موسسه حقوقی دادآرمان

برای گزارش رابطه نامشروع به پلیس باید به این نکته توجه داشت که رابطه نامشروع ممکن است در مکانی عمومی یا در مکانی خصوصی واقع شود و از این جهت نحوه دستگیری مرتکبین و رسیدگی پلیس به رابطه نامشروع متفاوت خواهد بود.

رابطه نامشروع در قوانین کیفری ایران

رابطه نامشروع یکی از عناوین مجرمانه در قوانین ایران است و در صورت اثبات آن برای مرتکب، مجازاتی تعیین خواهد شد. منظور از رابطه نامشروع، ارتباط بین زن و مرد نامحرمی است که خارج از حد مشخص شده‌ ی قانونی و شرعی با یکدیگر رابطه برقرار کرده‌ اند.

طبق ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی، چنانچه زن و مردی که بین آنها رابطه زوجیت نباشد، مرتکب رابطه نامشروع یا اعمال منافی عفت غیر از زنا مانند بوسیدن یا در آغوش گرفتن شوند، مجرم هستند و در صورتی که جرم آنها اثبات شود به مجازات رابطه نامشروع غیر زنا تا ۹۹ ضربه شلاق محکوم خواهند شد، البته رابطه نامشروع غیر زنا مصادیق بسیاری دارد که تشخیص آن برعهده قاضی است، مانند رابطه نامشروع تلفنی و پیامکی، رابطه نامشروع در فضای مجازی از طریق پیام رسان ها، جرم فرستادن عکس برای نامحرم و…

طبق قوانین کیفری ایران، رابطه نامشروع و اعمال منافی عفت از جمله جرائم عمدی و غیر قابل گذشت محسوب می شود.

باتوجه به اهمیت اثبات عناوین مجرمانه مربوط به جرائم منافی عفت و همچنین سنگین بودن برخی مجازات جرائم منافی عفت مانند اعدام، تبعید، شلاق، حبس و جزای نقدی می توانید از مشاوره و وکالت دعاوی رابطه نامشروع موسسه حقوقی دادآرمان  بهره مند شوید.

گزارش رابطه نامشروع به پلیس در مکان عمومی

رابطه نامشروع ممکن است در مکانی خصوصی یا مکانی عمومی اتفاق بیفتد. با توجه به اینکه رابطه نامشروع در چه مکانی واقع شده است، پس از اطلاع به پلیس، نحوه عملکرد پلیس در دستگیری مرتکبین و پیگیری رابطه نامشروع متفاوت خواهد بود.

در صورتی که رابطه نامشروع در مکانی عمومی اتفاق بیفتد پلیس می تواند بدون دشواری و طی کردن مراحل قانونی برای اخذ حکم، مرتکبین را در محل ارتکاب جرم، دستگیر کرده و به کلانتری منتقل کند و نیروی انتظامی برای تشکیل پرونده و پیگیری بیشتر و تعیین مجازات برای مرتکبین، آنها را به دادسرای صالح ارجاع داده تا در دادسرا به جرم رابطه نامشروع رسیدگی شود و با توجه به نوع رابطه نامشروع که به تشخیص قاضی تعیین می شود، به مجازات مقرر در قانون محکوم شوند.

چون رابطه نامشروع از جرائم غیرقابل گذشت است، حتی اگر پس از دستگیری متهمین و تشکیل پرونده در دادسرا، شاکی خصوصی شکایت نکرده باشد، باز هم پرونده در دادسرا یا دادگاه صالح به رسیدگی جرائم منافی عفت بررسی می شود و رای صادر می شود و برای مرتکبین با توجه به نوع عمل منافی عفت و رابطه نامشروع که مرتکب شده اند، مجازات اعمال منافی عفت تعیین و رای صادره اجرا می شود.

اگر پرونده رابطه نامشروع شاکی داشته باشد و شاکی رضایت بدهد به دلیل غیر قابل گذشت بودن این جرم رضایت شاکی در پرونده رابطه نامشروع تاثیری در پیگیری، صدور رای و اجرای آن ندارد و با رضایت شاکی ممکن است قاضی مجازات متهمین را کاهش دهد.

اگر در مورد نحوه شکایت از رابطه نامشروع و اثبات آن و مجازات جرائم منافی عفت و اینکه چه کسانی حق شکایت از رابطه نامشروع را دارند سوالی داری با وکیل رابطه نامشروع (یا وکیل خانواده) موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیر و مشاوره دریافت کن.

گزارش رابطه نامشروع به پلیس در مکان خصوصی

همان طور که گفته شد ممکن است رابطه نامشروع در مکانی عمومی و یا مکانی خصوصی اتفاق بیفتد. اگر شخصی به پلیس در خصوص وقوع رابطه نامشروع در مکان خصوصی مانند منزل افراد گزارش دهد، ماموران پلیس نمی توانند برای دستگیری زن و مرد در حال رابطه نامشروع به آسانی به مکان خصوصی وارد شوند و برای ورود به اماکن خصوصی باید ابتدا برای دریافت حکم ورود به منزل در رابطه نامشروع اقدام کند و پس از دریافت حکم به منزل یا مکان خصوصی دیگر وارد شود و متهمین را دستگیر کرده و به کلانتری منتقل کنند.

طبق ماده ۵۵ قانون آیین دادرسی کیفری، ورود به منازل و اماکن تعطیل و بسته و تفتیش آنها، همچنین بازرسی اشخاص و اشیاء در جرایم غیر مشهود (مانند رابطه نامشروع) با اجازه موردی مقام قضایی است، هر چند وی اجرای تحقیقات را به طور کلی به ضابط ارجاع داده باشد. حکم ورود به منزل توسط بازپرس، دادیار تحقیق و یا قاضی صادر می شود.

طبق ماده ۵۸۰ قانون مجازات اسلامی، هرگاه ماموران پلیس یا ضابطین قضایی بدون ترتیب قانونی و بدون اجازه صاحب منزل به داخل منزل کسی ورود کنند مجرم بوده و به حبس از یک ماه تا یک سال محکوم می شوند.

اگر برای طلاق توافقی به دلیل خیانت اقدام کردی و نیاز به راهنمایی و مشاوره با یک وکیل وکیل باتجربه و قابل اعتماد داری، موسسه حقوقی دادآرمان بهترین وکیل رابطه نامشروع (و وکیل طلاق توافقی ) را به شما معرفی می کند.

انواع رابطه نامشروع

طبق قوانین کیفری ایران انواع رابطه نامشروع عبارتند از:

  • رابطه نامشروع غیر زنا: طبق ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی، منظور از اعمال منافی عفت یا رابطه نامشروع غیر زنا هر گونه از روابط جنسی است که در نهایت به مواقعه (رابطه جنسی) بین زن و مرد منجر نشود، مانند تقبیل، مضاجعه و… در واقع اعمال منافی عفت غیر زنا باید به صورت مادی و فیزیکی باشند، بنابراین اشاراتی که از روی شهوت به دیگری ابراز شود، رابطه نامشروع تلقی نمی شود، چشمک زدن، نوشتن نامه عاشقانه، لبخند شهوانی و… از جمله اشاراتی هستند، که در این ماده جای ندارند، اما در صورتی که روابطی از قبیل مکالمه تلفنی و یا قدم زدن در خلوت به معاشقه بین زن و مرد نامحرم منجر شود، مشمول این ماده خواهد شد.
  • زنا: زنا به نزدیکی بین زن و مرد بدون داشتن رابطه زوجیت گفته می‌ شود؛ یعنی مرد و زن نامحرمی بدون آنکه عقد ازدواج دائم یا موقت بخوانند با هم از راه جلو یا پشت نزدیکی نمایند و دخول صورت بگیرد. انواع زنا عبارتند زنا با محارم، زنای به عنف، زنای محصنه، زنای محصن، زنای غیر محصن، زنای غیر محصنه.
  • لواط: به رابطه جنسی بین دو مرد که به دخول مقعدی منجر شود، لواط (همجنسگرایی مردان) گفته می شود.
  • مساحقه: به رابطه جنسی بین دو زن مساحقه (همجنسگرایی زنان) گفته می شود.
  • قوادی: طبق ماده ۲۴۲ قانون مجازات اسلامی قوادی به معنی به هم رساندن دو یا چند نفر برای زنا یا لواط است. همچنین اگر شخصی دو یا چند نفر را به قصد انجام روابط نامشروع دیگر مانند مساحقه و یا تفخیذ جمع نماید، این موضوع مصداق جرم قوادی نمی باشد.
  • قذف: به نسبت دادن زنا یا لواط به شخص دیگر قذف گفته می شود و مجازات آن ۸۰ ضربه شلاق حدی است.

اگر تصمیم داری به دلیل خیانت در روابط زناشویی و رابطه نامشروع، از همسرت طلاق بگیری، با وکیل رابطه نامشروع (یا وکیل طلاق تضمینی) موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیر تا در مورد نحوه اثبات رابطه نامشروع و درخواست طلاق مشاوره کامل و از وکیل پایه یک دادگستری دریافت کنی.

اثبات رابطه نامشروع

اگر زن و مرد نامحرم در فضای مجازی از طریق تلگرام، واتساپ و سایر پیام رسان ها با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و مکالمات، پیام ها و عکس های مبتذل و غیر اخلاقی بین آنها رد و بدل شود، مرتکب رابطه نامشروع غیر زنا شده اند که طبق ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی جرم بوده و مرتکب تا ۹۹ ضربه شلاق به مجازات محکوم می شود.

چنانچه شخصی بخواهد از رابطه نامشروع شکایت کند، باید بتواند ادعای خود را در مورد وقوع جرم رابطه نامشروع اثبات کند و مدارک محکمه پسندی به دادگاه ارائه دهد، در غیر این صورت اگر مدارک وی برای اثبات جرم رابطه نامشروع کافی نباشد، متهم یا متهمین می توانند از او به جرم تهمت شکایت کنند و او به مجازات جرم تهمت رابطه نامشروع محکوم می شود، از این رو تهیه و ارائه مدارک محکم برای اثبات جرم بسیار حائز اهمیت است.

ادله اثبات رابطه نامشروع عبارتند از:

  1.  اقرار متهم
  2.  شهادت شهود (دو مرد و در مورد جرم زنا چهار مرد)
  3. علم قاضی

علاوه بر ادله اثبات رابطه نامشروع، مدارکی مانند پرینت پیامک ها و مکالمات تلفنی، اسکرین شات عکس ها و پیام ها با محتوای غیر اخلاقی و جنسی که بین زن و مرد نامحرم در فضای مجازی رد و بدل شده است و فیلم دوربین های مداربسته و یا فیلم هایی که توسط اشخاص گرفته شده است، به عنوان اماره به قاضی در تشخیص جرم کمک کننده باشد.

اگر در مورد مهریه زن خیانتکار چیزی نمی دونی با وکیل مهریه موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیر.

کلام آخر

طبق قانون اگر شخصی مدعی شود که فردی (مانند همسر) مرتکب رابطه نامشروع شده است و به او نسبت انجام رابطه نامشروع را بدهد، باید بتواند با ارائه مدارک و دلایل محکمه پسند در دادگاه جرم مرتکب را اثبات کند، در غیر این صورت، شخصی که مدعی وقوع جرم رابطه نامشروع از سوی فرد دیگری شده، مرتکب جرم تهمت شده است و به مجازات حبس تعزیری، شلاق یا پرداخت جزای نقدی محکوم خواهد شد، از این رو اثبات جرم رابطه نامشروع بسیار اهمیت دارد و مدعی باید برای اثبات رابطه نامشروع در دادگاه، از یک وکیل رابطه نامشروع با تجربه کمک بگیرد و مشاوره حقوقی و راهنمایی های لازم در این زمینه را دریافت کند و در صورت پیچیده بودن پرونده، برای پیگیری در دادگاه و ارائه مدارک لازم به وکیل رابطه نامشروع وکالت دهد، از این رو برای دریافت مشاوره حقوقی حضوری موسسه حقوقی دادآرمان بهترین وکیل رابطه نامشروع را به شما معرفی می کند، تا با بهره مندی از خدمات موسسه حقوقی بتوانید با ارائه مدارک محکمه پسند ادعای خود را در خصوص رابطه نامشروع اثبات کنید تا این جرم به وجوه دیگری مانند زنای به عنف تبدیل نشود.

همچنین می توانید برای دریافت مشاوره غیرحضوری با وکیل آنلاین موسسه حقوقی دادآرمان با بهره مندی از مزایای استفاده از سایت موسسه حقوقی و دستیابی به شماره تماس بهترین وکیل تهران مشاوره دریافت کنید و از سایر خدمات موسسه حقوقی آنلاین بدون هزینه و صرف وقت پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

لینکهای مفید موسسه حقوقی دادآرمان  

·        خدمات موسسه حقوقی دادآرمان 

·        وکیل آنلاین 

·        مشاوره حقوقی حضوری 

·        وکیل طلاق 

·        وکیل مهریه 

·        وکیل طلاق توافقی 

·        وکیل ارث 

·        وکیل ملکی 

·        وکیل ملکی آنلاین 

·        امور مهاجرت 

·        انواع جرائم کیفری 

·        وکیل مواد مخدر 

·        وکیل رابطه نامشروع  

مشاوره آنلاین، تلفنی و حضوری دعاوی خانواده – ملکی – کیفری و حقوقی 

02122904873    -      02122904874 

 –09128400921 – 09336267878 – 09336267676 – 

برای اطلاع از گزارش رابطه نامشروع به پلیس در امکان خصوصی به متن مقاله مراجعه کنید.

  جرائم کیفری