موسسه حقوقی دادآرمان

حداقل پیش قسط مهریه مقدار مشخص و ثابتی ندارد و با توجه به تمکن مالی مرد از سوی قاضی تعیین می شود، از این رو مقدار پیش قسط مهریه برای افراد مختلف متفاوت خواهد بود.

دادخواست اعسار از پرداخت مهریه

اگر زن مهریه اش را مطالبه کند و مرد توانایی مالی برای پرداخت یکجای مهریه را نداشته باشد، تا یک ماه پس از ابلاغ اجراییه فرصت دارد تا به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کند و دادخواست اعسار از پرداخت مهریه را ثبت کند. مرد که مدعی اعسار است باید با ارائه مدارک کافی، اعسار خود را در دادگاه اثبات کند برای اثبات اعسار او باید لیست اموال منقول و غیرمنقول خود، حساب های بانکی، مطالبات اشخاص ثالث و فهرست کلیه نقل و انتقالات انجام شده طی یک سال اخیر را به دادگاه ارائه نماید. همچنین دو نفر شاهد که از وضعیت معیشتی مرد اطلاع دارند، شهادت بدهند که او توانایی مالی برای پرداخت یکجای مهریه را ندارد.

در صورتی که مدارک برای اثبات اعسار مرد کافی باشد، دادخواست اعسار او پذیرفته می شود و قاضی رای به تقسیط مهریه می دهد، برای تعیین مقدار اقساط مهریه تمکن مالی مرد ملاک است و قاضی با توجه به وضعیت مالی مرد مقدار اقساط مهریه را تعیین می کند. همچنین رای صادره تا ۲۰ روز پس از ابلاغ به طرفین دعوی قابل تجدیدنظر خواهی است.

بهترین وکیل مهریه در خصوص مطالبه مهریه خاطر نشان کرد، نحوه مطالبه مهریه در عقد موقت و عقد دائم تفاوتی ندارد و در صورت مطالبه مهریه از سوی زن چه در عقد موقت یا دائم، مرد می تواند در صورت عدم تمکن مالی درخواست تقسیط مهریه را بنماید.

تعدیل اقساط مهریه

بهترین وکیل مهریه در تهران در مورد تعدیل اقساط مهریه می گوید: پس از اثبات اعسار مرد و تقسیط مهریه به دلایل مختلفی مانند بیکاری، افزایش شدید نرخ تورم و افزایش قیمت سکه و غیره، مرد نتواند اقساط مهریه را پرداخت کند، از این رو می تواند به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کند و برای کاهش اقساط مهریه دادخواست تعدیل اقساط مهریه را ثبت کند. قاضی پرونده پس از بررسی مدارک و اظهارات خواهان و اثبات عدم تمکن مالی مرد برای پرداخت اقساط مهریه رای کاهش اقساط مهریه را صادر می کند.

وکیل مهریه در ادامه می گوید: همچنین زن می تواند در صورت اطلاع از تغییر وضعیت مالی مرد و افزایش درآمد او، از دادگاه خانواده درخواست افزایش اقساط مهریه را بنماید و در صورت اثبات افزایش تمکن مالی مرد، قاضی به درخواست زن رای افزایش اقساط مهریه را صادر می کند و با توجه به بهبود اوضاع مالی مرد اقساط مهریه را افزایش می دهد.

حداقل پیش قسط مهریه چقدر است؟

یکی از سوالات متداول و پر تکراری که در مورد تقسیط مهریه مطرح می شود، در مورد حداقل پیش قسط مهریه است. حداقل پیش قسط مهریه چقدر است؟

مهدی رضوی بهترین وکیل مهریه در شمال تهران پاسخ به این سوال می گوید: در صورتی که پس از اثبات اعسار مرد، مهریه تقسیط و پیش قسط مهریه تعیین شود و مرد باید پیش قسط را در ابتدا پرداخت کند، حداقل مقدار پیش قسط مهریه با توجه به تمکن مالی مرد تعیین می شود، از این رو پیش قسط مهریه مقدار ثابت و مشخصی ندارد و ملاک استطاعت مالی مرد در پرداخت است بنابراین مقدار پیش قسط مهریه برای افراد مختلف متفاوت خواهد بود. همچنین مانند سایر دعاوی تا ۲۰ روز پس از ابلاغ رای در خصوص تعیین پیش قسط و تقسیط مهریه، طرفین دعوی می توانند به رای صادره در مورد مقدار پیش قسط و اقساط تعیین شده اعتراض کنند.

با شماره تلفن وکیل مهریه موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیر و هر سوالی در مورد دعاوی مهریه از جمله ثبت دادخواست اعسار از پرداخت مهریه و نحوه اثبات اعسار، مطالبه مهریه به نرخ روز، رفع توقیف اموال، مطالبه مهریه زن پس از فوت شوهر و… داری بپرس تا از مزایای مشاوره با یک وکیل مهریه با تجربه بهره مند شوی.

مجازات عدم پرداخت پیش قسط مهریه

به گفته ی بهترین وکیل مهریه در شرق تهران اگر دادگاه به دلیل اعسار مرد برای پرداخت مهریه پیش قسط و اقساط تعیین کند و مرد از پرداخت پیش قسط و یا اقساط مهریه در تاریخ های مقرر امتناع کند، زن می ‌تواند به دلیل عدم پرداخت به موقع اقساط مهریه و یا پیش پرداخت مهریه از او شکایت کند و حکم جلب مرد را بگیرد.

اگر مرد بیش از ۳ قسط مهریه را پرداخت نکند، مهریه از صورت قسطی به صورت حال تبدیل می شود، یعنی پرداخت آن مشروط به درخواست زن است و مرد باید به صورت کامل آن را بپردازد.

برای مطالبه مهریه بدون اتلاف وقت و سردرگمی در اجرای ثبت یا دادگاه خانواده به مهدی رضوی بهترین وکیل مهریه در غرب تهران وکالت بده تا به حق و حقوق خود برسی. همچنین می تونی از طریق پیج اینستاگرام بهترین وکیل ایران با مهدی رضوی بهترین وکیل مهریه در ارتباط باشید…

نظریه مشورتی شماره ۷/۱۴۰۰/۱۳۱۹ مورخ ۱۴۰۰/۱۱/۱۶

استعلام: ۱- شخصی به پرداخت یکصد و چهارده سکه طلا بابت مهریه محکوم شود و پس از طرح دعوای اعسار و تقسیط از محکوم‌ به، دادگاه حکم بر تقسیط محکوم ‌به از قرار ماهیانه ربع سکه بهار آزادی صادر کند و به دلیل عدم تمکن مالی محکوم ‌علیه تعدادی از اقساط به تعویق بیفتد و درخواست تعدیل محکوم‌ علیه نیز پذیرفته نشود، آیا دعوای اعسار از اقساط به تعویق‌افتاده قابلیت استماع دارد؟

نظریه مشورتی: هر چند مفروض آن است دادگاه در زمان صدور حکم به تقسیط محکوم ‌به (مهریه)، توانایی محکوم‌ علیه مبنی بر پرداخت اقساط را احراز کرده است و در فرض عدم پرداخت اقساط، اعمال ماده ۳ قانون نحوه اجرای محکومیت ‌های مالی مصوب ۱۳۹۴ امکان ‌پذیر است؛ با وجود این، از آنجایی که ایسار و اعسار اشخاص امری متغیر است و مؤلفه‌ های متعددی از جمله تورم و… بر آن مؤثر است؛ در فرض سؤال چنانچه به هر دلیل اقساط مقرر در حکم دادگاه پرداخت نشده باشد، استماع دعوای تقسیط اقساط معوقه و یا اعسار از پرداخت آن با منع قانونی مواجه نیست؛ هرچند این ادعا خلاف اصل است و بار اثبات آن بر عهده مدعی است.

نظریه مشورتی ۷/۹۹/۱۱۴۱ مورخ ۱۳۹۹/۰۸/۱۱

استعلام: چنانچه مهریه به صورت یک عدد سکه تمام بهار آزادی در هر دوازده ماه تقسیط شده باشد، آیا می ‌توان معادل ریالی سکه را به دوازده ماه تقسیم و به صورت ماهانه از محکوم اخذ کرد؟ چنانچه دادگاه مهریه را به صورت یک عدد سکه بهار آزادی در هر دوازده ماه تقسیط کرده باشد، آیا می ‌توان معادل ریالی سکه را به دوازده ماه تقسیم و به صورت ماهانه از محکوم اخذ کرد؟

نظریه مشورتی: در فرض سوال که محکوم‌ به، تحویل تعدادی سکه است یا حکم به تقسیط محکوم ‌به به میزان سالیانه یک سکه صادر شده است، در صورت تقدیم دادخواست تعدیل، امکان تقسیط و تعدیل معادل ریالی سکه وجود ندارد؛ چه اینکه محکوم‌ به یعنی عین قابل تقسیط خواهد بود. وفق ماده ۴۶ قانون اجرای احکام مدنی مصوب ۱۳۵۶در مرحله اجرا و در فرض عدم دسترسی به عین، معادل ارزش ریالی آن از اموال محکوم‌ علیه قابل توقیف است.

کلام آخر

وکیل مهریه یک وکیل پایه یک دادگستری است که در خصوص دعاوی مربوط به مهریه فعالیت و قبول وکالت می نماید و به همه ی قوانین مهریه خصوصا قوانین جدید و همچنین روند رسیدگی دادگاه خانواده به دعاوی مهریه آشنایی کامل دارد، بنابراین وکیل مهریه، بهترین کسی است که می تواند هر یک از زوجین را در مورد دعاوی مهریه مانند مطالبه مهریه از ارث، دادخواست اعسار از پرداخت مهریه، درخواست تعدیل اقساط مهریه، مطالبه مهریه از ضامن و غیره راهنمایی کند. از این رو موسسه حقوقی دادآرمان برای دریافت مشاوره حقوقی حضوری، بهترین وکیل مهریه در تهران را به شما معرفی می کند؛ همچنین در صورتی که وقت کافی برای مراجعه ی حضوری به دفتر وکیل را ندارید، می توانید برای دریافت مشاوره به صورت آنلاین و بدون نیاز به مراجعه ی حضوری، با وکیل آنلاین موسسه حقوقی دادآرمان اقدام کنید و بدون اتلاف وقت و هزینه از مزایای مشورت با یک وکیل آنلاین مهریه با تجربه بهره مند شوید.

همچنین می توانید برای اطلاع از حقوق خود در طلاق با وکیل طلاق تضمینی موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیرید تا با دریافت کاملترین راهنمایی و مشاوره در مورد دعاوی طلاق از حقوق مالی و غیرمالی خود در طلاق مطلع بشی. 

لینکهای مفید موسسه حقوقی دادآرمان  

·        خدمات موسسه حقوقی دادآرمان 

·        وکیل آنلاین 

·        مشاوره حقوقی حضوری 

·        وکیل طلاق 

·        وکیل مهریه 

·        وکیل طلاق توافقی 

·        وکیل ارث 

·        وکیل ملکی 

·        وکیل ملکی آنلاین 

·        امور مهاجرت 

·        انواع جرائم کیفری 

·        وکیل مواد مخدر 

·        وکیل رابطه نامشروع 

مشاوره آنلاین، تلفنی و حضوری دعاوی خانواده – ملکی – کیفری و حقوقی 

02122904873    -      02122904874 

 –09128400921 – 09336267878 – 09336267676 – 

مقدار ثابت و مشخصی برای حداقل پیش قسط مهریه وجود ندارد و پیش قسط مهریه با توجه به تمکن مالی مرد تعیین می شود.

  دعاوی خانواده