موسسه حقوقی دادآرمان

فرجام خواهی از رای طلاق چیست؟ طبق مواد ۳۶۷ و ۳۶۸ قانون آیین دادرسی مدنی، احکام طلاق از جمله احکام قابل فرجام خواهی است و فرجام خواه می تواند به دلیل وجود یکی از جهات فرجام خواهی، در مهلت مقرر قانونی به رای طلاق اعتراض کند.

طلاق در ایران

امروزه به دلیل افزایش طلاق در ایران، طلاق و دعاوی مرتبط با آن از جمله مهمترین دعاوی خانواده محسوب می شود. به گفته ی مهدی رضوی بهترین وکیل خانواده، طبق ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی، مرد حق طلاق دارد، یعنی می تواند هر زمان که بخواهد از دادگاه خانواده تقاضای طلاق نماید و برای طلاق دادن همسر خود نیازی به داشتن دلیل موجه ندارد و مرد می تواند همسرش را بدون دلیل طلاق بدهد و برای طلاق از طرف مرد فقط کافی است که او حقوق مالی زن را که شامل مهریه، نفقه، اجرت المثل ایام زوجیت (یا نحله) و تنصیف اموال زوج در طلاق است را پرداخت نماید. پس از اینکه دادگاه برای حقوق مالی و سایر مسائل غیرمالی طلاق مانند حضانت و حق ملاقات فرزند پس از طلاق تعیین تکلیف کرد رای طلاق یا همان گواهی عدم امکان سازش را به درخواست مرد صادر می کند.

اما درخواست طلاق از طرف زن دشوار و پیچیده است، چرا که براساس قوانین طلاق در ایران، زن حق طلاق ندارد، از این رو برای اینکه بتواند از همسرش طلاق بگیرد باید دلایل موجه و محکمه پسندی به دادگاه خانواده ارائه نماید.

دادگاه دلایل و مدارک ارائه شده از سوی زن را بررسی می کند و در صورتی که مدارک موجود در پرونده برای اثبات دلایل زن برای طلاق کافی باشد، قاضی حکم طلاق را به درخواست زن صادر می کند. همچنین زن می تواند بدون داشتن دلیل موجه و فقط به دلیل داشتن کراهت نسبت به شوهر با بذل مهریه از طرف زن از دادگاه تقاضای طلاق خلع بنماید. در طلاق خلع زن به دلیل کراهتی که از شوهر خود دارد، مهریه اش را می بخشد و ممکن است برای اثبات کراهت خود، مالی بیشتر از مهریه (فدیه) نیز به شوهر بدهد تا شوهر با طلاق او موافقت نماید.

اگر برای طرح دادخواست طلاق و پیگیری پرونده طلاق در دادگاه خانواده نیاز به راهنمایی و مشاوره داری، ما ۱۰ تا از بهترین وکیل طلاق را به شما معرفی می کنیم.

براساس اینکه چه کسی تصمیم به طلاق و جدایی دارد و دادخواست طلاق را به دادگاه خانواده تقدیم می کند، طلاق به دو دسته تقسیم می شود:

  • طلاق یک طرفه: در طلاق یک طرفه، فقط یکی از زوجین برای طلاق اقدام می کند و طرف دیگر برای طلاق رضایت ندارد، بنابراین طلاق یک طرفه ممکن است از طرف زن یا مرد مطرح شود. از این رو طلاق یک طرفه به دو دسته طلاق از طرف مرد و طلاق از طرف زن تقسیم می شود.
  • طلاق توافقی: در طلاق توافقی زن و مرد هر دو برای طلاق با هم توافق دارند و می خواهند با طلاق به زندگی مشترک خود پایان بدهند.

با توجه به پیچیدگی های طلاق در ایران به خصوص طلاق از طرف زن و اثبات دلایل طلاق، بهترین راهکار برای طرح دادخواست طلاق و پیگیری پرونده در هر مرحله از دادرسی اعم از بدوی، واخواهی، تجدیدنظرخواهی و فرجام خواهی، بدون اطاله ی دادرسی و سردرگمی در دادگاه، وکالت دادن به یک وکیل طلاق تضمینی با تجربه است، از این رو موسسه حقوقی دادآرمان، شماره تلفن وکیل خانم در تهران را در اختیار شما قرار می دهد تا با دریافت مشاوره در این زمینه در کوتاه ترین زمان، بهترین نتیجه را بگیری.

اعتراض به رای بدوی طلاق

به گفته ی مهدی رضوی، وکیل تجدیدنظرخواهی، پس از اینکه هر یک از زوجین دادخواست طلاق را به دادگاه خانواده تقدیم کرد، برای رسیدگی به پرونده و صدور رای طلاق، شعبه و وقت رسیدگی تعیین می شود. پس از حضور زوجین در دادگاه و بیان دلایل و ارائه ی مدارک خود برای طلاق، قاضی با توجه به اظهارات زوجین، مدارک و مستندات موجود در پرونده و استماع شهادت شهود، رای طلاق را صادر می کند.

طبق قانون، دعاوی طلاق از جمله آرای قابل تجدیدنظرخواهی محسوب می شوند و پس از صدور رای بدوی طلاق از دادگاه خانواده هر یک از طرفین که رای به ضرر او صادر شده است، می تواند در مهلت تجدیدنظرخواهی از رای که ۲۰ روز از تاریخ ابلاغ رای برای افراد مقیم ایران و ۲ ماه برای افراد مقیم خارج از کشور است، به رای طلاق در دادگاه تجدیدنظر اعتراض کند و پس از بررسی پرونده در مرجع رسیدگی به تجدیدنظرخواهی، ممکن است دادخواست تجدیدنظر رد شود و یا رای بدوی طلاق تایید شده، یا رای طلاق نقض و رای جدیدی از سوی دادگاه تجدیدنظر صادر شود.

بهترین وکیل آنلاین تجدیدنظرخواهی در مورد اعتراض به رای طلاق به این نکته اشاره می کند: چنانچه رای طلاق از سوی دادگاه بدوی حضوری باشد، تنها راه اعتراض به رای صادره تجدیدنظرخواهی است و اگر رای طلاق، غیابی باشد، راه اعتراض به آن واخواهی است. یعنی در صورتی که طلاق غیابی باشد، پس از صدور رای بدوی هر یک از طرفین دعوی برای اعتراض به رای طلاق غیابی باید درخواست واخواهی بنماید.

در خصوص احتمال تغییر رای در دادگاه تجدیدنظر باید گفت، طبق ماده ۳۵۸ قانون آیین دادرسی مدنی، چنانچه دادگاه تجدیدنظر ادعای تجدیدنظرخواه را موجه تشخیص دهد، رأی دادگاه بدوی طلاق را نقض و رأی مقتضی صادر می ‌نماید. در غیر این صورت با رد تجدیدنظرخواهی و تأیید رأی طلاق، پرونده را به دادگاه بدوی اعاده خواهد کرد.

فرجام خواهی از رای طلاق

طبق قانون امکان اعتراض به رای طلاق در مرحله بدوی و تجدیدنظرخواهی در دیوان عالی کشور وجود دارد. طبق ماده ۳۶۷ قانون آیین دادرسی مدنی، رای بدوی طلاق که به علت عدم درخواست تجدیدنظر قطعیت یافته قابل فرجام خواهی می باشد، همچنین طبق ماده ماده ۳۶۸ این قانون رای تجدیدنظر طلاق نیز قابل فرجام خواهی است و هر یک از طرفین دعوی طلاق می توانند به رای بدوی یا تجدیدنظر طلاق به دلیل وجود یکی از جهات فرجام خواهی در مهلت مقرر قانونی اعتراض کنند و دیوان عالی کشور مرجع صالح به رسیدگی فرجام خواهی از رای طلاق است.

طبق ماده ۳۶۸ قانون آیین دادرسی مدنی رسیدگی فرجامی به منظور تشخیص انطباق یا عدم انطباق رای مورد درخواست فرجامی با موازین شرعی و مقررات قانونی است.

مهدی رضوی بهترین وکیل طلاق در شمال تهران ادامه می دهد: آنچه در مورد فرجام خواهی از رای طلاق باید بدانید این است که فرجام ‌خواهی برخلاف تجدیدنظرخواهی روش شکایت اصلاحی نیست. زیرا دیوان عالی کشور به عنوان عالی ‌ترین سازمان قضایی ایران، مرجع طرف سوم رسیدگی نمی ‌باشد و خودش پرونده‌ ها را دوباره قضاوت نمی‌ کند، بنابراین فرجام‌ خواهی روشی اصلاحی نیست. رسیدگی در دیوان عالی کشور به صورت شکلی و بدون حضور طرفین انجام می شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص اعتراض به رای طلاق در هر مرحله از دادرسی می توانید از طریق کانال حقوقی تلگرام یا سایر پیام رسان های داخلی و خارجی با مهدی رضوی وکیل آنلاین طلاق در ارتباط باشید و در این زمینه مشاوره ی آنلاین دریافت کنید.

جهات فرجام خواهی از رای طلاق

بهترین وکیل طلاق در شرق تهران تاکید می کند، جهات فرجام خواهی از رای طلاق همان دلایلی هستند که موجب می شود فرجام خواه بتواند برای اعتراض به رای دادگاه تجدیدنظر طلاق اقدام کند، بنابراین در صورت عدم ذکر جهات فرجام خواهی در دادخواست فرجامی، دادخواست فرجامی رد خواهد شد.

جهات فرجام خواهی از رای طلاق عبارتند از:

  • ادعای عدم صلاحیت ذاتی دادگاه صادرکننده رأی برای رسیدگی به موضوع
  • ایراد عدم رعایت صلاحیت محلی، وقتی که نسبت به آن ایراد شده باشد.
  • ادعای مخالفت رأی صادره با موازین شرعی و مقررات قانونی
  • ادعای عدم رعایت اصول دادرسی، قواعد آمره و حقوق اصحاب دعوا، در صورتی که به درجه ‌ای از اهمیت باشد که رأی را از اعتبار قانونی بیندازد.
  • ادعای صدور آرای مغایر با یکدیگر در یک موضوع و بین همان اصحاب دعوا بدون اینکه دلیل قانونی آن تغییر کرده باشد.
  • نقص تحقیقات یا عدم توجه به دلایل و مدافعات طرفین یا عدم توجه به مفاد سند یا قرارداد
  • اسباب توجیهی مفاد و محتوای رأی صادره با ماده ‌ای که دارای معنای دیگری است، تطبیق شده باشد.
  • ادعای عدم صحت مدارک و نوشته‌ های مبنای رأی که طرفین در جریان دادرسی ارائه نمودند.

فرجام‌ خواه باید حداقل به یکی از موجبات فرجام ‌خواهی از رای طلاق استدلال کرده و دلایل خود را به دادخواست پیوست نماید، در غیر این صورت چه بسا از فرجام‌ خواهی نتیجه مثبتی نگیرد.

بر اساس ماده ۳۷۷ قانون آیین دادرسی مدنی، در صورت وجود یكی از موجبات نقض رأی (شکستن رأی) مورد تقاضای فرجام نقض می ‌شود، اگر چه فرجام‌ خواه به آن جهت كه مورد نقض قرار گرفته است، استناد نكرده باشد.

دادخواست فرجام خواهی از رای طلاق

مهدی رضوی وکیل طلاق در غرب تهران در خصوص اهمیت تنظیم و تقدیم دادخواست فرجام خواهی از رای طلاق می گوید: طبق ماده ۳۷۹، فرجام ‌خواهی از رای طلاق با تقدیم دادخواست به دادگاه صادرکننده رای طلاق به عمل می‌آید. مدیر دفتر دادگاه مذکور باید دادخواست را در دفتر ثبت و رسیدی مشتمل بر نام فرجام خواه و طرف او و تاریخ تقدیم دادخواست با شماره ثبت به تقدیم کننده تسلیم و در روی کلیه برگ‌ های دادخواست تاریخ تقدیم را قید نماید. تاریخ تقدیم دادخواست ابتدای فرجام‌ خواهی محسوب می ‌شود.

برای تنظیم دادخواست فرجام خواهی از رای طلاق باید طبق ماده ۳۸۰ قانون آیین دادرسی مدنی، در دادخواست فرجام خواهی از رای طلاق نکات زیر قید شود:

  1. نام و نام خانوادگی و اقامتگاه و سایر مشخصات فرجام خواه و وکیل او در صورتی که دادخواست را وکیل داده باشد.
  2. نام و نام خانوادگی و اقامتگاه و سایر مشخصات فرجام‌ خوانده ی طلاق
  3. حکم یا قراری که از آن درخواست فرجام شده است.
  4. دادگاه صادرکننده رای طلاق
  5. تاریخ ابلاغ رای طلاق
  6. دلایل فرجام خواهی طلاق

همچنین طبق ماده ۳۸۱ همین قانون به دادخواست فرجامی باید برگ ‌های زیر پیوست شود:

  • رونوشت یا تصویر مصدق حکم طلاق مورد فرجام خواهی
  • لایحه متضمن اعتراضات فرجام خواهی طلاق
  • وکالتنامه وکیل یا مدرک مثبت سمت تقدیم کننده دادخواست فرجامی طلاق در صورتی که خود فرجام‌ خواه دادخواست فرجامی طلاق را نداده باشد.

طبق ماده ۳۸۲، دادخواست و برگ‌ های پیوست آن باید در دو نسخه و در صورت متعدد بودن طرف دعوا به تعداد آنها به علاوه یک نسخه باشد، به استثنای مدرک مثبت سمت که فقط به نسخه اول ضمیمه می‌ شود.

مهلت فرجام خواهی از رای طلاق

مهلت فرجام خواهی از رای طلاق، برای افراد مقیم ایران ۲۰ روز از تاریخ ابلاغ رای تجدیدنظر و ۲ ماه از تاریخ ابلاغ برای افراد مقیم خارج از کشور است. مهلت فرجام خواهی از تاریخ ابلاغ رای طلاق محاسبه می شود. اما اگر رای فرجام خواسته از دادگاه بدوی صادر شده باشد، مهلت های مقرر از تاریخ پایان مهلت تجدیدنظر شروع می شود. به گفته ی وکیل پایه یک دادگستری در مورد اهمیت مهلت فرجام خواهی از رای طلاق باید بدانید چنانچه دادخواست فرجام خواهی را خارج از مهلت مقرر تقدیم کنید دادخواست فرجامی از سوی دادگاه رد خواهد شد، مگر آنکه فرجام خواه دلیل موجهی برای این تاخیر داشته باشد.

در مورد عذر فرجام خواه، در تقدیم دادخواست فرجامی طلاق، باید گفت، قانون در این مورد در فرجام خواهی مسکوت است اما به نظر می رسد همانند تجدیدنظرخواهی که به عذر موجه اشاره شده است، جهات عذر موجه در مورد فرجام خواهی قابل اجرا باشد. در صورت بیان عذر موجه از سوی متقاضی فرجام، دادگاه در ابتدا به عذر عنوان شده می پردازد و در صورت وجود عذر موجه که در ماده ۳۰۶ قانون آیین دادرسی مدنی به آن اشاره شده است، نسبت به پذیرش دادخواست فرجامی اقدام می نماید.

رد فرجام خواهی از رای طلاق

دادخواست فرجام خواهی از رای طلاق ممکن است به دلایلی مختلفی رد شود. در صورتی که دادخواست فرجامی طلاق بدون رعایت شرایط قانونی مذکور تنظیم شده باشد و پس از اطلاع از نقایص دادخواست، در مهلت مقرر توسط فرجام خواه رفع نقص نگردد، دادخواست فرجامی رد می شود.

همچنین از دیگر دلایل رد دادخواست فرجامی طلاق تقدیم دادخواست، خارج از مهلت مقرر قانونی بدون دلیل موجه است.  طبق ماده ۳۸۴ قانون آیین دادرسی مدنی، اگر مشخصات فرجام ‌خواه در دادخواست فرجامی طلاق معین نشده و در نتیجه هویت دادخواست دهنده معلوم نباشد، دادخواست بلااثر می‌ ماند و پس از انقضای مهلت فرجام ‌خواهی از رای طلاق به موجب قرار دادگاهی که دادخواست به آنجا داده شده رد می‌ شود.

شکستن رای طلاق با فرجام خواهی

طبق ماده ۳۷۰ قانون آیین دادرسی مدنی، شعبه رسیدگی‌ کننده به دادخواست فرجامی طلاق، پس از رسیدگی با نظر اکثریت اعضاء در ابرام یا نقض رأی فرجام‌ خواسته تصمیم گیری می کنند. در صورتی که رأی ‌مطابق قانون و دلایل موجود در پرونده باشد ضمن ابرام آن، پرونده را به دادگاه صادر کننده اعاده می نماید.

طبق ماده ۳۷۱ قانون آیین دادرسی مدنی، در موارد زیر حکم یا قرار نقض می ‌گردد:

  1. دادگاه صادرکننده رای، صلاحیت ذاتی برای رسیدگی به موضوع را نداشته باشد و در مورد عدم رعایت صلاحیت محلی، وقتی که نسبت به آن ایراد شده باشد.
  2. رای صادره خلاف موازین شرعی و مقررات قانونی شناخته شود.
  3. عدم رعایت اصول دادرسی و قواعد امره و حقوق اصحاب دعوا در صورتی که به درجه‌ای از اهمیت باشد که رای را از اعتبار قانونی بیندازد.
  4. آرای مغایر با یکدیگر، بدون سبب قانونی در یک موضوع و بین همان اصحاب دعوا صادر شده باشد.
  5. تحقیقات انجام شده ناقص بوده و یا به دلایل و مدافعات طرفین توجه نشده باشد.

همچنین طبق ماده ۳۷۳، چنانچه مفاد رای صادره با یکی از مواد قانونی مطابقت داشته باشد، لکن اسباب توجیهی آن با ماده ‌ای که دارای معنای دیگری است تطبیق شده، رای تجدیدنظر طلاق نقض می‌ گردد.

‌چنانچه عدم صحت مدارک، اسناد و نوشته ‌های مبنای رأی که طرفین در جریان دادرسی ارایه نموده‌ اند ثابت شود، طبق ماده ۳۷۵، رأی صادره نقض‌ می‌ گردد و طبق ‌ماده ۳۷۷، در صورت وجود یکی از موجبات نقض، رأی تجدیدنظر طلاق نقض می ‌شود، اگر چه فرجام‌ خواه به ‌آن جهت که مورد نقض قرار گرفته ‌استناد نکرده باشد.

هزینه فرجام خواهی از رای طلاق

برای اینکه دادخواست فرجام خواهی طلاق در دیوان عالی کشور در جریان رسیدگی قرار بگیرد، فرجام خواه باید هنگام ثبت دادخواست فرجامی طلاق، هزینه اعتراض به رای دادگاه تجدیدنظر را پرداخت کند، در صورت عدم پرداخت هزینه دادرسی در مرحله فرجام خواهی، پرونده در جریان رسیدگی فرجامی طلاق قرار نمی گیرد.

طبق ماده ۵۰۲ قانون آیین دادرسی مدنی، هزینه دادرسی عبارتست از:

  1. هزینه برگ‌ هایی که به دادگاه تقدیم می‌ شود.
  2. هزینه قرارها و احکام دادگاه.

هزینه فرجام خواهی از رای طلاق با تعرفه دعاوی غیرمالی محاسبه می شود و هزینه هر برگ دادخواست ۴۰هزار ریال است. 

هزینه دادرسی در دعاوی غیر مالی حقوقی،از ۴۰۰ هزار ريال تا ۱میلیون و ۸۰۰هزار ريال، خواهد بود.

کلام آخر

با توجه به آنچه در خصوص تقدیم دادخواست و رسیدگی پرونده طلاق در دادگاه خانواده گفته شد، اکنون می دانیم پیگیری پرونده طلاق در هر مرحله از دادرسی و اعتراض به آرای صادره نیازمند دانش حقوقی و آگاهی از قوانین و رویه دادگاه ها (دادگاه بدوی و تجدیدنظر) در رسیدگی به دادخواست طلاق و دعاوی مرتبط با آن است، از این رو برای موفقیت در پرونده طلاق در هر مرحله از دادرسی نیاز به حضور یک وکیل طلاق با تجربه و کاردان ضروری می باشد.

دکتر مهدی رضوی وکیل موسسه حقوقی دادآرمان، وکیل پایه یک دادگستری است که در کلیه دعاوی خانواده از جمله دعاوی طلاق، حضانت فرزند، مطالبه مهریه و سایر حقوق مالی زن و… و همچنین تمام مراحل دادرسی اعم از بدوی، واخواهی، تجدیدنظرخواهی، فرجام خواهی و اعاده دادرسی فعالیت و قبول وکالت می نماید. با دریافت مشاوره حقوقی حضوری و وکالت دادن به یکی از وکلای موسسه حقوقی دادآرمان از جمله مهدی رضوی بهترین وکیل پایه یک دادگستری می توانید بدون اطاله دادرسی و سردرگمی در دادگاه برای ثبت دادخواست و پیگیری پرونده طلاق در دادگاه از حقوق خود دفاع کرده و با حضور وکیل پایه یک دادگستری تهران در پرونده خود بهترین نتیجه را دریافت کنید.

همچنین می توانید جهت دریافت مشاوره غیرحضوری از بهترین وکیل آنلاین طلاق موسسه حقوقی دادآرمان (وکیل آنلاین خانواده، وکیل آنلاین مهریه، وکیل آنلاین برای نفقه و …) از طریق شبکه های اجتماعی داخلی و خارجی (پیج اینستاگرام بهترین وکیل ایران) با ما در ارتباط باشید…

علاوه بر دریافت مشاوره حقوقی غیرحضوری در فضای مجازی از وکیل آنلاین موسسه حقوقی دادآرمان می توانید با شماره وکیل حقوقی این موسسه (۰۲۱۲۲۹۰۴۸۷۳ – ۰۲۱۲۲۹۰۴۸۷۴) در ارتباط باشید تا کاملترین مشاوره تلفنی را در خصوص طلاق و دعاوی مرتبط با آن (مطالبه مهریه در طلاق غیابی، مطالبه نفقه معوقه و حضانت فرزند، اعسار از هزینه دادرسی … ) را با صرف کمترین هزینه در کوتاه ترین زمان دریافت کنید. 

لینکهای مفید موسسه حقوقی دادآرمان  

·        خدمات موسسه حقوقی دادآرمان 

·        وکیل آنلاین 

·        مشاوره حقوقی حضوری 

·        وکیل طلاق 

·        وکیل مهریه 

·        وکیل طلاق توافقی 

·        وکیل ارث 

·        وکیل ملکی 

·        وکیل ملکی آنلاین 

·        امور مهاجرت 

·        انواع جرائم کیفری 

·        وکیل مواد مخدر 

·        وکیل رابطه نامشروع  

مشاوره آنلاین، تلفنی و حضوری دعاوی خانواده – ملکی – کیفری و حقوقی 

02122904873    -      02122904874 

 –09128400921 – 09336267878 – 09336267676 – 

طبق ماده ۳۶۷ قانون آیین دادرسی مدنی، رای بدوی طلاق که به علت عدم درخواست تجدیدنظر قطعیت یافته قابل فرجام خواهی می باشد.

  دعاوی خانواده