موسسه حقوقی دادآرمان

مطالبه مهریه زن پس از فوت شوهر نیز امکان پذیر است و زن می تواند پس از فوت شوهر مهریه اش را از ترکه و اموال بجا مانده از شوهر مطالبه نماید و برای مطالبه مهریه پس از فوت شوهر فرقی بین عقد دائم و موقت وجود ندارد و در عقد موقت نیز زن می تواند بعد از فوت شوهر مهریه اش را مطالبه نماید.

مهریه چیست؟

مهریه یا کابین به مالی گفته می‌ شود که مرد در هنگام وقوع عقد نکاح اسلامی به زن خود می ‌پردازد یا مکلف به پرداخت آن می ‌شود. طبق ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی، به مجرد عقد، زن مالک مهر می‌ شود و می‌ تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید.

به گفته ی بهترین وکیل مهریه، مهریه مال معینی است که دارای ارزش مالی بوده مانند خانه، زمین (مهریه غیر منقول) و خودرو که ضمن عقد نکاح از سوی زوج به زوجه تملیک و داده می ‌شود و گاهی ممکن است به جای مال، انجام کاری به نفع زن باشد مانند تعهد مرد به آموزش قرآن به زن

در عقد دائم چنانچه در زمان عقد، مهریه ‌ای تعیین نشده باشد عقد صحیح است و طرفین می ‌توانند بعد از ازدواج در مورد مهریه توافق نمایند. اما تعیین مهریه در عقد موقت (صیغه) شرط لازم و ضروری برای صحت عقد می‌ باشد و عدم تعیین مهریه و مدت زمان عقد موقت موجب بطلان نکاح می ‌شود.

انواع مهریه

مهریه انواع مختلفی دارد و با توجه به شرایط زن و وقوع یا عدم وقوع نزدیکی بین زن و مرد یکی از انواع مهریه به زن تعلق می گیرد.

انواع مهریه عبارتند از:

  • مهرالمسمی: اگر مهر ضمن عقد نکاح یا پس از آن به رضایت طرفین تعیین شود مهر‌المسمی نامیده می‌شود.
  • مهرالمثلمهری که بر حسب عرف و با توجه به وضع زن از لحاظ سن، تحصیلات، موقعیت خانوادگی و اجتماعی زن و بر حسب زمان و مکان تعیین می ‌گردد.
  • مهرالمتعه: هرگاه در عقد ازدواج مهر ذکر نشده باشد و شوهر قبل از نزدیکی و تعیین مهر، زن خود را طلاق دهد، زن مستحق مهر‌المتعه می ‌شود.
  • مهرالسنه: مهری است که پیامبر اکرم (ص) برای دختران و همسرانش تعیین کرده است. مقدار مهرالسنه معادل ۵۰۰ درهم است، که این یک نوع مهر‌المسمی می‌ باشد.

در سال ۱۴۰۱ طبق  بخشنامه ای، اگر در زمان عقد برای زوجه مهریه ای تعیین نشده باشد و تعیین آن به آینده موکول شده باشد، دفاتر ازدواج مکلف خواهند بود، تا برای ثبت مهریه بالای ۱۴ سکه در مورد وضعیت مالی مرد اطلاعاتی کسب کنند.

مطالبه مهریه پس از فوت شوهر

مهریه دِینی است که پرداخت آن از زمان جاری شدن عقد نکاح چه دائم و چه موقت بر ذمه مرد می ماند تا آن را پرداخت کند، حتی اگر فوت کرده باشد، مگر اینکه زن مهریه اش را ببخشد، از این رو در صورتی که مرد مهریه زن را پرداخت نکرده باشد، زوجه می تواند پس از فوت شوهر مهریه خود را از ترکه مرد مطالبه کند.

به گفته ی مهدی رضوی بهترین وکیل مهریه در شرق تهران، در مطالبه مهریه پس از فوت شوهر باید به این نکته توجه کرد که زن مهریه اش را فقط می تواند از ترکه و اموال به جا مانده از زوج مطالبه کند و وراث متوفی هیچ دینی در پرداخت مهریه زن ندارند و اگر اموال به جا مانده از شوهر برای پرداخت مهریه زن کافی نباشد، او نمی تواند باقی مانده مهریه را از وراث شوهر مطالبه کند.

همچنین مراحل و نحوه مطالبه مهریه از ارث و ترکه با مطالبه مهریه در حالت عادی هیچ تفاوتی ندارد و زن باید برای مطالبه مهریه ابتدا از طریق اجرای ثبت اقدام کند و اگر نتوانست مهریه اش را از طریق ثبت مطالبه کند باید دادخواست مطالبه مهریه را به دادگاه خانواده یا شورای حل اختلاف تقدیم کند.

مطالبه مهریه پس از فوت شوهر از طریق اجرای ثبت

برای مطالبه مهریه بعد از فوت شوهر زن باید ابتدا به دفترخانه رسمی ازدواج که عقد نکاح در آنجا به ثبت رسیده است، مراجعه کرده و درخواست صدور اجراییه بنماید.

اجرای ثبت پس از دریافت اجرائیه، آن را به ورثه زوج ابلاغ می کند و ورثه باید پس از دریافت ابلاغیه ظرف مدت ۱۰ روز برای پرداخت مهریه زوجه اقدام کنند. در صورتی که ورثه هیچ اقدامی برای پرداخت مهریه انجام ندهند، زوجه می تواند درخواست توقیف اموال را بنماید و اموال با تقاضای زن توقیف و برای قیمت گذاری به یکی از کارشناسان رسمی اداره ثبت معرفی می ‌شود. مال مورد نظر به مزایده گذاشته می‌ شود و از محل فروش آن، مهریه‌ ی زن پرداخت می ‌گردد.

هزینه مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت، نیم عشر دولتی است، یعنی هزینه مطالبه مهریه یک بیستم ارزش مهریه است.

با شماره تلفن وکیل مهریه موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیر و هر سوالی در مورد مطالبه مهریه داری بپرس.

مطالبه مهریه پس از فوت شوهر از طریق دادگاه

در صورتی که زوجه نتواند مهریه اش را از طریق اجرای ثبت وصول کند باید دادخواست مطالبه مهریه را به طرفیت از ورثه زوج به دادگاه خانواده یا شورای حل اختلاف تقدیم کند. در صورتی که ارزش مهریه تا ۲۰ میلیون تومان باشد مرجع صالح برای مطالبه مهریه شورای حل اختلاف است و در صورتی که ارزش مهریه بیش از ۲۰ میلیون تومان باشد مرجع مطالبه مهریه دادگاه خانواده می باشد.

اگر ورثه زوج مهریه زوجه را پرداخت نکنند، زن باید از دادگاه درخواست توقیف ترکه را بنماید و از محل فروش اموال به جا مانده از زوج مهریه زن توسط دادگاه پرداخت می شود.

دعوای مطالبه مهریه از جمله دعاوی مالی محسوب می شود و هزینه دادرسی مطالبه مهریه از طریق دادگاه ۳.۵ درصد ارزش مهریه است.

مطالبه مهریه زن باکره بعد از فوت شوهر

یکی از سوالاتی که در خصوص مطالبه مهریه پس از فوت شوهر مطرح می شود، مهریه زن باکره است. آیا در صورتی که بعد از عقد نکاح و پیش از نزدیکی شوهر فوت کند به زن باکره مهریه تعلق می گیرد؟ آیا زن باکره می تواند پس از فوت شوهر تمام مهریه اش را از ترکه مطالبه کند؟

بهترین وکیل مهریه در پاسخ به این سوال می گوید: مهریه مهمترین حقوق مالی و پشتوانه زن محسوب می شود، چرا که در هر شرایطی به زن مهریه تعلق می گیرد، جز در فسخ نکاح و بطلان نکاح پیش از نزدیکی که به زن مهریه تعلق نمی گیرد و در طلاق زن باکره نیز نصف مهریه به او تعلق می گیرد. عدم تمکین، سوء رفتار و سوء معاشرت زوجه یا حتی اثبات رابطه نامشروع زن نیز موجب اسقاط حق مطالبه مهریه از سوی زن نمی شود.

در صورتی که بعد از ازدواج و پیش از نزدیکی، شوهر فوت کند، زن می تواند تمام مهریه ی خود را به همان ترتیبی که گفته شد از طریق اجرای ثبت یا دادگاه خانواده از ترکه شوهر مطالبه کند. بین مطالبه مهریه در طلاق زن باکره و مطالبه مهریه زن باکره پس از فوت شوهر تفاوت هایی وجود دارد. در طلاق زن باکره نصف مهریه به او تعلق می گیرد، اما در مطالبه مهریه از سوی زن باکره بعد از فوت شوهر تمام مهریه به زن تعلق می گیرد.

مطالبه مهریه زن صیغه ای پس از فوت شوهر

به گفته ی مهدی رضوی بهترین وکیل مهریه در شمال تهران در عقد موقت نیز زن می تواند پس از فوت شوهر مهریه اش را از ترکه مطالبه کند و در مطالبه مهریه پس از فوت شوهر فرقی بین همسر دائمی و همسر موقت (صیغه ای) و یا همسر اول و همسر دوم وجود ندارد و به همان ترتیبی که گفته شد، اگر زن در عقد موقت دارای سند رسمی باشد، برای مطالبه مهریه در عقد موقت پس از فوت شوهر باید ابتدا از طریق اجرای ثبت اقدام کند و اگر نتوانست مهریه اش را از طریق اجرای ثبت وصول کند، باید دادخواست مطالبه مهریه را به دادگاه خانواده یا شورای حل اختلاف تقدیم کند.

برای مطالبه مهریه بدون اتلاف وقت و سردرگمی در اجرای ثبت یا دادگاه خانواده به مهدی رضوی بهترین وکیل مهریه در غرب تهران وکالت بده تا به حق و حقوق خود برسی. همچنین می تونی از طریق پیج اینستاگرام بهترین وکیل ایران با مهدی رضوی بهترین وکیل مهریه در ارتباط باشید…

مطالبه مهریه به نرخ روز بعد از فوت شوهر

مهدی رضوی بهترین وکیل مهریه در تهران در خصوص مطالبه مهریه پس از فوت شوهر خاطر نشان می کند، طبق تبصره ماده ۱۰۲۸ قانون مدنی، در صورتی که مهریه زوجه وجه نقد باشد و زن مهریه اش را مطالبه نماید، ارزش مهریه با توجه به شاخص تورم در سال که از سوی بانک مرکزی اعلام می شود، محاسبه می گردد.

اگر مهریه وجه نقد باشد و زن بعد از فوت شوهر مهریه اش را مطالبه کند، طبق نظریه مشورتی شماره ۳۲۲۲/۹۵/۷ مورخ ۱۳۹۵/۱۲/۱۱ مهریه زن به نرخ رور محاسبه و پرداخت می شود.

نحوه محاسبه مهریه به نرخ روز

ارزش مهریه به روز= مبلغ مهریه× عدد شاخص در سال قبل ÷ عدد شاخص در سال وقوع عقد

کلام آخر

وکیل مهریه یک وکیل پایه یک دادگستری است که در خصوص دعاوی مربوط به مهریه فعالیت و قبول وکالت می نماید و به همه ی قوانین مهریه خصوصا قوانین جدید و همچنین روند رسیدگی دادگاه خانواده به دعاوی مهریه آشنایی کامل دارد، بنابراین وکیل مهریه، بهترین کسی است که می تواند هر یک از زوجین را در مورد دعاوی مهریه مانند مطالبه مهریه از ارث، اعسار از پرداخت مهریه، درخواست تعدیل اقساط مهریه، مطالبه مهریه از ضامن و غیره راهنمایی کند. از این رو موسسه حقوقی دادآرمان برای دریافت مشاوره حقوقی حضوری، بهترین وکیل مهریه در تهران را به شما معرفی می کند؛ همچنین در صورتی که وقت کافی برای مراجعه ی حضوری به دفتر وکیل را ندارید، می توانید برای دریافت مشاوره به صورت آنلاین و بدون نیاز به مراجعه ی حضوری، با وکیل آنلاین موسسه حقوقی دادآرمان اقدام کنید و بدون اتلاف وقت و هزینه از مزایای مشورت با یک وکیل آنلاین مهریه با تجربه بهره مند شوید.

همچنین می توانید برای اطلاع از حقوق خود در طلاق با وکیل طلاق تضمینی موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیرید تا با دریافت کاملترین راهنمایی و مشاوره در مورد دعاوی طلاق از حقوق مالی و غیرمالی خود در طلاق مطلع بشی. 

لینکهای مفید موسسه حقوقی دادآرمان  

·        خدمات موسسه حقوقی دادآرمان 

·        وکیل آنلاین 

·        مشاوره حقوقی حضوری 

·        وکیل طلاق 

·        وکیل مهریه 

·        وکیل طلاق توافقی 

·        وکیل ارث 

·        وکیل ملکی 

·        وکیل ملکی آنلاین 

·        امور مهاجرت 

·        انواع جرائم کیفری 

·        وکیل مواد مخدر 

·        وکیل رابطه نامشروع  

مشاوره آنلاین، تلفنی و حضوری دعاوی خانواده – ملکی – کیفری و حقوقی 

02122904873    -      02122904874 

 –09128400921 – 09336267878 – 09336267676 –

مهریه دِینی است که پرداخت آن از زمان جاری شدن عقد نکاح چه دائم و چه موقت بر ذمه مرد می ماند تا آن را پرداخت کند، حتی اگر فوت کرده باشد، از این رو در صورتی که مرد مهریه زن را پرداخت نکرده باشد، زوجه می تواند پس از فوت شوهر مهریه خود را از ترکه مرد مطالبه کند.

  دعاوی خانواده