موسسه حقوقی دادآرمان

با انصراف زن از پیگیری مطالبه مهریه در اجرای ثبت، امکان مطالبه مهریه از طریق ثبت از بین نمی رود و زوجه می تواند مجددا برای مطالبه مهریه ی خود از طریق اجرای ثبت اقدام کند و فقط با انصراف از پیگیری مطالبه مهریه، زن از پرداخت حق الاجرای ثبت یعنی نیم عشر یا یک بیستم ارزش مهریه معاف می شود.

مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت

مهدی رضوی وکیل مهریه در تهران مورد نحوه مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت توضیحاتی ارائه می دهد:

در مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت زوجه یا وکیل او به همراه مدارک شناسایی، اصل سند ازدواج را به دفترخانه‌ ای می ‌برد که ازدواج را ثبت کرده است و درخواست صدور اجرائیه نسبت به تمام یا قسمتی از مهریه را می‌ نماید. مرجع صالح درخواست صدور اجرائیه طبق ماده ۲ آیین‌ نامه اجرای مفاد اساسنامه لازم‌ الاجرا و طریقه‌ رسیدگی به شکایت از عملیات اجرایی مرجع صالح برای تقدیم درخواست صدور اجرائیه، دفتر ازدواجی است که عقد نکاح و ازدواج را ثبت کرده است.

بهترین وکیل مهریه در خصوص درخواست صدور اجراییه ادامه می دهد: صدور اجرائیه با درخواست ذی‌ نفع است. این درخواست الزاماً باید کتبی باشد. به علاوه، این درخواست از طریق سازمان ثبت اسناد و املاک تهیه و در اختیار دفاتر ازدواج قرار می‌ گیرد و طبق ماده ۳ آیین‌ نامه مذکور تقاضای صدور اجرائیه مهریه طبق فرم مخصوص تنظیم می ‌گردد و باید شامل موارد زیر باشد:

  • نام و نام خانوادگی، شماره شناسنامه، محل صدور، نام پدر، تاریخ تولد، کد ملی، محل سکونت درخواست کننده اجرائیه یا نماینده قانونی وی.
  • نام و نام خانوادگی، شماره شناسنامه، محل صدور، نام پدر، تاریخ تولد، کد ملی، محل اقامت متعهد
  • موضوعی که اجرای آن درخواست شده است.
  • شماره و تاریخ مستند درخواست صدور اجرائیه

شرایط صدور اجرائیه برای مطالبه مهریه

پس از درخواست صدور اجرائیه از طرف زوجه در صورت مشخص شدن شرایط زیر توسط سردفتر، امکان صدور اجرائیه فراهم است.

  • الف) مطالبه مهریه به موجب سند رسمی باشد: سند ازدواجی که مطابق مقررات مورد نظر تنظیم شده باشد رسمی شناخته می ‌شود. همچنین در نکاح موقت برگه‌ ای را که سردفتر تحت عنوان نکاح منقطع تنظیم می ‌کند، سند رسمی شناخته نمی ‌شود. در فرض اخیر زوجه می ‌تواند جهت مطالبه مهریه فقط به دادگاه خانواده مراجعه نماید.
  • ب) منجز بودن مهریه و تعهدات: صدور برگه اجرائیه نسبت به تعهداتی که در سند منجزاً قید شده باشد، امکانپذیر است. منظور از منجز بودن این است که مهریه معلق نباشد.
  • ج) مهریه و اجرای تعهد موجل نباشد: در مورد دریافت مهریه چند فرض وجود دارد: مهریه موجل و حال، عندالمطالبه و عندالاستطاعه. مهریه در صورتی موجل است که برای پرداخت آن مدتی تعیین شود. در صورتی که مدتی برای پرداخت معین نشده باشد، مهریه حال محسوب می‌شود و قید مهریه عندالمطالبه آن را از حال بودن خارج نمی‌ کند.

تکالیف سردفتر در درخواست صدور اجرائیه

طبق ماده ۵ آیین‌ نامه مذکور، سردفتر با مشخص شدن هویت درخواست کننده و تشخیص صلاحیت خود موظف به انجام موارد زیر می‌ باشد:

صدور اجرائیه و ارسال آن به اداره ثبت

سردفتر باید رونوشت سند را در برگه‌ های ویژه ظرف ۲۴ ساعت با خط خوانا در سه نسخه تهیه کرده و موضوعی را که باید اجرا شود (مطالبه سکه، وجه نقد و…) در محل مخصوص آن نوشته ظرف ۴۸ ساعت از تاریخ وصول درخواست برگه‌های اجرائیه را امضا کرده و به مهر ویژه رسانده و برای اجرا نزد مسئول اجرای ثبت می‌ فرستد و رسید دریافت می‌ نماید.

مطلع کردن زوج یا ضامن از صدور اجرائیه

سردفتر ازدواج مکلف است پس از صدور اجرائیه مراتب را به آخرین نشانی زوج از طریق پست سفارشی به او اطلاع داده و برگه‌های اجرائیه را به ضمیمه قبض پست به او اطلاع دهد.

اداره اجرا پس از دریافت اجرائیه، باید آن را در دفاترلازم وارد و پرونده برای آن تنظیم و نام مأمور ابلاغ را در آن نوشته و جهت ابلاغ به مأمور تسلیم نماید. مأمور اجرا بر اساس قوانین جاری، اجرائیه را به زوج یا ضامن ابلاغ می‌ کند. از تاریخ ابلاغ اجرائیه، زوج یا ضامن باید ظرف ده روز دِین را بپردازد یا ترتیبی برای پرداخت دِین خود بدهد یا مالی معرفی کند که اجرای سند را ممکن نماید.

اگر برای مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت و یا پیگیری دعاوی مهریه در هر مرحله از دادرسی از جمله اعسار از پرداخت مهریه، مطالبه مهریه در طلاق غیابی، تعدیل اقساط مهریه، مطالبه مهریه از ارث، مطالبه مهریه از ضامن (مطالبه مهریه از پدرشوهر) و…. نیاز به راهنمایی و مشاوره دارید، موسسه حقوقی دادآرمان مهدی رضوی بهترین وکیل مهریه در غرب تهران را به شما معرفی می کند.

توقیف اموال زوج برای مطالبه مهریه

اگر زوجه ابلاغ اجرائیه تقاضای تأمین طلب خود را از اموال زوج یا ضامن بنماید. در این صورت، اجرا معادل طلب زوجه را از اموال نامبردگان توقیف می‌ کند. در صورتی که زوج مهریه را پرداخت نکند، اموال توقیف شده از طریق مزایده به فروش رسیده و مطالبات زوجه پرداخت می‌ گردد. هرگاه اداره‌ ی اجرا، برگ اجرائیه را به زوج ابلاغ نماید، زوج باید تا ظرف ۱۰ روز نسبت به پرداخت مهریه اقدام نماید در غیر این صورت اموالش توقیف می‌ شود.

اگر مهریه سکه باشد: اداره‌ی اجرا، نامه ‌ای خطاب به بانک مرکزی می ‌دهد و نرخ سکه را جویا می ‌شود. جواب بانک مرکزی ملاک عمل اداره اجرا خواهد بود. هر چند که نرخ سکه بعداً نیز تغییر کند دیگر تأثیری بر عملیات اجرایی ندارد. بعد از ده روز، در صورت عدم اجرای مندرجات اجرائیه، زوجه اموال زوج را برای توقیف معرفی می‌ کند. مال معرفی شده توسط اداره‌ی ثبت، به یکی از کارشناسان رسمی مستقر در همان دایره‌ ی اجرا، جهت قیمت ‌گذاری معرفی می‌ شود. مال معرفی شده به مزایده گذاشته می ‌شود و از محل فروش آن، مهریه‌ ی زن پرداخت می‌ گردد.

اگر مهریه وجه رایج باشد: طبق تبصره ماده ۱۰۲۸ قانون مدنی، چنانچه مهریه وجه رایج باشد، متناسب با تغییر شاخص قیمت سالانه زمان تأدیه، نسبت به سال اجرای عقد که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین می گردد.

 نحوه محاسبه مهریه به نرخ روز

ارزش مهریه به روز= مبلغ مهریه× عدد شاخص در سال قبل ÷ عدد شاخص در سال وقوع عقد

انصراف زوجه از پیگیری مطالبه مهریه در اجرای ثبت

بهترین وکیل مهریه در شمال تهران در این باره می گوید: در صورتی که زوجه از مطالبه مهریه منصرف می شود و یا در خصوص نحوه و مقدار مطالبه مهریه با زوج به توافق برسد و تصمیم بگیرد از پیگیری مطالبه مهریه در اجرای ثبت انصراف دهد، باید یک درخواست کتبی بدهد و انصراف خود را از مطالبه مهریه به اداره ثبت اعلام نماید.

بهترین وکیل مهریه در این خصوص تاکید می کند: اگر زوجه از مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت انصراف بدهد به این معنا نیست که دیگر نمی تواند از این طریق مهریه خود را مطالبه نماید، در صورتی که زن مهریه اش را نبخشیده باشد و یا مانعی برای مطالبه مهریه وجود نداشته باشد، می تواند پس از انصراف از مطالبه مهریه مجددا برای مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت به همان ترتیب که گفته شده اقدام کند.

هزینه مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت نیم عشر یا یک بیستم ارزش مهریه است و در صورتی که زوجه در هر مرحله از فرآیند عملیات اجرایی از اجرا منصرف شود، طبق ماده ۹۸ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، از پرداخت حق‌ الاجرا معاف می‌ شود.

مدارک مطالبه مهریه از طریق اجرا ثبت

مدارک مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت عبارتند از:

  • اصل عقدنامه
  • اصل شناسنامه
  • کپی کارت ملی

در صورت مفقود یا عدم دسترسی به اصل عقدنامه باید زوجه رونوشت آن را از دفترخانه محل انعقاد عقد نکاح دریافت کند.

معایب مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت

به گفته ی وکیل مهریه در شرق تهران معایب مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت عبارتند از:

  • در مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت در صورت افزایش قیمت سکه در طول عملیات اجرایی، زن ممکن است ضرر کند زیرا اجرای ثبت، به افزایش قیمت توجه نمی‌ کند.
  • در اجرای ثبت نمی ‌توان، زوج را زندانی کرد ولی از طریق دادگاه می ‌توان وی را براساس ماده‌ ۲ قانون نحوه‌ ی اجرای محکومیت مالی به زندان انداخت.

مزایای مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت

  • در مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت زوجه می تواند پس از تشکیل پرونده بلافاصله برای ممنوع الخروجی بابت مهریه اقدام کند.
  • در مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت، حق الاجرا از زوج که اجراییه بر علیه اوست گرفته می شود و هزینه مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت کمتر از هزینه دادرسی مهریه از طریق دادگاه است.
  • مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت بسیار سریعتر از دادگاه است.
  • در مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت، عملیات اجرایی به محض درخواست کتبی زوجه شروع می شود. ولی در دادگاه از زمان صدور حکم اجرا می شود.
  • صدور اجرائیه در اجرای ثبت مشمول مرور زمان نمی شود. اما در دادگاه ۵ سال پس از صدور اجراییه، اجراییه فاقد اعتبار خواهد بود و پس از آن زوجه باید دوباره از دادگاه درخواست صدور اجراییه بنماید.

کلام آخر

با توجه به آنچه در خصوص مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت و یا دادگاه خانواده گفته شد، اکنون می دانیم پیگیری پرونده مطالبه مهریه و سایر دعاوی در هر مرحله از دادرسی و اعتراض به آرای صادره نیازمند دانش حقوقی و آگاهی از قوانین و رویه دادگاه ها (دادگاه بدوی و تجدیدنظر) در رسیدگی به دادخواست مطالبه مهریه و دعاوی مرتبط با آن است، از این رو برای موفقیت در مطالبه مهریه در هر مرحله از دادرسی نیاز به حضور یک وکیل مهریه با تجربه و کاردان ضروری می باشد.

دکتر مهدی رضوی وکیل مهریه موسسه حقوقی دادآرمان، وکیل پایه یک دادگستری است که در کلیه دعاوی خانواده از جمله دعاوی مهریه، طلاق، حضانت فرزند و سایر حقوق مالی زن و… و همچنین تمام مراحل دادرسی اعم از بدوی، واخواهی، تجدیدنظرخواهی، فرجام خواهی و اعاده دادرسی فعالیت و قبول وکالت می نماید. با دریافت مشاوره حقوقی حضوری و وکالت دادن به یکی از وکلای مهریه موسسه حقوقی دادآرمان از جمله مهدی رضوی بهترین وکیل پایه یک دادگستری می توانید بدون اطاله دادرسی و سردرگمی در دادگاه برای ثبت دادخواست و پیگیری پرونده در دادگاه از حقوق خود دفاع کرده و با حضور وکیل پایه یک دادگستری تهران در پرونده خود بهترین نتیجه را دریافت کنید.

همچنین به دلیل اینکه مطالبه مهریه یکی از دعاوی مرتبط با طلاق است برای اینکه از شرایط تعلق گرفتن مهریه به زوجه در انواع طلاق ها مطلع شوید، می توانید با وکیل طلاق تضمینی موسسه حقوقی دادآرمان در این خصوص مشورت کنید.

همچنین می توانید جهت دریافت مشاوره غیر حضوری از بهترین وکیل آنلاین مهریه موسسه حقوقی دادآرمان دادآرمان از طریق شبکه های اجتماعی داخلی و خارجی (پیج اینستاگرام بهترین وکیل ایران) با ما در ارتباط باشید.

علاوه بر دریافت مشاوره حقوقی غیرحضوری در فضای مجازی از وکیل آنلاین موسسه حقوقی دادآرمان می توانید با شماره وکیل حقوقی این موسسه (۰۲۱۲۲۹۰۴۸۷۴ – ۰۲۱۲۲۹۰۴۸۷۳) در ارتباط باشید تا کاملترین مشاوره تلفنی را در خصوص مهریه و دعاوی مرتبط با آن (مطالبه مهریه در طلاق غیابی، مطالبه مهریه زن پس از فوت شوهر، توقیف اموال مرد و…) را با صرف کمترین هزینه و در کوتاه ترین زمان دریافت نمایید. 

لینکهای مفید موسسه حقوقی دادآرمان  

·        خدمات موسسه حقوقی دادآرمان 

·        وکیل آنلاین 

·        مشاوره حقوقی حضوری 

·        وکیل طلاق 

·        وکیل مهریه 

·        وکیل طلاق توافقی 

·        وکیل ارث 

·        وکیل ملکی 

·        وکیل ملکی آنلاین

·        امور مهاجرت 

·        انواع جرائم کیفری 

·        وکیل مواد مخدر 

·        وکیل رابطه نامشروع  

مشاوره آنلاین، تلفنی و حضوری دعاوی خانواده – ملکی – کیفری و حقوقی 

02122904873    -      02122904874 

 –09128400921 – 09336267878 – 09336267676 – 

نیم عشر یا یک بیستم ارزش مهریه

  دعاوی خانواده