موسسه حقوقی دادآرمان

مهریه موجل و حال چیست؟ هرگاه برای پرداخت مهریه توسط مرد مهلتی تعیین شود، مهریه موجل است و اگر زمانی برای پرداخت مهریه مشخص نشود، یعنی زن هر زمان که بخواهد می تواند مهریه اش را مطالبه نماید، مهریه حال است.

مهریه چیست؟

مهریه یا کابین به مالی گفته می‌ شود که مرد در هنگام وقوع عقد نکاح اسلامی به زن خود می ‌پردازد یا مکلف به پرداخت آن می ‌شود. طبق ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی، به مجرد عقد، زن مالک مهر می‌ شود و می‌ تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید.

همچنین مهریه مال معینی است که دارای ارزش مالی بوده مانند زمین، آپارتمان (مهریه غیرمنقول) و خودور و ضمن عقد نکاح از سوی زوج به زوجه تملیک و داده می ‌شود و گاهی ممکن است به جای مال، انجام کاری به نفع زن باشد مانند تعهد مرد به آموزش قرآن به زن

در عقد دائم چنانچه در زمان عقد، مهریه ‌ای تعیین نشده باشد، عقد صحیح است و طرفین می ‌توانند بعد از ازدواج در مورد مهریه توافق نمایند، اما تعیین مهریه در عقد موقت (صیغه)، شرط لازم و ضروری برای صحت عقد می ‌باشد و عدم تعیین مهریه و مدت زمان عقد موقت موجب بطلان نکاح می ‌شود، از این رو مهریه مهمترین حقوق مالی زن در عقد موقت محسوب می شود.

انواع مهریه

مهریه انواع مختلفی دارد که عبارتند از:

  • مهرالمسمی: اگر مهر ضمن عقد نکاح یا پس از آن به رضایت طرفین تعیین شود مهر‌المسمی نامیده می ‌شود. مهر‌المسمی مال معینی است که به عنوان مهر با توافق زوجین تعیین می ‌گردد یا شخصی که زوجین انتخاب کرده ‌اند.
  • مهرالمثلمهری که بر حسب عرف و عادت و با توجه به وضع زن از لحاظ سن، تحصیلات، موقعیت خانوادگی و اجتماعی زن و بر حسب زمان و مکان تعیین می‌ گردد.
  • مهرالمتعه: هرگاه در عقد ازدواج مهر ذکر نشده باشد و شوهر قبل از نزدیکی و تعیین مهر، زن خود را طلاق دهد، زن مستحق مهر‌المتعه می‌ شود. در مهر‌المتعه وضعیت مرد از لحاظ اقتصادی و توانایی مالی مورد توجه واقع می‌ شود.
  • مهرالسنه: مهری است که پیامبر اکرم (ص) برای دختران و همسرانش تعیین کرده است. مقدار مهرالسنه معادل ۵۰۰ درهم است، که این یک نوع مهر‌المسمی می ‌باشد.

انواع مهریه از نظر زمان مطالبه

همان طور که گفته شد زن مالک مهریه است و می تواند هر زمان که بخواهد مهریه خود را از شوهرش مطالبه کند، اما مهریه از نظر زمان مطالبه به دو دسته تقسیم می شود:

  • مهریه عندالمطالبهمهریه عندالمطالبه یعنی هر زمان که زوجه بخواهد می ‌تواند مهریه ‌اش را از همسرش درخواست بنماید و زوج موظف به پرداخت مهریه است. هنگامی که مهریه به صورت عندالمطالبه باشد، اصل بر این است که مرد توانایی پرداخت آن را دارد، مگر آنکه خلاف آن ثابت شود و بار اثبات آن نیز بر عهده شوهر است.
  • مهریه عندالاستطاعه: مهریه عندالاستطاعه یعنی پرداخت آن از سوی مرد به همسرش مشروط به داشتن توانایی مالی است و اصل بر این است که مرد توانایی مالی برای پرداخت مهریه به صورت یکجا را ندارد.

در خصوص مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه باید به این نکته اشاره کنیم، طبق قانون بعد از عقد نکاح امکان افزایش مهریه وجود ندارد، اما بعد از ازدواج کاهش مهریه و یا تبدیل مهریه عندالاستطاعه به عندالمطالبه با توافقی زوجین امکان پذیر است و منع قانونی ندارد.

مهریه حال و موجل

مهریه حال مهریه ای است که برای پرداخت آن مهلتی تعیین نشده است و زن طبق قانون می تواند مهریه حال را هر زمان که بخواهد مطالبه کند و مرد نیز با هر شرایط مالی با مطالبه مهریه از سوی زن موظف است مهریه را پرداخت کند. اما در مهریه‌ ی موجل برای پرداخت مهریه مهلت و زمانی در نظر گرفته می‌ شود که تا زمان فرا رسیدن آن، زن حق مطالبه ی مهریه را ندارد.

مهدی رضوی بهترین وکیل مهریه در شمال تهران در خصوص مطالبه مهریه حال و موجل می گوید: اگر زن مهریه اش را مطالبه کند و مرد توانایی مالی برای پرداخت یکجای مهریه را نداشته باشد می تواند دادخواست اعسار از پرداخت مهریه را به دادگاه خانواده تقدیم کند و در صورت اثبات اعسار مرد، قاضی رای به تقسیط مهریه صادر می کند و حداقل پیش قسط مهریه و اقساط مهریه با توجه به تمکن مالی مرد تعیین می شود، همچنین پس از تقسیط مهریه نیز امکان تعدیل اقساط مهریه نیز وجود دارد و مرد یا زن می توانند از دادگاه برای کاهش یا افزایش اقساط درخواست تعدیل اقساط مهریه را بنمایند.

مزایای مهریه حال

یکی از سوالات متداولی که در خصوص مهریه حال و موجل مطرح می شود مزایای مهریه حال و موجل است. کدام مهریه به نفع زن است مهریه حال یا موجل؟

مهدی رضوی بهترین وکیل مهریه در تهران در پاسخ به این سوال می گوید، در صورتی که مهریه حال باشد زن می تواند از حق حبس مهریه استفاده کند، اما در مهریه موجل این حق از وی ساقط می شود، در واقع استفاده از حق حبس مهریه مهمترین مزایای مهریه حال بشمار می رود.

به گفته ی وکیل مهریه موسسه حقوقی دادآرمان اگر مهریه حال باشد زن می تواند از حق حبس مهریه استفاده کند. حق حبس مهریه یعنی زن طبق قانون می تواند تا زمانی که مرد تمام مهریه را به او پرداخت نکرده است زن از انجام وظایف خود در مقابل شوهر امتناع کند و عدم تمکین زوجه (تمکین خاص و عام) از شوهر در این حالت نشوز محسوب نمی شود، بنابراین به زن نیز نفقه تعلق می گیرد.

طبق ماده ۱۰۸۵ قانون مدنی، زن می ‌تواند تا مهر به او تسلیم نشده از ایفای وظایفی که در مقابل شوهر دارد امتناع ورزد؛ مشروط بر این که مهر او حال باشد و این امتناع از بین برنده‌ ی حق نفقه نخواهد بود. همچنین طبق ماده ۱۰۸۶ قانون مدنی، چنانچه زوجه قبل از گرفتن مهریه به اختیار خود از زوج تمکین خاص نماید، حق حبس زن از بین می ‌رود و دیگر نمی تواند از تمکین و سایر وظایف زناشویی خودداری نماید.

با توجه به ماده ۱۰۸۵ و ۱۰۸۶ قانون مدنی، برای استفاده از حق حبس مهریه، زن باید باکره باشد و از شوهر تمکین نکرده باشد و مهریه حال باشد.

شرایط تعلق گرفتن مهریه موجل و حال

وکیل مهریه در شرق تهران در خصوص شرایط تعلق گرفتن مهریه موجل و حال چنین توضیح می دهد: در مورد شرایط تعلق گرفتن مهریه به زوجه باید بدانید هیچ شرطی برای تعلق گرفتن مهریه در انواع مختلف مهریه که در این مقاله به آنها اشاره کردیم اعم از مهریه حال، موجل، مهرالمسمی، مهرالمثل، مهرالمتعه و مهرالسنه وجود ندارد و به زن در هر شرایطی مهریه تعلق می گیرد، حتی به زن باکره نیز در صورت طلاق نصف مهریه تعلق می گیرد.

عدم تمکین زوجه، تخلف از وظایف زناشویی و حتی اثبات خیانت و رابطه نامشروع زن مانع از مطالبه مهریه از سوی زوجه نمی باشد. طبق قانون فقط در فسخ نکاح و بطلان نکاح پیش از نزدیکی زوجین به زن مهریه تعلق نمی گیرد.

بهترین وکیل مهریه در ادامه می گوید، همچنین مطالبه مهریه زن پس از فوت شوهر نیز امکانپذیر است و زن می تواند مهریه اش را از ترکه و اموال به جا مانده از شوهر مطالبه نماید و اگر مهریه وجه نقد باشد مهریه به نرخ روز محاسبه و به زن پرداخت می شود، از این رو مهریه پشتوانه مالی زن و مهمترین حقوق مالی زن در عقد دائم و موقت بشمار می رود، بنابراین اگر زن بخواهد مهریه اش را ببخشد باید با بهترین وکیل مهریه مشورت کند و از عواقب بخشیدن مهریه کاملا مطلع باشد تا پس از بخشش و بذل مهریه متضرر و پشیمان نگردد.

رأي وحدت رویه شماره ۷۰۸ مورخ ۱۳۸۷/۵/۲۲

به موجب ماده ۱۰۸۵ قانون مدني زن مي ‌تواند تا مهر به او تسليم نشده از ايفاء وظايفي كه در مقابل شوهر دارد امتناع كند، مشروط بر اينكه مهر او حال باشد. ضمناً در صورت احراز عسرت زوج، وي مي ‌تواند كه مهر را به نحو اقسـاط پرداخت كند. با توجه به حكم قانوني ماده مذكور كه مطلق مهر مورد نظر بوده و با عنايت به ميزان مهر كه با توافق طرفين تعيين گرديده، صدور حكم تقسيط كه صرفاً ناشي از عسر و حرج زوج در پرداخت يك جاي مهر بوده مسقط حق حبس زوجه نيست و حق او را مخدوش و حاكميت اراده وي را متزلزل نمي ‌سازد، مگر به رضاي مشاراليها، زيرا اولاً حق حبس و حرج دو مقوله جداگانه است كه يكي در ديگري مؤثر نيست. ثانياً موضوع مهر در ماده مزبور دلالت صريح به دريافت كل مهر داشته و اخذ قسط يا اقساطي از آن دليل بر دريافت مهر به معناي آنچه مورد نظر زوجه در هنگام عقد نكاح بوده، نيست. بنا به مراتب رأي شعبه ۱۹ دادگاه تجديدنظر استان اصفهان كه موافق با اين نظر است منطبق با قانون تشخيص مي ‌شود.

اين رأي بر طبق ماده ۲۷۰ قانون آيين‌ دادرسي دادگاه هاي عمومي و انقلاب در امور كيفري در موارد مشابه براي دادگاه‌ ها و شعب ديوان عالي كشور لازم ‌الاتباع مي ‌باشد.

با شماره تلفن وکیل مهریه موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیر و هر سوالی در مورد دعاوی مهریه داری بپرس تا از مزایای مشاوره با یک وکیل مهریه با تجربه بهره مند شوی.

رأی وحدت رویه شماره ۷۱۸ مورخ ۱۳/۲/۱۳۹۰

مستفاد از ماده ۱۰۸۵ قانون مدنی این است که زن در صورت حال بودن مهر می‌ تواند تا مهر به او تسلیم نشده از ایفاء مطلق وظایفی که شرعاً و قانوناً در برابر شوهر دارد امتناع نماید، بنابراین رأی شعبه پنجم دادگاه تجدیدنظر استان لرستان که با این نظر انطباق دارد به اکثریت آراء صحیح و قانونی تشخیص و تأیید می‌ گردد. این رأی طبق ماده ۲۷۰ قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور کیفری در موارد مشابه برای شعب دیوان عالی کشور و کلیه دادگاه ‌ها لازم ‌الاتباع است.

برای مطالبه مهریه بدون اتلاف وقت و سردرگمی در اجرای ثبت یا دادگاه خانواده به مهدی رضوی بهترین وکیل مهریه در غرب تهران وکالت بده تا به حق و حقوق خود برسی. همچنین می تونی از طریق پیج اینستاگرام بهترین وکیل ایران با مهدی رضوی بهترین وکیل مهریه در ارتباط باشید…

کلام آخر

وکیل مهریه یک وکیل پایه یک دادگستری است که در خصوص دعاوی مربوط به مهریه فعالیت و قبول وکالت می نماید و به همه ی قوانین مهریه خصوصا قوانین جدید و همچنین روند رسیدگی دادگاه خانواده به دعاوی مهریه آشنایی کامل دارد، بنابراین وکیل مهریه، بهترین کسی است که می تواند هر یک از زوجین را در مورد دعاوی مهریه مانند مطالبه مهریه از ارث، دادخواست اعسار از پرداخت مهریه، درخواست تعدیل اقساط مهریه، مطالبه مهریه از ضامن و غیره راهنمایی کند. از این رو موسسه حقوقی دادآرمان برای دریافت مشاوره حقوقی حضوری، بهترین وکیل مهریه در تهران را به شما معرفی می کند؛ همچنین در صورتی که وقت کافی برای مراجعه ی حضوری به دفتر وکیل را ندارید، می توانید برای دریافت مشاوره به صورت آنلاین و بدون نیاز به مراجعه ی حضوری، با وکیل آنلاین موسسه حقوقی دادآرمان اقدام کنید و بدون اتلاف وقت و هزینه از مزایای مشورت با یک وکیل آنلاین مهریه با تجربه بهره مند شوید.

همچنین می توانید برای اطلاع از حقوق خود در طلاق با وکیل طلاق تضمینی موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیرید تا با دریافت کاملترین راهنمایی و مشاوره در مورد دعاوی طلاق از حقوق مالی و غیرمالی خود در طلاق مطلع بشی. 

لینکهای مفید موسسه حقوقی دادآرمان  

·        خدمات موسسه حقوقی دادآرمان 

·        وکیل آنلاین 

·        مشاوره حقوقی حضوری 

·        وکیل طلاق 

·        وکیل مهریه 

·        وکیل طلاق توافقی 

·        وکیل ارث 

·        وکیل ملکی 

·        وکیل ملکی آنلاین 

·        امور مهاجرت 

·        انواع جرائم کیفری 

·        وکیل مواد مخدر 

·        وکیل رابطه نامشروع 

مشاوره آنلاین، تلفنی و حضوری دعاوی خانواده – ملکی – کیفری و حقوقی 

02122904873    -      02122904874 

 –09128400921 – 09336267878 – 09336267676 – 

مهریه حال مهریه ای است که برای پرداخت آن مهلتی تعیین نشده است و زن طبق قانون می تواند مهریه حال را هر زمان که بخواهد مطالبه کند و مرد نیز با هر شرایط مالی با مطالبه مهریه از سوی زن موظف است مهریه را پرداخت کند.

  دعاوی خانواده