات، موقعیت خانوادگی و اجتماعی زن و بر حسب زمان و مکان تعیین می ‌گردد.
  • مهرالمتعه: هرگاه در عقد ازدواج مهر ذکر نشده باشد و شوهر قبل از نزدیکی و تعیین مهر، زن خود را طلاق دهد، زن مستحق مهر‌المتعه می ‌شود.
  • مهرالسنه: مهری است که پیامبر اکرم (ص) برای دختران و همسرانش تعیین کرده است. مقدار مهرالسنه معادل ۵۰۰ درهم است، که این یک نوع مهر‌المسمی می‌ باشد.

در سال ۱۴۰۱ طبق  بخشنامه ای، اگر در زمان عقد برای زوجه مهریه ای تعیین نشده باشد و تعیین آن به آینده موکول شده باشد، دفاتر ازدواج مکلف خواهند بود، تا برای ثبت مهریه بالای ۱۴ سکه در مورد وضعیت مالی مرد اطلاعاتی کسب کنند.

نحوه مطالبه مهریه

زن مالک مهریه است و می تواند هر زمان که بخواهد مهریه اش را مطالبه کند و یا تمام یا قسمتی از آن را ببخشد. در صورتی که زن بخواهد مهریه اش را مطالبه کند ابتدا باید از طریق اجرای ثبت اقدام نماید. برای مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت، زوجه یا وکیل او باید به دفترخانه ای که عقد نکاح در آنجا به ثبت رسیده مراجعه کرده و درخواست صدور اجراییه بنماید. بعد از ابلاغ اجراییه به زوج او ۱۰ روز مهلت دارد تا مهریه زن را پرداخت کند در صورت عدم پرداخت مهریه از سوی مرد در مدت تعیین شده، اگر مرد اموالی داشته باشد توسط اجرای ثبت توقیف می شود تا با فروش آنها از طریق مزایده مهریه زن پرداخت شود.

در صورتی که زن نتواند مهریه اش را از طریق اجرای ثبت مطالبه کند باید دادخواست مطالبه مهریه را به دادگاه خانواده یا شورای حل اختلاف تقدیم کند اگر ارزش مهریه تا ۲۰ میلیون باشد مرجع مطالبه مهریه شورای حل اختلاف و اگر ارزش مهریه بیشتر از ۲۰ میلیون تومان باشد مرجع مطالبه مهریه دادگاه خانواده محل اقامت زوجه است. اگر مهریه زوجه غیرمنقول باشد، دادگاه محل وقوع ملک مرجع صالح برای مطالبه مهریه خواهد بود.

طبق قانون جدید مهریه و ماده ۲۲  قانون حمایت خانواده هرگاه مهریه در زمان وقوع عقد تا یکصد و ده سکه تمام بهار آزادی یا معادل آن باشد، وصول آن مشمول مقررات ماده ۲ قانون اجرای محکومیت های مالی است. چنانچه مهریه، بیشتر از این میزان باشد در خصوص مازاد، فقط توانایی مالی زوج ملاک پرداخت است.

همچنین زوجه یا وکیل او می توانند توقیف اموال مرد و یا ممنوع الخروجی بابت مهریه را نیز درخواست کنند. دادگاه به درخواست زن اموال مرد را توقیف می کند و در صورتی که اموال معرفی شده مستثنیات دین نباشد، دادگاه، اموال را از طریق مزایده به فروش می رساند و از محل فروش آنها مهریه زن را پرداخت می کند.

در ادامه مهدی رضوی بهترین وکیل مهریه در غرب تهران، در مورد مطالبه مهریه در عقد موقت می گوید: مطالبه مهریه در عقد موقت نیز همانند مطالبه مهریه در عقد دائم است، در صورتی که زن در عقد موقت دارای سند رسمی باشد برای مطالبه مهریه باید ابتدا از طریق اجرای ثبت اقدام کند و در صورت نداشتن سند رسمی با توجه به ارزش مهریه دادخواست مطالبه مهریه را به شورای حل اختلاف یا دادگاه خانواده تقدیم کند.

محاسبه مهریه به نرخ روز

به گفته ی مهدی رضوی بهترین وکیل مهریه در شمال تهران مطالبه مهریه به نرخ روز امکان پذیر است. طبق تبصره ۱۰۸۲ قانون مدنی، چنانچه مهریه وجه رایج باشد، متناسب با تغییر شاخص قیمت سالانه زمان تأدیه، نسبت به سال اجرای عقد که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین می گردد، محاسبه و پرداخت خواهد شد؛ مگر این که زوجین، در حین اجرای عقد، به نحو دیگری تراضی کرده باشند.

با توجه به تبصره ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی، اگر مهریه زوجه وجه نقد باشد، هر زمان که زوجه بخواهد مهریه اش را مطالبه نماید، ارزش مهریه براساس شاخص تورم که هر سال از سوی بانک مرکزی اعلام می شود محاسبه می شود و زن مهریه اش را براساس نرخ تورم سالی که آن را مطالبه کرده است، دریافت می کند.

نحوه محاسبه مهریه به نرخ روز

ارزش مهریه به روز= مبلغ مهریه× عدد شاخص در سال قبل ÷ عدد شاخص در سال وقوع عقد

برای مطالبه مهریه بدون اتلاف وقت و سردرگمی در اجرای ثبت یا دادگاه خانواده به مهدی رضوی بهترین وکیل مهریه در شرق تهران وکالت بده تا به حق و حقوق خود برسی. همچنین می تونی از طریق پیج اینستاگرام بهترین وکیل ایران با مهدی رضوی بهترین وکیل مهریه در ارتباط باشید…

مطالبه مهریه از ضامن به نرخ روز

سوال: اگر شخصی ضامن مهریه زوج شود یا مهریه زوج را بر عهده بگیرد، در صورتی که مهریه وجه رایج باشد، آیا نسبت به مبلغ زمان ضمانت، ضامن است یا بر اساس شاخص بانک مرکزی ضامن خواهد بود؟

در خصوص مطالبه مهریه از ضامن به نرخ روز گروهی این تعدیل را، در صورتی که مهریه از سوی شخصی ضمانت شده باشد، نمی ‌پذیرند و معتقدند ضامن فقط مقداری معین که به طور دقیق در ازدواج به عنوان مهر قرار داده شده را ضمانت نموده و نه بیشتر و دریافت مبلغی اضافه بر آن هیچ توجیهی ندارد و تبصره الحاقی به ماده ۱۰۸۲قانون مدنی ناظر به زوج است.

وکیل مهریه در این رابطه چنین توضیح می دهد، طبق نظریه مشورتی شماره ۱۱۳۳/۷ مورخ ۲۰/۱۲/۱۳۸۰ اداره کل حقوقی و تدوین قوانین قوه قضاییه تعیین تکلیف قانونی در مورد دِین و بدهی به نرخ روز متوجه اصل دِین است نه شخص مدیون یا ضامن، بنابراین قانون الحاق یک تبصره به ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی مصوب ۱۳۷۶ اختصاص به زوج ندارد و شامل کسی هم که ضمانت پرداخت را کرده است می ‌شود.

مطالبه مهریه به نرخ روز پس از فوت شوهر

یکی از سوالاتی که در خصوص مطالبه مهریه پس از فوت شوهر مطرح می شود در مورد امکان مطالبه مهریه به روز بعد از فوت از فوت شوهر است. اگر زن در زمان حیات شوهر مهریه خود را مطالبه نکند، در صورتی که زوج فوت کرده باشد و زن بخواهد مهریه اش را مطالبه کند و مهریه وجه رایج باشد آیا زن می تواند به استناد تبصره ماده ۱۰۲۸ قانون مدنی مهریه اش را پس از فوت شوهر به نرخ روز مطالبه کند؟

در پاسخ به این سوال باید گفت، طبق نظریه مشورتی شماره ۳۲۲۲/۹۵/۷ مورخ ۱۳۹۵/۱۲/۱۱، مهریه همانند دیگر حقوق مالی به ارث می رسد و حق دریافت مهریه به نرخ روز که در تبصره الحاقی به ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی برای زوجه پیش بینی شده، به قائم مقام (وراث قانونی) وی نیز منتقل می گردد و بر اساس قاعده الحق القدیم لا یزوله شیء، در فرض سؤال، حق مطالبه مهریه به نرخ روز که برای زوجه ثابت شده است، پس از فوت وی به ورثه منتقل می گردد و زوال آن، نیاز به دلیل دارد که دلیلی بر زایل شدن آن وجود ندارد. به علاوه، طبق ماده ۱ آئین نامه اجرایی قانون الحاق یک تبصره به ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی مصوب ۱۳/۲/۱۳۷۷ هیأت وزیران، میزان مهریه با توجه به تغییر شاخص قیمت سال زمان تأدیه نسبت به سال وقوع عقد، محاسبه و تعیین خواهد شد.

نظریه مشورتی شماره ۱۱۹۲/۹۶/۷ مورخ ۱۳۹۶/۵/۲۹

استعلام :با توجه به تبصره ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی و محاسبه مهریه به نرخ روز در پرونده مطالبه مهریه به میزان یکصد میلیون ریال با احتساب به نرخ روز ۱ – مبنای محاسبه و اخذ هزینه دادرسی میزان مهریه مندرج در سند نکاحیه خواهد بود یا مبلغ محاسبه شده به نرخ روز در زمان تقدیم دادخواست؟ چنانچه اعتقاد داشته باشیم هزینه دادرسی بر مبنای مهریه مندرج در سند نکاحیه اخذ خواهد شد با توجه به تفاوت رقم مهریه در صورت احتساب به نرخ روز و در زمان اجرا و عدم پرداخت هزینه دادرسی بر این مبنا تکلیف اخذ با بقی هزینه دادرسی چه خواهد بود؟ ۲- اساسا در دعوی مطالبه مهریه که وجه نقد می باشد ملاک و معیار تعیین صلاحیت مهریه قید شده در سند نکاحیه می باشد یا مبلغ محاسبه بر اساس نرخ روز در زمان تقدیم دادخواست چنانچه بیش از دویست میلیون ریال باشد دادگاه خانواده صالح خواهد بود در کمتر از نصاب مذکور شورای حل اختلاف؟

نظریه مشورتی: ۱-چنانچه زوجه مهریه خود را به نرخ روز و بر اساس شاخص بانک مرکزی مطالبه نماید، هزینه دادرسی آن باید بر اساس مبلغ خواسته (مهریه به نرخ روز) محاسبه و وصول گردد. ۲- اولاً با عنایت به بند ج ماده ۹ قانون شوراهای حل اختلاف ۱۳۹۴، رسیدگی به دعوای مهریه تا نصاب مقرر در بند «الف» این ماده، در صورتی در صلاحیت شوراهای حل اختلاف است که مشمول ماده ۲۹ قانون حمایت خانواده ۱۳۹۱ نباشد؛ بنابراین، شوراهای مزبور در صورتی صلاحیت رسیدگی به دعوای مارالذکر را دارند که پرونده طلاق در جریان رسیدگی نباشد. ثانیاً همان گونه که از پاسخ سؤال نخست مشخص است، در دعوای مطالبه مهریه به نرخ روز ملاک و معیار صلاحیت، مهریه به نرخ روز می ‌باشد.

نظریه مشورتی شماره ۲۸۳/۱۴۰۰/۷ مورخ ۲۰/۵/۱۴۰۰

استعلام: الف– با توجه به نظریه مشورتی شماره ۷/۵۵۲۲ مورخ ۱۳۸۲/۷/۷ اداره کل حقوقی قوه قضاییه وفق ماده ۵۲۲ قانون آیین دادرسی مدنی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوب ۱۳۷۹ در دعاوی که موضوع آن دین و از نوع وجه رایج است که مهریه هم از آن جمله است، چنانچه شرایط مقرر در این ماده فراهم باشد، آیا دادگاه برای محاسبه میزان دین به نرخ روز باید رقم شاخص سالانه زمان پرداخت دین را که از طرف بانک مرکزی برای سال قبل اعلام شده بر رقم شاخص سالانه سررسید دین تقسیم کرده و حاصل آن را در مبلغ دین ضرب کند؟ با توجه به این که نرخ تورم ماهانه نیز از طرف بانک مرکزی اعلام می شود و نظر به این که دو بار عبارت سالانه در ماده ۵۲۲ قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوب ۱۳۷۹ ذکر شده است، آیا خسارت تأخیر تأدیه باید بر اساس شاخص سالانه محاسبه شود یا شاخص ماهانه که تفاوت فاحشی دارند؟

ب– چنانچه شخصی به پرداخت وجه به دیگری محکوم و پس از چند سال دادخواست اعسار و تقسیط محکوم به را مطرح کند و حکم بر تقسیط صادر شود، اما محكوم عليه هیچ پیش قسط و اقساط را پرداخت نکند و چند سال بعد محدد دادخواست تقسیط بدهد و حکم اعسار وی با اقساط معین کمتری صادر شود، آیا با صدور حکم تقسيط اول که هیچ اقدامی از سوی محكوم عليه بر پرداخت پیش قسه نگرفته است، محاسبه خسارت تأخیر تأدیه متوقف خواهد شد و با این خسارت تا زمان پرداخت پیش قسط حكم دوم محاسبه خواهد شد؟

نظریه مشورتی: الف – اولا ، محاسبه مهریه به نرخ روز بر اساس تبصره الحاقی به ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی و ماده ۲ آیین نامه اجرایی آن مصوب ۱۳/۲/۱۳۷۷ هیأت وزیران صورت می گیرد و منصرف از ماده ۵۲۲ قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوب ۱۳۷۹ است .

ثانیا، طبق ماده ۵۲۲ قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوب ۱۳۷۹، مبلغ خسارت تأخیر تأدیه از زمان سررسید تا زمان پرداخت بر اساس شاخص سالانه بانک مرکزی تعیین می شود و با عنایت به این که در جدول شاخص سالانه، عدد هر ماه به تفکیک مشخص می شود، در زمان محاسبه خسارت باید عدد مربوط به همان ماه مبنای محاسبه قرار گیرد .

ثالثا، با بررسی به عمل آمده بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و نیز مرکز آمار ایران که در حال حاضر متولی اعلام نرخ تورم است، این نرخ را به صورت نقطه ای و سالانه برای هر ماه مشخص و اعلام می کند. نرخ تورم سالانه بر اساس میانگین تغيير اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به هر ماه مشخص می شود، لذا با عنایت به اینکه در ماده ۵۲۲ قانون مذکور رعایت تناسب تغییر شاخص سالانه برای محاسبه نرخ تورم الزامی است و از طرفی شرط تعلق خسارت تأخیر تأدیه تغییر فاحش شاخص قیمت سالانه است، لذا برای محاسبه خسارت تأخیر تأدیه نرخ تورم سالانه باید لحاظ شود و نه نرخ تورم نقطه ای

ب- نظر به این که در فرض سؤال محكوم عليه پیش قسط مقرر در حکم اعسار را پرداخت نکرده است و نظر به این که تعیین پیش قسط در حکم اعسار به معنی احراز تمکن مالی محكوم عليه به میزان مبلغ پیش قسط ورد دعوای اعسار نسبت به این مبلغ است  بنابراین تا زمان عدم پرداخت پیش قسط مذکور و تا زمان صدور حکم دوم مبنی بر اعسار محكوم عليه در پرداخت پیش قسط و تعیین پیش قسط جدید خسارت تأخیر تأدیه محاسبه خواهد شد و به محض صدور حکم دوم اعسار و در واقع کاهش میزان پیش قسط، خسارت تأخیر تأدیه بر مبنای رقم پیش قسط قبلی قطع و بر مبنای رقم پیش قسط دوم محاسبه می شود.

کلام آخر

وکیل مهریه یک وکیل پایه یک دادگستری است که در خصوص دعاوی مربوط به مهریه فعالیت و قبول وکالت می نماید و به همه ی قوانین مهریه خصوصا قوانین جدید و همچنین روند رسیدگی دادگاه خانواده به دعاوی مهریه آشنایی کامل دارد، بنابراین وکیل مهریه، بهترین کسی است که می تواند هر یک از زوجین را در مورد دعاوی مهریه مانند مطالبه مهریه از ارث، اعسار از پرداخت مهریه، درخواست تعدیل اقساط مهریه، مطالبه مهریه از ضامن و غیره راهنمایی کند. از این رو موسسه حقوقی دادآرمان برای دریافت مشاوره حقوقی حضوری، بهترین وکیل مهریه در تهران را به شما معرفی می کند؛ همچنین در صورتی که وقت کافی برای مراجعه ی حضوری به دفتر وکیل را ندارید، می توانید برای دریافت مشاوره به صورت آنلاین و بدون نیاز به مراجعه ی حضوری، با وکیل آنلاین موسسه حقوقی دادآرمان اقدام کنید و بدون اتلاف وقت و هزینه از مزایای مشورت با یک وکیل آنلاین مهریه با تجربه بهره مند شوید.

همچنین می توانید برای اطلاع از حقوق خود در طلاق با وکیل طلاق تضمینی موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیرید تا با دریافت کاملترین راهنمایی و مشاوره در مورد دعاوی طلاق از حقوق مالی و غیرمالی خود در طلاق مطلع بشی. 

لینکهای مفید موسسه حقوقی دادآرمان 

·        خدمات موسسه حقوقی دادآرمان 

·        وکیل آنلاین 

·        مشاوره حقوقی حضوری 

·        وکیل طلاق 

·        وکیل مهریه 

·        وکیل طلاق توافقی 

·        وکیل ارث 

·        وکیل ملکی 

·        وکیل ملکی آنلاین 

·        امور مهاجرت 

·        انواع جرائم کیفری 

·        وکیل مواد مخدر 

·        وکیل رابطه نامشروع 

مشاوره آنلاین، تلفنی و حضوری دعاوی خانواده – ملکی – کیفری و حقوقی 

02122904873    -      02122904874 

 –09128400921 – 09336267878 – 09336267676 – 

طبق تبصره ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی، اگر مهریه زوجه وجه نقد باشد در صورت مطالبه، طبق شاخص تورم که از سوی بانک مرکزی اعلام می شود، مهریه به نرخ روز محاسبه می شود.

  دعاوی خانواده