موسسه حقوقی دادآرمان

هزینه دادرسی مهریه از طریق دادگاه یا شورای حل اختلاف، در صورتی که ارزش مهریه تا ۲۰ میلیون تومان باشد ۲.۵ درصد و مازاد آن ۳.۵ درصد ارزش مهریه است و در صورت مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت هزینه مطالبه مهریه نیم عشر یا یک بیستم ارزش مهریه خواهد بود.

مهریه چیست؟

به گفته ی مهدی رضوی بهترین وکیل مهریه، مهریه یا کابین به مالی گفته می‌ شود که مرد در هنگام وقوع عقد نکاح اسلامی به زن خود می ‌پردازد یا مکلف به پرداخت آن می ‌شود.

طبق ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی، به مجرد عقد نکاح، زن مالک مهر می‌ شود و می‌ تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید.

همچنین مهریه مال معینی است که دارای ارزش مالی بوده مانند آپارتمان، زمین (مهریه غیرمنقول)، خودور و غیره و ضمن عقد نکاح از سوی زوج به زوجه تملیک و داده می ‌شود و گاهی ممکن است به جای مال، انجام کاری به نفع زن باشد مانند تعهد مرد به آموزش قرآن به زن

در عقد دائم چنانچه در زمان عقد، مهریه ‌ای تعیین نشده باشد عقد صحیح است و طرفین می ‌توانند بعد از ازدواج در مورد مهریه توافق نمایند. اما مهریه در عقد موقت (صیغه)، شرط لازم و ضروری برای صحت عقد می ‌باشد و عدم تعیین مهریه و مدت زمان عقد موقت موجب بطلان نکاح می ‌شود.

وکیل پایه یک دادگستری در مورد شرایط تعلق گرفتن مهریه به زوجه می گوید: در هر شرایطی به زن مهریه تعلق می گیرد و عدم تمکین زوجه، سوء رفتار زوجه، نشوز و یا حتی اثبات خیانت و رابطه نامشروع زن مانع از استحقاق دریافت مهریه نخواهد بود، همچنین زوجه می تواند در صورتی که پدرشوهر ضامن پرداخت مهریه باشد، علاوه بر شوهر برای مطالبه مهریه از پدرشوهر نیز اقدام کند و دادخواست مطالبه مهریه از ضامن را به دادگاه تقدیم کند و مطالبه مهریه زن پس از فوت شوهر نیز امکان پذیر است و زن می تواند بعد از فوت شوهر مهریه اش را از ترکه مطالبه نماید، از این رو مهریه مهمترین پشتوانه و حقوق مالی زن در عقد دائم و موقت بشمار می رود.

مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت

به گفته ی مهدی رضوی بهترین وکیل مهریه در شمال تهران زوجه برای مطالبه مهریه ابتدا باید از طریق اجرای ثبت اقدام کند و اگر نتوانست مهریه اش را از طریق اجرای ثبت مطالبه کند، باید به دادگاه خانواده یا شورای حل اختلاف مراجعه نماید.

برای مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت، زوجه باید با مدارک شناسایی (شناسنامه و کارت ملی) و عقدنامه به دفترخانه ی رسمی ازدواج که عقد نکاح در آنجا ثبت شده است، مراجعه و درخواست صدور اجراییه بنماید.

سردفتر باید رونوشت سند را در برگه‌ های ویژه ظرف ۲۴ ساعت در سه نسخه تهیه کرده و ظرف ۴۸ ساعت از تاریخ وصول درخواست، برگه‌ های اجراییه را مهر و امضا کرده به مسئول اجرای ثبت ارسال کند. سردفتر ازدواج پس از صدور اجراییه مراتب را به آخرین نشانی زوج از طریق پست سفارشی به او اطلاع می دهد.

اجرای ثبت پس از دریافت اجراییه، آن را به زوج یا وکیل او ابلاغ می کند. زوج باید ظرف ۱۰ روز از تاریخ ابلاغ اجراییه اقدام به پرداخت مهریه به زوجه بنماید. اگر زوج بعد از ۱۰ روز مهریه را پرداخت نکند، اموالش توقیف می‌ شود. مال معرفی شده توسط کارشناسان قیمت‌ گذاری می ‌شود و آن را به مزایده گذاشته و از محل فروش آن، مهریه‌ ی زن پرداخت می ‌شود.

همچنین در صورتی که زن در عقد موقت دارای سند رسمی باشد برای مطالبه مهریه باید از طریق اجرای ثبت اقدام نماید و مراحل مطالبه مهریه در عقد موقت و عقد دائم یکسان است.

جهت بهره مندی و استفاده از خدمات موسسه حقوقی دادآرمان متقاضیان می توانند با دریافت مشاوره حضوری و تلفنی با بهترین وکیل ایران و تهران از طریق تماس با خطوط ثابت موسسه (۰۲۱۲۲۹۰۴۸۷۳-۰۲۱۲۲۹۰۴۸۷۴) و به صورت آنلاین در بستر شبکه های اجتماعی داخلی و خارجی (پیج اینستاگرام بهترین وکیل ایران) در دعاوی کیفری و حقوقی در ارتباط باشند…

مطالبه مهریه از طریق دادگاه

در صورتی که زوجه نتواند مهریه اش را از طریق اجرای ثبت مطالبه کند باید دادخواست مطالبه مهریه را به دادگاه خانواده یا شورای حل اختلاف تقدیم کند. در صورتی که ارزش مهریه تا ۲۰ میلیون تومان باشد، مرجع صالح برای مطالبه مهریه شورای حل اختلاف است و در صورتی که ارزش مهریه بیش از ۲۰ میلیون تومان باشد، مرجع مطالبه مهریه دادگاه خانواده محل اقامت زوجه می باشد.

زن می تواند برای جلوگیری از انتقال و یا فروش اموال توسط مرد، از دادگاه درخواست توقیف اموال مرد را بنماید، همچنین زوجه یا وکیل او می توانند ممنوع الخروجی بابت مهریه را نیز از دادگاه خانواده درخواست کنند.

در خصوص مطالبه مهریه نیز باید به این نکته اشاره کنیم، طبق تبصره ماده ۱۰۲۸ قانون مدنی، چنانچه مهریه وجه رایج باشد، متناسب با تغییر شاخص قیمت سالانه زمان تأدیه، نسبت به سال اجرای عقد که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین می گردد، محاسبه و پرداخت خواهد شد؛ یعنی در صورتی که مهریه زن وجه رایج باشد در زمان مطالبه، مهریه به نرخ روز محاسبه می شود.

بهترین وکیل مهریه در شرق تهران در این باره تاکید می کند: پس از صدور رای دادگاه امکان اعتراض به رای مهریه نیز وجود دارد و هر یک از طرفین که رای بدوی مهریه به ضرر او صادر شده است، می تواند در مهلت تجدیدنظرخواهی از رای به منظور اعتراض به رای مهریه، دادخواست تجدیدنظر خواهی از رای بدوی را به دادگاه تجدیدنظر تقدیم کند.

برای اینکه بتونی بدون سردرگمی و اتلاف وقت در اجرای ثبت و دادگاه خانواده مهریه ات را مطالبه کنی، به مهدی رضوی بهترین وکیل مهریه در تهران وکالت بده تا به حق و حقوق خود برسی.

هزینه مطالبه مهریه در اجرای ثبت

وکیل مهریه در غرب تهران ادامه می دهد: در صورتی که زوجه مهریه اش را از طریق اجرای ثبت مطالبه نماید، هزینه مطالبه مهریه نیم عشر یا یک بیستم از ارزش مهریه خواهد بود و همان طور که در ماده ۱۱۳ اشاره شد، در صورتی که زوجه مهریه اش را ببخشد یا در خصوص مهریه با همسرش به توافق برسند و از ادامه روند مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت انصراف دهد، از پرداخت هزینه دادرسی معاف خواهد شد. البته هزینه مطالبه مهریه از همان ابتدای روند مطالبه از زوجه گرفته نمی شود.

زمانی که ثبت درخواست مطالبه ی مهریه از طریق اجرای ثبت انجام شود، حق الاجرا تنها هزینه ‌ای است که باید پرداخت شود. حق الاجرا در صورتی‌که نیاز به پیگیری دادگاه خانواده نباشد و طی مدت تعیین شده زوج، مهریه را پرداخت کند، از زوجه مطالبه نمی شود، در غیر این صورت در زمان اجرا دریافت خواهد شد.

بند ب ماده ۱۱۳ قانون برنامه توسعه، در مورد وصول مهریه و دیگر دیون مبتنی بر اسناد رسمی لازم الاجرا چنین مقرر داشته است: « مفاد اسناد رسمی لازم ‌الاجرا از طریق ادارات اجرای مفاد اسناد رسمی لازم ‌الاجرای سازمان ثبت ‌اسناد و املاک کشور اجرا می ‌شود. ادارات مذکور مکلف ‌اند بلافاصله پس از تقاضای اجراییه نسبت به شناسایی و توقیف اموال مدیون اقدام کنند. چنانچه مرجع مذکور نتواند ظرف مدت دو ماه از تقاضای اجرا نسبت به شناسایی و توقیف اموال متعهد سند اقدام کند یا ظرف مدت شش ماه نسبت به اجرای مفاد سند اقدام نماید، متعهدله سند رسمی می ‌تواند با انصراف از اجرای مفاد سند به محاکم دادگستری رجوع کند.

تبصره ۲: چنانچه متعهد سند لازم الاجرا ظرف مدت بیست روز نسبت به انجام تعهد خود و جلب رضایت متعهدله سند اقدام نماید، از پرداخت هزینه های اجرایی معاف خواهد بود. در غیر این صورت مراتب جهت درج در سامانه سجل محکومیت های مالی بند (پ) ماده (۱۱۶) این قانون منعکس خواهد شد. کلیه دستگاه های اجرایی، بانک ها و موسسات مالی و اعتباری از انعقاد هرگونه قرار داد مالی و پرداخت تسهیلات، موافقت اصولی، صدور کارت بازرگانی و پروانه صادرات و واردات به این شخص ممنوع هستند. تخلف از این حکم موجب مجازات تعزیری درجه شش خواهد شد.»

از آنجایی که دعاوی مهریه یکی از مهمترین دعاوی مرتبط با طلاق بشمار می رود، می توانید برای اطلاع از سایر حقوق خود در طلاق با وکیل طلاق تضمینی موسسه حقوقی دادآرمان تماس بگیرید تا با دریافت کاملترین راهنمایی و مشاوره وکیل طلاق (وکیل آنلاین طلاق) در مورد دعاوی طلاق از حقوق مالی خود در طلاق مطلع بشی.

هزینه دادرسی مهریه از طریق دادگاه

همان طور که گفته شد راه دوم برای مطالبه مهریه از طریق دادگاه یا شواری حل اختلاف است. برای مطالبه مهریه از طریق دادگاه خانواده برخلاف مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت، زوجه باید همان ابتدا هزینه دادرسی را پرداخت نماید و پرداخت هزینه ی دادرسی بر عهده ی خواهان دعوی یعنی زوجه است، اما در صورتی که رای به نفع زوجه صادر شود او می تواند طبق قانون، هزینه دادرسی مهریه را از مرد مطالبه کند.

هزینه دادرسی مهریه از طریق دادگاه به شرح زیر می باشد:

  • هزینه دادرسی مهریه در مرحله بدوی: اگر ارزش مهریه بیشتر از ۲۰ میلیون تومان باشد، هزینه دادرسی در مرحله بدوی معادل ۲.۵ درصد و مازاد بر آن معادل ۳.۵ درصد از ارزش مهریه است.
  • هزینه دادرسی مهریه در مرحله واخواهی یا تجدیدنظر: در صورت رسیدگی به دعوی مطالبه مهربه در مرحله واخواهی یا تجدیدنظرخواهی هزینه دادرسی معادل ۴.۵ درصد از ارزش مهریه است.
  • هزینه دادرسی مهریه در مرحله فرجام خواهی: هزینه دادرسی در مرحله فرجام خواهی ۵.۵ درصد مبلغ مهریه است، در صورتی که مهریه وجه نقد باشد.

برای محاسبه ی هزینه دادرسی مهریه ابتدا ارزش مهریه (طلا، سکه، ارز و…) طبق نرخ رسمی بانک مرکزی به وجه رایج تبدیل می شود و سپس دولت درصدی از آن را به عنوان هزینه دادرسی دریافت می کند..

اعسار از پرداخت هزینه دادرسی مهریه

بهترین وکیل مهریه در مورد اعسار از پرداخت هزینه دادرسی مهریه می گوید: همان طور که گفته شد، برای اینکه دادخواست مطالبه مهریه در جریان رسیدگی قرار بگیرد باید هزینه دادرسی مهریه از سوی خواهان یعنی زوجه پرداخت شود، در صورت عدم پرداخت هزینه دادرسی، به پرونده رسیدگی نخواهد شد، اما چنانچه زوجه برای پرداخت هزینه دادرسی مهریه از تمکن مالی برخوردار نباشد، می تواند دادخواست اعسار از پرداخت هزینه دادرسی را به دادگاه تقدیم کند تا در صورت اثبات اعسار او، دادگاه خانواده بدون دریافت هزینه دادرسی مهریه به دادخواست او رسیدگی نماید.

براساس ماده ۵۰۴ قانون آیین دادرسی مدنی، معسر از هزینه دادرسی کسی است که به واسطه عدم کفایت دارایی یا عدم دسترسی به مال خود به‌طور موقت قادر به تأدیه آن نیست، یعنی زوجه که دادخواست را به دادگاه تقدیم می کند به هر دلیلی از تمکن مالی برای پرداخت هزینه دادرسی مهریه برخوردار نباشد.

طبق ماده ۵۰۵ آیین دادرسی مدنی، ادعای اعسار از پرداخت هزینه دادرسی مهریه ضمن درخواست بدوی یا تجدیدنظر یا فرجام مطرح خواهد شد. طرح این ادعا به موجب دادخواست جداگانه نیز ممکن است. اظهارنظر در مورد اعسار از هزینه تجدیدنظرخواهی و یا فرجام خواهی با دادگاهی می ‌باشد که رای مورد درخواست تجدیدنظر و یا فرجام را صادر نموده است.

تبصره (الحاقی ۱۳۹۴/۱۲/۱۸) – افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و مددجویان مستمری بگیر سازمان بهزیستی کشور با ارائه کارت مددجویان و تاییدیه رسمی مراجع مزبور از پرداخت هزینه دادرسی معاف می ‌باشند.

وکیل پایه یک دادگستری ادامه می دهد: در ماده ۵۰۶، نیز مورد اعسار از پرداخت هزینه دادرسی مهریه در دادگاه تجدیدنظر چنین بیان می دارد: در صورتی که دلیل اعسار شهادت شهود باشد، باید شهادت کتبی حداقل دو نفر از اشخاصی که از وضعیت مالی و زندگانی او مطلع می ‌باشند به دادخواست ضمیمه شود. در شهادت نامه، مشخصات و شغل و وسیله امرار معاش مدعی اعسار (زوجه) و عدم تمکن مالی او برای پرداخت هزینه دادرسی مهریه با تعیین مبلغ آن باید تصریح شده و شهود منشا اطلاعات و مشخصات کامل و اقامتگاه خود را به طور روشن ذکر نمایند.

طبق ماده ۵۰۷، مدیر دفتر ظرف دو روز از تاریخ وصول دادخواست اعسار از پرداخت هزینه دادرسی مهریه، پرونده را به نظر قاضی دادگاه می رساند تا چنانچه حضور شهود را در جلسه دادرسی لازم بداند به زوجه مدعی اعسار اخطار شود که در روز مقرر شهود خود را حاضر نماید.

کلام آخر

با توجه به آنچه در خصوص مطالبه مهریه و دعاوی مرتبط با آن در دادگاه خانواده گفته شد، اکنون می دانیم پیگیری پرونده مطالبه مهریه و سایر دعاوی در هر مرحله از دادرسی و اعتراض به آرای صادره نیازمند دانش حقوقی و آگاهی از قوانین و رویه دادگاه ها (دادگاه بدوی و تجدیدنظر) در رسیدگی به دادخواست مطالبه مهریه و دعاوی مرتبط با آن است، از این رو برای موفقیت در مطالبه مهریه در هر مرحله از دادرسی نیاز به حضور یک وکیل مهریه با تجربه و کاردان ضروری می باشد.

دکتر مهدی رضوی وکیل مهریه موسسه حقوقی دادآرمان، وکیل پایه یک دادگستری است که در کلیه دعاوی خانواده از جمله دعاوی مهریه، طلاق، حضانت فرزند و سایر حقوق مالی زن و… و همچنین تمام مراحل دادرسی اعم از بدوی، واخواهی، تجدیدنظرخواهی، فرجام خواهی و اعاده دادرسی فعالیت و قبول وکالت می نماید. با دریافت مشاوره حقوقی حضوری و وکالت دادن به یکی از وکلای مهریه موسسه حقوقی دادآرمان از جمله مهدی رضوی بهترین وکیل پایه یک دادگستری می توانید بدون اطاله دادرسی و سردرگمی در دادگاه برای ثبت دادخواست و پیگیری پرونده در دادگاه از حقوق خود دفاع کرده و با حضور وکیل پایه یک دادگستری تهران در پرونده خود بهترین نتیجه را دریافت کنید.

همچنین می توانید جهت دریافت مشاوره غیرحضوری و آنلاین از وکیل آنلاین مهـریه موسسه حقوقی دادآرمان از طریق شبکه های اجتماعی داخلی و خارجی (کانال حقوقی تلگرام) با ما در ارتباط باشید…

علاوه بر دریافت مشـاوره حقوقی غیرحضوری در فضای مجازی از بهترین وکیل آنلاین موسسه حقوقی دادآرمان می توانید با شماره وکیل حقوقی این موسسه (۰۲۱۲۲۹۰۴۸۷۳  –  ۰۲۱۲۲۹۰۴۸۷۴)  در ارتباط باشید تا کاملترین مشاوره تلفنی را در خصوص مهریه و دعاوی مرتبط با آن از جمله مطالبه مهریه در طلاق غیابی، مطالبه مهریه از پدرشوهر، دادخواست اعسار از پرداخت مهریه و تعدیل اقساط مهریه، توقیف اموال مرد، ممنوع الخروجی بابت مهریه، مطالبه مهریه از ارث، مطالبه مهریه از ضامن و… دریافت کنید 

لینکهای مفید موسسه حقوقی دادآرمان  

·        خدمات موسسه حقوقی دادآرمان 

·        وکیل آنلاین 

·        مشاوره حقوقی حضوری 

·        وکیل طلاق 

·        وکیل مهریه 

·        وکیل طلاق توافقی 

·        وکیل ارث 

·        وکیل ملکی 

·        وکیل ملکی آنلاین 

·        امور مهاجرت 

·        انواع جرائم کیفری 

·        وکیل مواد مخدر 

·        وکیل رابطه نامشروع 

مشاوره آنلاین، تلفنی و حضوری دعاوی خانواده – ملکی – کیفری و حقوقی 

02122904873    -      02122904874

 –09128400921 – 09336267878 – 09336267676 – 

برای مطالبه مهریه ابتدا زوجه باید از طریق اجرای ثبت اقدام نماید و در صورتی که نتوانست مهریه اش را از طریق ثبت مطالبه نماید باید دادخواست مطالبه مهریه را با توجه به ارزش مهریه به دادگاه خانواده یا شورای حل اختلاف تقدیم کند.

  دعاوی خانواده