موسسه حقوقی دادآرمان

دادخواست تعدیل اقساط مهریه ممکن است از طرف مرد یا زن مطرح شود. اگر مرد طبق رای دادگاه مهریه را به صورت اقساطی پرداخت کند و به هر دلیلی مانند افزایش تورم و قیمت سکه یا بیکاری نتواند مقدار تعیین شده برای اقساط را پرداخت کند، می تواند برای کاهش مبلغ اقساط، دادخواست تعدیل اقساط مهریه را به دادگاه تقدیم کند.

مهریه چیست؟

مهریه یا کابین به مالی گفته می‌ شود که مرد در هنگام وقوع عقد نکاح اسلامی به زن خود می ‌پردازد یا مکلف به پرداخت آن می ‌شود. طبق ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی، به مجرد عقد، زن مالک مهر می‌ شود و می‌ تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید.

مهریه مال معینی است که دارای ارزش مالی بوده مانند خانه، زمین (مهریه غیر منقول) و خودرو که ضمن عقد نکاح از سوی زوج به زوجه تملیک و داده می ‌شود و گاهی ممکن است به جای مال، انجام کاری به نفع زن باشد مانند تعهد مرد به آموزش قرآن به زن

در عقد دائم چنانچه در زمان عقد، مهریه ‌ای تعیین نشده باشد عقد صحیح است و طرفین می ‌توانند بعد از ازدواج در مورد مهریه توافق نمایند. اما تعیین مهریه در عقد موقت (صیغه) شرط لازم و ضروری برای صحت عقد می‌ باشد و عدم تعیین مهریه و مدت زمان عقد موقت موجب بطلان نکاح می ‌شود.

مهریه انواع مختلفی دارد و با توجه به اینکه در زمان عقد نکاح مهریه تعیین شده باشد یا نه و وقوع و عدم وقوع نزدیکی بعد از ازدواج مهریه به چند دسته تقسیم می شود:

  • مهرالمسمی: اگر مهر ضمن عقد نکاح یا پس از آن به رضایت طرفین تعیین شود مهر‌المسمی نامیده می‌شود.
  • مهرالمثلمهری که بر حسب عرف و با توجه به وضع زن از لحاظ سن، تحصیلات، موقعیت خانوادگی و اجتماعی زن و بر حسب زمان و مکان تعیین می ‌گردد.
  • مهرالمتعه: هرگاه در عقد ازدواج مهر ذکر نشده باشد و شوهر قبل از نزدیکی و تعیین مهر، زن خود را طلاق دهد، زن مستحق مهر‌المتعه می ‌شود.
  • مهرالسنه: مهری است که پیامبر اکرم (ص) برای دختران و همسرانش تعیین کرده است. مقدار مهرالسنه معادل ۵۰۰ درهم است، که این یک نوع مهر‌المسمی می‌ باشد.

دادخواست اعسار از پرداخت مهریه

اگر زن مهریه اش را مطالبه کند، ولی مرد از تمکن مالی برای پرداخت یکجای مهریه برخوردار نباشد، باید تا یک ماه پس از ابلاغ اجراییه با مراجعه به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی دادخواست اعسار از پرداخت مهریه را ثبت کند و مدارک اثبات اعسار خود را نیز ارائه نماید. در صورتی که مدارک مرد برای اثبات اعسار و عدم توانایی مالی کافی برای پرداخت یکجای مهریه اثبات شود، قاضی برای پرداخت مهریه زن به صورت اقساط با توجه به تمکن مالی مرد تصمیم گیری می کند و او می تواند طبق رای دادگاه مهریه زن را به صورت اقساطی پرداخت کند و همچنین حداقل پیش قسط مهریه نیز با توجه به تمکن مالی مرد تعیین می شود.

در صورتی که اعسار مرد پذیرفته شود زن نمی تواند اموال مرد را توقیف کند و اگر زن ممنوع الخروجی بابت مهریه را نیز درخواست کرده باشد، ممنوع الخروجی مرد رفع خواهد شد.

بهترین وکیل مهریه در تهران در خصوص مطالبه مهریه خاطر نشان کرد، نحوه مطالبه مهریه در عقد موقت و عقد دائم تفاوتی ندارد و در صورت مطالبه مهریه از سوی زن چه در عقد موقت یا دائم، مرد می تواند در صورت عدم تمکن مالی درخواست تقسیط مهریه را بنماید.

دادخواست تعدیل اقساط مهریه از طرف مرد

اگر اعسار از پرداخت مهریه از سوی دادگاه پذیرفته شود، مرد می تواند مهریه زن را طبق رای دادگاه به صورت اقساطی پرداخت کند، اما ممکن است پس از مدتی مرد با دلایل مختلفی مانند بیکاری یا افزایش تورم شدید نتواند اقساط مهریه را پرداخت کند، در این صورت باید دادخواست تعدیل اقساط مهریه را به دادگاه خانواده تقدیم کند و با ثبت این دادخواست از دادگاه تقاضا کند تا مبلغ اقساط را با توجه به استطاعت مالی مرد کاهش دهد. قاضی نیز مدارک و دلایل مرد را برای کاهش اقساط مهریه بررسی می کند و در و صورتی که دلایل مرد موجه باشد مقدار اقساط را کاهش می دهد.

برای مطالبه مهریه بدون اتلاف وقت و سردرگمی در اجرای ثبت یا دادگاه خانواده به مهدی رضوی بهترین وکیل مهریه در غرب تهران وکالت بده تا به حق و حقوق خود برسی. همچنین می تونی از طریق پیج اینستاگرام بهترین وکیل ایران با مهدی رضوی بهترین وکیل مهریه در ارتباط باشید…

دادخواست تعدیل اقساط مهریه از طرف زن

بهترین وکیل مهریه در شرق تهران در خصوص دادخواست تعدیل اقساط مهریه ادامه می دهد: همان طور که مرد می تواند پس از صدور رای دادگاه مبنی بر اعسار و تعیین مقدار و نحوه پرداخت مهریه به صورت اقساطی به دلایل موجه و عدم توانایی مالی برای پرداخت اقساط مهریه درخواست کاهش و تعدیل اقساط مهریه را بنماید، زن نیز می تواند، چنانچه مرد پس از مدتی وضعیت مالی بهتری پیدا کرد و استطاعت مالی او بیشتر شده یا اموالی خریداری کرده باشد و به طور کلی اوضاع مالی بهتری داشته باشد، زن می تواند با ثبت دادخواست تعدیل اقساط مهریه از دادگاه خانواده تقاضای افزایش مبلغ مهریه را بنماید.

اگر استطاعت مالی مرد برای پرداخت اقساط بیشتر مهریه اثبات شود، دادگاه رای به افزایش اقساط مهریه را به نفع زن صادر می کند و در صورتی که تمکن مالی مرد اثبات نشود و همچنان معسر شناخته شود، دادخواست تعدیل اقساط مهریه از سوی زن رد خواهد شد.

با شماره تلفن وکیل مهریه موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیر و هر سوالی در مورد دعاوی مهریه از جمله ثبت دادخواست اعسار از پرداخت مهریه و نحوه اثبات اعسار، مطالبه مهریه به نرخ روز، رفع توقیف اموال، مطالبه مهریه زن پس از فوت شوهر و… داری بپرس تا از مزایای مشاوره با یک وکیل مهریه با تجربه بهره مند شوی.

چند بار می توان درخواست تعدیل اقساط مهریه کرد؟

یکی از سوالات متداولی که در خصوص اعسار از پرداخت مهریه و تعدیل اقساط مهریه مطرح می شود در خصوص تعداد درخواست تعدیل اقساط مهریه است. زن یا مرد چند مرتبه می توانند از دادگاه درخواست تعدیل اقساط مهریه را بنماید؟

مهدی رضوی بهترین وکیل مهریه در شمال تهران در پاسخ به این سوال می گوید: امروزه با توجه به متغیر بودن نرخ تورم و افزایش شدید تورم و قیمت سکه و همچنین تغییر وضعیت مالی مرد، او می تواند هر موقع که لازم باشد، درخواست کاهش و تعدیل اقساط مهریه را بنماید و یا زن می تواند با تغییر در تورم و یا افزایش تمکن مالی مرد که از آن اطلاع دارد، درخواست افزایش و تعدیل اقساط مهریه را تقدیم کند و از این نظر محدودیتی در تعداد دفعات درخواست تعدیل اقساط وجود ندارد فقط برای درخواست تعدیل اقساط مهریه باید تغییری در وضعیت مالی مرد و یا تغییر نرخ تورم و قیمت سکه ایجاد شود و به اقتضای تغییرات ایجاد شده دادگاه رای تعدیل اقساط مهریه را به نفع خواهان صادر می کند.

نظریه شماره ۷/۱۴۰۱/۴۷۵ در مورد تعدیل اقساط مهریه

استعلام: ۱- بابت محکومیت زوج به پرداخت مهریه زوجه (تعدادی سکه طلا) رأی بر محکومیت و متعاقباً حکم بر اعسار زوج از پرداخت محکوم‌ به به صورت محکومیت وی به تحویل تعداد دو سکه به عنوان پیش‌ پرداخت، هر پنج ماه یک سکه طلا صادر شده و در نتیجه عدم پرداخت پیش‌ قسط و اقساط معوق در راستای ماده ۳ قانون نحوه اجرای محکومیت ‌های مالی مصوب ۱۳۹۴ با بازداشت محکوم‌ علیه موافقت شده است. با توجه به این‌که محکوم‌ علیه دادخواست تعدیل اقساط را تقدیم نموده است، آیا با توجه به ماده ۴ آیین‌ نامه اجرایی نحوه اجرای محکومیت‌ های مصوب ۱۳۹۹/۶/۱۸ رئیس محترم قوه قضاییه، تقدیم دادخواست تعدیل اقساط مانع جلب و بازداشت محکوم ‌علیه است و در صورتی که مانع جلب باشد، آیا باید از محکوم‌ علیه تأمین متناسب اخذ شود؟

۲- محکوم ‌علیه بابت مهریه به پرداخت تعداد پانصد عدد سکه بهار آزادی محکوم شده و با صدور حکم اعسار به پرداخت هر ماه پنج سکه محکوم شده است. در راستای اعمال ماده ۹۶ قانون اجرای احکام مدنی مصوب ۱۳۵۶، آیا می ‌توان حقوق و مزایای محکوم ‌علیه که کارمند است را کسر کرد؟ توضیح آنکه، در پرونده دیگری که در شعبه اجرای احکام دیگری مطرح است، با صدور گزارش اصلاحی و در اجرای ماده ۹۶ یاد شده، یک چهارم حقوق و مزایای این محکوم‌ علیه کسر می‌ شود. پرسش این است که با توجه به اینکه کسر یک چهارم حقوق و مزایا در پرونده اخیرالذکر جبری نبوده است، آیا برای پرونده‌ های دیگر می ‌توان یک چهارم حقوق و مزایای محکوم‌ علیه را کسر کرد؟

نظریه مشورتی: ۱- از حکم مقرر در تبصره ماده ۴ آیین ‌نامه نحوه اجرای محکومیت ‌های مالی مصوب ۱۳۹۹/۶/۱۸ رئیس محترم قوه قضاییه، لزوم تسریع در رسیدگی به دادخواست تعدیل اقساط مستفاد است تا زمینه آزادی یا عدم حبس محکوم‌ علیه در آینده فراهم شود. بر این اساس حکم ماده ۴ و تبصره آن از آیین ‌نامه یاد شده، بر منع حبس یا بازداشت محکوم ‌علیه به صرف تقدیم دادخواست تعدیل اقساط دلالت ندارد؛ بلکه پس از تقدیم دادخواست تعدیل اقساط، دادگاه وضعیت فعلی محکوم علیه را بررسی می‌کند و بر همین اساس، حکم به تعدیل اقساط فعلی صادر می کند و علی الاصول حکم تعدیل اقساط، قابل تسری به اقساط ماقبل نیست؛ زیرا دادگاه نمی تواند نسبت به زمان پیش از تقدیم دادخواست تعدیل اقساط، رسیدگی کرده و راجع به آن رأی صادر کند؛ بنابراین نسبت به زمان گذشته، حکم تقسیط قبلی به قوت خود باقی است و مسئولیت محکوم علیه نیز استصحاب می شود؛ مگر آنکه دادگاه راجع به اقساط معوق در رأی خود به صراحت تعیین تکلیف کرده باشد.

۲- با توجه به اهمیت حقوق و مزایای مستخدمان در تامین معیشت آنها و ابعاد انسانی، اجتماعی و اقتصادی موضع قانون گذار در ماده ۹۶ قانون اجرای احکام مدنی مصوب ۱۳۵۶ به نحو اطلاق و حسب مورد توقیف و برداشت بیش از یک سوم یا یک چهارم حقوق و مزایای کارکنان موضوع این ماده را منع کرده است؛ لذا مطابق این ماده فقط تا یک چهارم یا یک سوم از حقوق و مزایای مستخدم را در اجرای مقررات فوق توقیف و کسر کرد؛ بنابراین نمی توان هم زمان یک چهارم یا یک سوم دیگر از حقوق و مزایای مستخدم را بابت اجراییه دیگر کسر کرد.

کلام آخر

وکیل مهریه یک وکیل پایه یک دادگستری است که در خصوص دعاوی مربوط به مهریه فعالیت و قبول وکالت می نماید و به همه ی قوانین مهریه خصوصا قوانین جدید و همچنین روند رسیدگی دادگاه خانواده به دعاوی مهریه آشنایی کامل دارد، بنابراین وکیل مهریه، بهترین کسی است که می تواند هر یک از زوجین را در مورد دعاوی مهریه مانند مطالبه مهریه از ارث، دادخواست اعسار از پرداخت مهریه، درخواست تعدیل اقساط مهریه، مطالبه مهریه از ضامن و غیره راهنمایی کند. از این رو موسسه حقوقی دادآرمان برای دریافت مشاوره حقوقی حضوری، بهترین وکیل مهریه در تهران را به شما معرفی می کند؛ همچنین در صورتی که وقت کافی برای مراجعه ی حضوری به دفتر وکیل را ندارید، می توانید برای دریافت مشاوره به صورت آنلاین و بدون نیاز به مراجعه ی حضوری، با وکیل آنلاین موسسه حقوقی دادآرمان اقدام کنید و بدون اتلاف وقت و هزینه از مزایای مشورت با یک وکیل آنلاین مهریه با تجربه بهره مند شوید.

همچنین می توانید برای اطلاع از حقوق خود در طلاق با وکیل طلاق تضمینی موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیرید تا با دریافت کاملترین راهنمایی و مشاوره در مورد دعاوی طلاق از حقوق مالی و غیرمالی خود در طلاق مطلع بشی. 

لینکهای مفید موسسه حقوقی دادآرمان  

·        خدمات موسسه حقوقی دادآرمان 

·        وکیل آنلاین 

·        مشاوره حقوقی حضوری 

·        وکیل طلاق

·        وکیل مهریه 

·        وکیل طلاق توافقی 

·        وکیل ارث 

·        وکیل ملکی 

·        وکیل ملکی آنلاین 

·        امور مهاجرت 

·        انواع جرائم کیفری 

·        وکیل مواد مخدر 

·        وکیل رابطه نامشروع 

مشاوره آنلاین، تلفنی و حضوری دعاوی خانواده – ملکی – کیفری و حقوقی 

02122904873    -      02122904874 

 –09128400921 – 09336267878 – 09336267676 – 

اگر زن مهریه اش را مطالبه کند و مرد تمکن مالی برای پرداخت یکجای مهریه را نداشته باشد باید برای تقسیط مهریه دادخواست اعسار از پرداخت مهریه را به دادگاه خانواده تقدیم کند تا قاضی با توجه به توانایی مالی مرد مهریه را تقسیط نماید.

  دعاوی خانواده