موسسه حقوقی دادآرمان

دادخواست اعسار از پرداخت مهریه وقتی از سوی مرد به دادگاه خانواده تقدیم می شود که مرد توانایی مالی برای پرداخت یکجای مهریه ی زن را نداشته باشد و در صورت اثبات اعسار مرد، دادگاه برای مقدار و نحوه پرداخت مهریه به صورت اقساطی تصمیم گیری می کند.

مهریه چیست؟

مهریه یا کابین به مالی گفته می‌ شود که مرد در هنگام وقوع عقد نکاح اسلامی به زن خود می ‌پردازد یا مکلف به پرداخت آن می ‌شود. طبق ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی، به مجرد عقد، زن مالک مهر می‌ شود و می‌ تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید.

مهریه مال معینی است که دارای ارزش مالی بوده مانند خانه، زمین (مهریه غیر منقول) و خودرو که ضمن عقد نکاح از سوی زوج به زوجه تملیک و داده می ‌شود و گاهی ممکن است به جای مال، انجام کاری به نفع زن باشد مانند تعهد مرد به آموزش قرآن به زن

در عقد دائم چنانچه در زمان عقد، مهریه ‌ای تعیین نشده باشد عقد صحیح است و طرفین می ‌توانند بعد از ازدواج در مورد مهریه توافق نمایند. اما تعیین مهریه در عقد موقت (صیغه) شرط لازم و ضروری برای صحت عقد می‌ باشد و عدم تعیین مهریه و مدت زمان عقد موقت موجب بطلان نکاح می ‌شود.

مهریه انواع مختلفی دارد و با توجه به اینکه در زمان عقد نکاح مهریه تعیین شده باشد یا نه و وقوع و عدم وقوع نزدیکی بعد از ازدواج مهریه به چند دسته تقسیم می شود:

  • مهرالمسمی: اگر مهر ضمن عقد نکاح یا پس از آن به رضایت طرفین تعیین شود مهر‌المسمی نامیده می‌شود.
  • مهرالمثلمهری که بر حسب عرف و با توجه به وضع زن از لحاظ سن، تحصیلات، موقعیت خانوادگی و اجتماعی زن و بر حسب زمان و مکان تعیین می ‌گردد.
  • مهرالمتعه: هرگاه در عقد ازدواج مهر ذکر نشده باشد و شوهر قبل از نزدیکی و تعیین مهر، زن خود را طلاق دهد، زن مستحق مهر‌المتعه می ‌شود.
  • مهرالسنه: مهری است که پیامبر اکرم (ص) برای دختران و همسرانش تعیین کرده است. مقدار مهرالسنه معادل ۵۰۰ درهم است، که این یک نوع مهر‌المسمی می‌ باشد.

اعسار از پرداخت مهریه چیست؟

مهریه مهمترین حقوق مالی زن در عقد دائم و موقت بشمار می رود و زن هر موقع بخواهد می تواند مهریه ی خود را مطالبه کند. در صورتی که زن مهریه اش را مطالبه کند و یا مرد بخواهد همسر خود را طلاق دهد، ملزم به پرداخت مهریه زن می باشد، اما ممکن است توانایی مالی برای پرداخت یکجای مهریه را نداشته باشد و معسر شناخته شود.

طبق قانون، اعسار از پرداخت مهریه یعنی مرد از تمکن مالی کافی برای پرداخت یکجای مهریه برخوردار نباشد که در این صورت به او معسر گفته می شود.

عدم تمکن مالی برای پرداخت مهریه باید از سوی مرد اثبات شود و مرد که مدعی اعسار است باید مدارکی مبنی بر عدم استطاعت مالی خود برای پرداخت مهریه را به دادگاه ارائه نماید، از این رو باید دادخواست اعسار از پرداخت مهریه را به همراه مدارک محکمه پسند به دادگاه خانواده تقدیم کند.

با شماره تلفن وکیل مهریه موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیر و هر سوالی در مورد ثبت دادخواست اعسار از پرداخت مهریه و نحوه اثبات اعسار در دادگاه داری بپرس.

زمان دادخواست اعسار مهریه

اگر زن مهریه اش را مطالبه کند و مرد توانایی مالی برای پرداخت یکجای آن را نداشته باشد، باید به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنند و دادخواست اعسار از پرداخت مهریه را ثبت کند و قاضی پس از بررسی مدارک ارائه شده از سوی زوج به منظور اثبات اعسار خود در پرداخت مهریه، در صورتی که اعسار مرد اثبات شود، قاضی برای مقدار و نحوه پرداخت مهریه به صورت اقساطی تصمیم گیری می کند.

یکی از سوالاتی که در مورد دادخواست اعسار از پرداخت مهریه مطرح می شود، در خصوص مهلت ثبت دادخواست اعسار از پرداخت است. مرد چه زمانی باید دادخواست اعسار از پرداخت مهریه را ثبت کند؟

بهترین وکیل مهریه در پاسخ به این سوال می گوید: در صورتی که زن برای مطالبه مهریه درخواست صدور اجراییه بنماید و مرد نیز اجراییه را دریافت کرده باشد، یک ماه از تاریخ ابلاغ اجراییه فرصت دارد، دادخواست اعسار از پرداخت مهریه را ثبت کند. اگر اعسار مرد از پرداخت مهریه اثبات شود، قاضی با توجه به تمکن مالی مرد مبلغ اقساط مهریه را تعیین می کند.

در مطالبه مهریه در عقد موقت نیز مرد در صورت عدم توانایی مالی برای پرداخت مهریه می تواند دادخواست اعسار از پرداخت مهریه را به دادگاه تقدیم کند.

اثبات اعسار از پرداخت مهریه

اگر مرد دادخواست اعسار از پرداخت مهریه را به دادگاه تقدیم کند، باید اعسار خود را با ارائه مدارک موجه و محکمه پسند اثبات کند. مرد باید برای اثبات اعسار از پرداخت مهریه لیست اموال منقول و غیرمنقول خود، حساب های بانکی، مطالبات اشخاص ثالث و فهرست کلیه نقل و انتقالات انجام شده طی یک سال اخیر را به دادگاه ارائه نماید. همچنین دو نفر شاهد که از وضعیت معیشتی و تمکن مالی مرد اطلاع دارند، شهادت بدهند که توانایی مالی برای پرداخت یکجای مهریه را ندارد. طبق ماده ۹ قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی، شاهد بايد علاوه بر هويت، شغل، ميزان درآمد و نحوه قانوني امرار معاش مدعي اعسار، به اين امر تصريح كند كه با مديون به مدتي كه بتواند نسبت به وضعيت معيشت وي اطلاع كافي داشته باشد، معاشرت داشته و او افزون بر مستثنيات دين هيچ مال قابل دسترسي ندارد كه بتواند به وسيله آن دين خود را بپردازد.

قاضی مدارک ارائه شده توسط زوج را بررسی می کند و در صورتی که اعسار مرد اثبات شود مرد می تواند طبق رای دادگاه مهریه زن را به صورت اقساطی پرداخت کند و قاضی برای تعیین اقساط و حداقل پیش قسط مهریه تمکن مالی مرد را ملاک قرار می دهد.

همچنین در صورتی که پس از تقسیط مهریه به هر دلیلی مانند افزایش شدید نرخ تورم و افزایش قیمت سکه یا بیکاری و غیره مرد نتواند اقساط مهریه را پرداخت کند می تواند از دادگاه خانواده درخواست کاهش و تعدیل اقساط مهریه را بنماید و قاضی با توجه به وضعیت مالی مرد اقساط را کاهش می دهد.  

رد دادخواست اعسار از پرداخت مهریه

یکی از سوالات متداولی که در مورد اعسار از پرداخت مهریه مطرح می شود در خصوص رد شدن دادخواست اعسار از پرداخت مهریه است. در چه صورتی دادخواست اعسار از پرداخت مهریه رد می شود؟

به گفته ی مهدی رضوی بهترین وکیل مهریه در شمال تهران، در صورتی که مرد لیست اموال و دارایی های خود را به دادگاه ارائه دهد و پس از بررسی مدارک، قاضی تشخیص دهد مرد از توانایی مالی کافی برای پرداخت مهریه زن برخوردار است، دادخواست اعسار او رد می شود. مثلا اگر مرد بیش از یک خانه یا مغازه داشته باشد، گردش مالی خوبی داشته باشد، منزل یا خودروی گران قیمتی داشته و…

اعسار از پرداخت مهریه تاجر ورشکسته

به گفته ی وکیل مهریه، طبق ماده ۱۵ قانون محکومیت های مالی، دادخواست اعسار از تجار پذیرفته نمی شود. این اشخاص در صورتی که مدعی اعسار (از جمله اعسار از پرداخت مهریه) باشند باید رسیدگی به امر ورشکستگی خود را درخواست کنند. بنابراین در صورتی که مرد تاجر ورشکسته باشد و زن مهریه ی خود را مطالبه کند و مرد به دلیل ورشکستگی نتواند مهریه را یکجا پرداخت کند، باید به جای ثبت دادخواست اعسار از پرداخت مهریه به دادگاه خانواده، دادخواست اعلام ورشکستگی به دادگاه عمومی را تقدیم کند. طبق تبصره ماده ۱۵ در صورتی که مرد دادخواست اعسار از پرداخت را به دادگاه تقدیم کند قرار رد دادخواست وی صادر می شود.

برای مطالبه مهریه بدون اتلاف وقت و سردرگمی در اجرای ثبت یا دادگاه خانواده به مهدی رضوی بهترین وکیل مهریه در شرق تهران وکالت بده تا به حق و حقوق خود برسی. همچنین می تونی از طریق پیج اینستاگرام بهترین وکیل ایران با مهدی رضوی بهترین وکیل مهریه در ارتباط باشید…

مدارک طرح دعوای اعسار از پرداخت مهریه

  • مدارک شناسایی (شناسنامه و کارت ملی)
  • تصویر حکم محکومیت زوج به پرداخت مهریه 
  • استشهادیه (شهادت کتبی دو شاهد)
  • دادخواست اعسار از پرداخت محکوم به 
  • لیست اموال و دارایی های مرد در یک سال اخیر

در حالی که مرد بخواهد دادخواست اعسار از پرداخت مهریه را به دادگاه تقدیم کند باید ابتدا به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کند و با ارائه مدارک فوق دادخواست اعسار از پرداخت مهریه را ثبت کند. پس از ثبت دادخواست برای رسیدگی به درخواست مرد مبنی بر اعسار از پرداخت مهریه برای پرونده اعسار شعبه و وقت رسیدگی تعیین و سپس به طرفین دعوی ابلاغ می گردد.

توقیف اموال و جلب مرد

در صورتی که زن مهریه ی خود را مطالبه نماید و مرد برای پرداخت مهریه اقدامی نکند و تا یک ماه پس از ابلاغ اجراییه دادخواست اعسار هم ندهد، زن می تواند درخواست جلب مرد یا توقیف اموال را بنماید تا از محل فروش اموال از طریق مزایده مهریه زن پرداخت شود، اما اگر مرد دادخواست اعسار دهد و بتواند با ارائه مدارک کافی اعسار خود را از پرداخت مهریه اثبات کند، زن نمی تواند حکم جلب مرد را بگیرد یا اموال او را توقیف کند. برای اینکه زن بتواند اموال مرد را توقیف کند، اموال نباید مستثنیات دین باشد.

طبق ماده ۲۴ قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی مصوب مستثنیات دین شامل:

  • الف- منزل مسکونی که عرفاً در شأن محکوم علیه (زوج) در حالت اعسار او باشد.
  • ب- اثاثیه مورد نیاز زندگی که برای رفع حوائج ضروری محکوم علیه و افراد تحت تکفل وی لازم است.
  • ج- آذوقه موجود به قدر احتیاج محکوم علیه و افراد تحت تکفل وی برای مدتی که عرفاً آذوقه ذخیره می شود.
  • د- کتب و ابزار علمی و تحقیقاتی برای اهل علم و تحقیق متناسب با شأن آنها
  • ه- وسایل و ابزار کار کسبه، پیشه وران، کشاورزان و سایر اشخاص که برای امرار معاش ضروری آنها و افراد تحت تکفلشان لازم است.
  • و- تلفن مورد نیاز مدیون
  • زـ مبلغی که در ضمن عقد اجاره به موجر پرداخت می شود، مشروط بر اینکه پرداخت اجاره بها بدون آن موجب عسر و حرج گردد و عین مستأجره مورد نیاز مدیون بوده و بالاتر از شأن او نباشد.

بهترین وکیل مهریه در تهران در خصوص مطالبه مهریه خاطر نشان می کند، طبق قانون جدید مهریه و براساس ماده ۲۲ قانون حمایت خانواده، هرگاه مهریه در زمان وقوع عقد تا ۱۱۰ سکه تمام بهارآزادی یا معادل آن باشد، وصول آن مشمول مقررات ماده (۲) قانون اجرای محکومیت ‌های مالی است. چنانچه مهریه، بیشتر از این میزان باشد در خصوص مازاد، فقط تمکن مالی زوج ملاک پرداخت است. رعایت مقررات مربوط به محاسبه مهریه به نرخ روز کماکان الزامی است.

همچنین زوجه یا وکیل او می توانند تا زمان تعیین تکلیف برای پرداخت مهریه از دادگاه درخواست ممنوع الخروجی بابت مهریه را بنمایند.

اعسار از پرداخت مهریه و ثبت طلاق

همان طور که می دانید زمانی رای طلاق ثبت می شود که مرد حقوق مالی زن را که مهمترین آن مهریه است را بپردازد. حال سوال اینجاست در صورتی که مرد دادخواست اعسار از پرداخت مهریه را به دادگاه تقدیم کند و اعسار او نیز از سوی قاضی پذیرفته شود و طبق رای دادگاه مرد می تواند مهریه زن را به صورت اقساطی پرداخت کند، در صورتی که مرد به دلیل اعسار نتواند مهریه را یکجا پرداخت کند، رای طلاق ثبت می شود؟

مهدی رضوی بهترین وکیل مهریه در غرب تهران درباره ثبت طلاق در صورت اعسار از پرداخت مهریه می گوید: طبق ماده ۲۹ قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۹۱، طلاق در صورت رضایت زوجه یا صدور حکم قطعی دایر بر اعسار زوج یا تقسیط مهریه نیز ثبت می شود و زن می تواند بدون دریافت مهریه و سایر حقوق مالی خود به ثبت طلاق رضایت دهد و پس از طلاق برای دریافت این حقوق از طریق اجرای احکام دادگستری طبق مقررات مربوط اقدام کند.

کلام آخر

وکیل مهریه یک وکیل پایه یک دادگستری است که در خصوص دعاوی مربوط به مهریه فعالیت و قبول وکالت می نماید و به همه ی قوانین مهریه خصوصا قوانین جدید و همچنین روند رسیدگی دادگاه خانواده به دعاوی مهریه آشنایی کامل دارد، بنابراین وکیل مهریه، بهترین کسی است که می تواند هر یک از زوجین را در مورد دعاوی مهریه مانند مطالبه مهریه از ارث، دادخواست اعسار از پرداخت مهریه، درخواست تعدیل اقساط مهریه، مطالبه مهریه از ضامن و غیره راهنمایی کند. از این رو موسسه حقوقی دادآرمان برای دریافت مشاوره حقوقی حضوری، بهترین وکیل مهریه در تهران را به شما معرفی می کند؛ همچنین در صورتی که وقت کافی برای مراجعه ی حضوری به دفتر وکیل را ندارید، می توانید برای دریافت مشاوره به صورت آنلاین و بدون نیاز به مراجعه ی حضوری، با وکیل آنلاین موسسه حقوقی دادآرمان اقدام کنید و بدون اتلاف وقت و هزینه از مزایای مشورت با یک وکیل آنلاین مهریه با تجربه بهره مند شوید.

همچنین می توانید برای اطلاع از حقوق خود در طلاق با وکیل طلاق تضمینی موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیرید تا با دریافت کاملترین راهنمایی و مشاوره در مورد دعاوی طلاق از حقوق مالی و غیرمالی خود در طلاق مطلع بشی. 

لینکهای مفید موسسه حقوقی دادآرمان  

·        خدمات موسسه حقوقی دادآرمان 

·        وکیل آنلاین 

·        مشاوره حقوقی حضوری 

·        وکیل طلاق 

·        وکیل مهریه 

·        وکیل طلاق توافقی 

·        وکیل ارث 

·        وکیل ملکی 

·        وکیل ملکی آنلاین 

·        امور مهاجرت 

·        انواع جرائم کیفری 

·        وکیل مواد مخدر

·        وکیل رابطه نامشروع  

مشاوره آنلاین، تلفنی و حضوری دعاوی خانواده – ملکی – کیفری و حقوقی 

02122904873    -      02122904874 

 –09128400921 – 09336267878 – 09336267676 – 

اعسار از پرداخت مهریه یعنی مرد از تمکن مالی برای پرداخت یکجای مهریه برخوردار نباشد.

  دعاوی خانواده